• Leija

Äkta knut på navelsträngen. ( orolig )

Jag undrar bara om det är så att barnet kan få skador pga äkta knut på navelsträngen?
    Och vilka?
    Symptom?

Min son hade äkta knut på navelsträngen och eftersom man är som man är.... så är man ju orlig över att ngt kan ha blivit fel som inte visar sig ännu.
    Såå... erfarenheter tack, så jag kan slappna av. 

• Svar på tråden Äkta knut på navelsträngen. ( orolig )
  • LJF

Har de klarat förlossningen kan jag inte tänka mig det, om de på förlossningen hade varit oroliga för det borde de informerat om det. Min yngsta hade också en äkta knut, det ända de nämnde var att det var ganska ovanligt inte några risker nämndes alls.

• Leija
    LJF skrev 2011-05-31 22:45:05 följande:
    Har de klarat förlossningen kan jag inte tänka mig det, om de på förlossningen hade varit oroliga för det borde de informerat om det. Min yngsta hade också en äkta knut, det ända de nämnde var att det var ganska ovanligt inte några risker nämndes alls.
    tänker på syre & näringsbrist mest, kanske....
    min lille har tex problem m andning, men ingen orsak hittas vid de undersökningar som gjorts, så jag försöker att lista ut vad det kan bero på. 
  • LJF

Har du tagit upp det vid undersökningarna? Annars tycker jag att du ska ifråga sätta om det kan ha med andningen att göra. Sa de inget vid förlossningen? Min dotter mådde bra under hela förlossningen och efter vad jag vet så de konstaterade bara en äkta knut och sen inget mer om det. Hoppas att din lilles andning ordnar upp sig.

• Tettan

Kan det inte ha varit så att knuten varit lös när barnet låg i magen och spändes åt vid förlossningen?? Då har ju näringen kunnat passera fritt hela tiden iaf?

Förlåt en kanske löjlig fråga, men det var en tanke som föll mig in iaf...

• Leija
    LJF skrev 2011-05-31 22:59:42 följande:

Har du tagit upp det vid undersökningarna? Annars tycker jag att du ska ifråga sätta om det kan ha med andningen att göra. Sa de inget vid förlossningen? Min dotter mådde bra under hela förlossningen och efter vad jag vet så de konstaterade bara en äkta knut och sen inget mer om det. Hoppas att din lilles andning ordnar upp sig.

Ja, men jag fick inget svar alls på det, så jag ska fråga en anna läkare. 
    På förl sa de inget mer än att det är ovanligt ;oP

Jag hoppas oxå den ordnar upp sig, börjar bli väldigt jobbigt att varje dag fundera på det här..... 
  • Leija
    Tettan skrev 2011-05-31 23:02:21 följande:

Kan det inte ha varit så att knuten varit lös när barnet låg i magen och spändes åt vid förlossningen?? Då har ju näringen kunnat passera fritt hela tiden iaf?

Förlåt en kanske löjlig fråga, men det var en tanke som föll mig in iaf...

absolut ingen löjlig fråga !!!
    Navelsträngen var liksom tunn och 'tom' .... Så det verkar som att knuten varit fär ett tag och varit relativt åtdragen. Men hade den varit absolut stenhård i magen med, då skulle han nog förmodligen ha dött i magen, för då stryps ju all tillförsel på syre och näring till bebisen. 
  • LJF

Jag börjar faktiskt undra lite om knutar kan ge problem efter, min tjej var väldigt sen med sin utveckling, fast alla hennes problem är nu helt borta, mellan 2 och 3 tog hon igen allt hon missat i utvecklingen och sjukvården kunde inte förklara varför hon var så sen. Allt jag fick höra efter var: Där ser du att det inte var nåt fel på din dotter.

• Leija
    LJF skrev 2011-05-31 23:15:31 följande:
    Jag börjar faktiskt undra lite om knutar kan ge problem efter, min tjej var väldigt sen med sin utveckling, fast alla hennes problem är nu helt borta, mellan 2 och 3 tog hon igen allt hon missat i utvecklingen och sjukvården kunde inte förklara varför hon var så sen. Allt jag fick höra efter var: Där ser du att det inte var nåt fel på din dotter.
    Ja, det finns liksom inget på 'vanlig svenska' på nätet heller... hittade massa läkarspråk artiklar osv, men de fattar jag ju inget av iaf. Men jag känner bara att man får inga vettiga svar av sjukvården heller, de är så 'flyktiga' på ngt vis.
    När jag frågade om knuten så svarade de inte ens utan 'hummade' bara....
    Så det känns som att bästa svaret just nu kan man få i forum isf av människor som faktiskt har erfarenheter. 
  • Sodapoppan

Jobbar på förl. och de händer att man ser en äkta knut då och då....dock ej ofta. Har allt gått bra under grav och förlossn är det ingen fara!

Knutarna man ser är lösa, hade de varit en hård knut hade syret strypts och man hade då sett det på ditt ctg under förlossningen och agerat.

Har det inte visat sej under din förlossning har det inte varit ett problem innan heller! Du behöver inte oroa dej!

• Leija

Ok. Så det finns ingen risk alls att det kan hända ngt pga knuten? Då får jag leta andra orsaker nu då... Förstår verkligen inte varför han andas så fort o ljudligt. Vad orsakerna till det kan vara o vad men ska leta efter....

• Sodapoppan

Hur fort andas han? Normalt är mellan 40-60 andetag / minut, men det ska vara i lugnt tillstånd, som när han sover t ex. Vad säger bvc om dina frågor?

• Leija

80-90 andas han. BVC säger inte så mkt utan är mest nöjd över att han går upp i vikt ;) Och efter alla sjukhus koller osv så hittar dom ff inget fel, så det dom konstaterat är att det kanske växer bort... Eller nåt... De tror att han har svårt att anpassa sig till livet utanför magen.

Svar på tråden Äkta knut på navelsträngen. ( orolig )