• LillaMandarin

Är milersättningen avdragsgill eller behöver jag uppnå en viss summa??

Jag skall göra en ändring på mitt beskattningunderlag men minns inte säkert hur jag räknar ut det.

Jag kör min privata bil till mitt jobb 2 ggr i veckan då jag kör verksamheten. Detta ger ju avdrag på 18,50:- mil. Kan jag ta med dessa summor som kostnad när jag räknar ut verksamhetens vinst eller måste "milersättningen" överstiga 9000:- innan jag kan ta med det som en kostnad?

• Svar på tråden Är milersättningen avdragsgill eller behöver jag uppnå en viss summa??
  • jassikan

Låter lite som om du blandar äpplen och päron eller misstolkar jag dig?!

Tolkar det som att du har eget företag. Och att du vill dra av dina privata bilresor till jobbet på företaget, rätt eller fel?

Resor med egen bil för företagsärenden/resor ska företaget betala. Det är en kostnad. Det ska du inte dra av på din privata deklaration.
    Gör du ett förenklat årsbokslut ska dessa kostnader även spec. i ett separat fält.

Men resor till och från jobbet är privatresor, och de kan vara avdragsgilla i din privata inkomstdeklaration om:
    - avståndet är minst 5 km
    - om du tjänar minst två timmar sammanlagt per dag, tur och retur

http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/avdrag/privatarbetsresorfaq/jagkorbiltillmittarbetevilketavdragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html

Förtydliga gärna om jag tolkat helt fel.

• LillaMandarin

Ja förlåt jag skall förtydliga mig.

Jag har en enskild firma och skall nu beräkna om mitt beskattningsunderlag. Eftersom jag har min privats bil i enskilda firmans verksamhet så undrar jag nu ifall jag får dra av detta som en kostnad eller om jag bara får göra det ifall jag uppnår en milersättning på 9000:-.

Svar på tråden Är milersättningen avdragsgill eller behöver jag uppnå en viss summa??