• Anonym (ammar)

Sexuellt skönt att amma

Tänkte bara kolla om det finns fler som blir sexuellt upphetsade av att amma?
    Det är så otroligt skönt när jag ammar min dotter, det är ganska jobbigt men jag tänker ju inte sluta amma för det.
    Har aldrig hört talas om det här problemet förut.
    Är det jag som har extra känsliga bröstvårtor eller är det bara ett tabubelagt ämne??

• Svar på tråden Sexuellt skönt att amma
  • Lizza

nää....sexuellt .......men förstår hur du menar

• Anonym

njae... men jag förstår vad du menar, det är faktist lite likt.

• Piskumi

Ehm.. vill faktiskt tacka for TS fraga.

Grejjen ar att jag har, nu, overkansliga brostvartor och far angestliknande kanslor om dom berors... Jag har varit mkt radd sedan flera ar tillbaka nar det galler detta med amning. Pga min panikangest over olika saker har jag varit radd for hur det kommer
    'kannas' nar man ammar, och varit radd att jag kommer fa 'ackelkanslor' nar jag gor det... och da... angest etc.

Jag far ackelkanslor otroligt latt, sjukligt latt i vissa fall och det racker att ngt ens paminner megalite om 'fel' sak sa ... kan jag inte...

Och nu nar ni sager att amning paminner lite om en san kansla sa .... fick jag det jag befarade bekraftat... Ugh, om det kanns sa nar jag skall amma sa kommer det INTE ga!!

Kommer forsoka, helt klart... vill ju helst helamma i 6 man.... men kan jag ej amma kommer jag flaskmata med pumpad brostmjolk om mojligt...

Usch, nojjig jag blev nu,... men tack TS for att du tog upp detta... kommer folja denna traden, vill veta mer om 'kanslan' att amma.....

(nej ni behover inte kommentera neg. pa mitt inlagg, jag e redan val medveten om mina problem pa denna fronten...my problem... not urs - and i can handle it... )

• Anonym

piskumi - precis som du beskriver det upplevde jag det, de 5 månaderna jag ammade, sen ville inte lillkillen amma mer...Fick ångest o det pirrade i hela kroppen som om jag skulle spricka, blev irriterad o konstig. helt enkelt panik i kroppen på nåt vis.

• Gullregn

När man ammar frisätts ett hormon som heter oxytosin, det hjälper körtlarna att dra ihop sig så att det kommer ut mjölk. Samma hormon frisätts när man känner njutning, t.ex. när man blir masserad, smekt eller får orgasm! Det sägs att det är tack vare detta hormonet som en mamma känner moderskänslor och att det kan komma lite mjölk ur brösten endast av att mamman tänker på sin bebis. Alltså är det inte alls konstigt att ni känner den "sköna" känslan vid amning!

• Shoegal

Piskumi: Du är inte ensam! Jag får själv "äckelkänslor" när min sambo vill nojsa med mina bröstvårtor och har också funderat på hur det kommer kännas vid eventuell amning.

Kommer lägga denna tråd som favorit för att nyfiket följa diskussionen.

• Piskumi

Gott att veta att jag inte ar ensam... men otroligt nojjig for hur amningen kommer bli. For jag vet att jag inte kommer kunna, hur mkt jag an skulle vilja, amma ifall det kanns 'sa'... funkar inte for mej helt enkelt...
    Jag har redan berattat det for min blivande sedan vi borjade ga in pa detta med bebis, han forstar mej o stottar mej ifall det blir att jag inte kan amma...
    Kommer da ist flaskmata i sa amningsliknande position som mojligt...

Far se hur det gar, men aah glad att veta att jag inte e ensam - som sagt..

Hoppas fler skriver i denna traden, verkar dock lite 'ode' med tanke pa hur manga klick o hur fa svar... synd, tycker jag!!

• Mysac

Hej! Jag ammade min lilla i 10 månader, och visst var det skönt ( när det fungerade!) men inte var det sexuellt, ABSOLUT INTE! Usch,,,,
    Men jag tycker också det är skönt att amma, man andas lugnt och mår bra! Men i början var det inte skönt på något vis alls,,,aj aj aj! Ni som är rädda för att ni ska känna att det är sexuellt skönt, var inte det! Det är ju så att vi är vana vid att när det känns kroppsligt behagligt i samband med beröring av brösten/bröstvårtorna så är det sexuellt. Det är nog därför en del känner så, och fler är rädda för att känna så. Men det är inte sexuellt, det är bara en kroppslig tillfredsställelse. Förväxla inte det med sexuella känslor, var inte rädda för det!

Det finns en risk att man övertolkar det man känner just för att man är rädd för det, var medvetna om det! Så om ni känner något sexuellt, tänk då på detta jag skrivit!
    Hoppas ni ammar om ni kan , så att inte detta får hindra er!

Stor kram!!

• Shoegal

Jag är inte rädd att det ska kännas sexuellt utan rädd att det ska kännas obehagligt öht... Tänker dock försöka amma men tänker inte ha några som helst skuldkänslor om det inte går.

• Piskumi

shoegal

Precis... obehagligt. Inte nodvandigtvis 'sexuellt' men bara... 'ackel' o obehag... svart att forklara... Jag vill verkligen forsoka amma, men om 'dom' kanslorna kommer sa... nej, gar inte. Glad att min blivande forstar mej iaf, men tycker lite synd om honom..
    Han tycker om att pussa pa mina brostvartor men det funkar inte... Sa han far noja sej med att pussa 'runt omkring', tills det att JAG sager att NU ar det ok.. Men inga egna initiativ kan han ta, for oddsen ar otroligt stora att mina 'ugh-kanslor' kommer fram...
    Trist nog! =(

Svar på tråden Sexuellt skönt att amma