• Mandel

Vad är det för skillnad på Raggare och Rockabilly?

Överös mig med information tack! Eller är det rent av samma sak?
    På något vis känns Rockabilly mer "rent" medans raggare är mer "slitna och smutsiga"...
    Hur ligger det till egentligen?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Vad är det för skillnad på Raggare och Rockabilly?
  • Esmiso

rockabilly är en musikgengre. Inte alla raggare gillar rockabilly.

• La Lola

Rockabilly är lite mer 50-tal tycker jag.
    De har en egen stil medan raggare...inte har nån alls.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • varfördåför

rockabilly är en musikstil, men de raggare som är inne på den stilen klärsig också på ett vist sätt.. typ 50tal. Och de andra raggarna är lite mer sunkiga.

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Mandel

Tycker att det är skillnad att se en amerikanare (bil) med raggare eller rockabillyfolk i...
    Gillar inte alls raggarbilar medans en amerikanare med rockabillyklädda människor i är fint.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Suzy QX

En raggare i ordets rätta bemärkelse för mig är ett gäng killar som kör en bil de är stolt över och hoppas med bilens hjälp kunna "ragga" upp några tjejer som vill åka med.

Rockabilly är som tidigare sagt mer en musikstil som även avspeglas i tidstypisk klädsel, frisyr och bil (50-tal).

Raggare kan således vara allt mellan himmel o jord beroende på avsikt. Även killar i nyköpta bmw:n.

Jag köpte när jag var 20 år en Trans Am -74 med mullarnde v8 motor och grymt överdimensionerade bakdäck. Jag skulle dock inte titulera mig raggare. Åkte alltid med min kille och surrade mest med andra bilentusiaster. Crusing och uppställningar för biltidningar.

Idag står "röda faran" övergiven med matt lack och rostfläckar (under lacken) I stort behov av TLC och pengar. Men jag har varit singel länge och ingen har rört den (bilen) på många år nu. Sonen inte allt för långt ifrån körkortsålder men utan intresse hittils för bilmek. Plats tar den också. Men jag är envis och vägrar sälja något som jag inte är nöjd med skicket över.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Moflo

Rockabilly är som sagt musikgenren och därtill hör folket som klär sig i tidsenliga kläder och frisyrer, har vårdade fina bilar och anordnar utställningar.

Raggare är de som kommer till utställningen framåt tio på kvällen, utfulla, i en sunkig jänkare som sett sina bästa da´r, med Eddie Meduza på högsta volym och som förstör festen. Därav även ordet "pilsnerhäck".

Mina egna åsikter förstås...

• redneck girl

amerikanare och raggarbil är ju samma sak för mig. vissa behåller bilens ursprungs skick medans andra renoverar. sen har vi ju de som leker raggare i sina 142:or också....alla ska ju börja någonstans ;). man behöver inte vråla fitta knulla och ha eddie meduza t-shirt för att man är raggare...rockabilly,hillbilly är en musik stil....den kan du ju lyssna på om du åker merca med. finns en massa olika folk...som klär sig efter sitt egna förstånd och tycke och smak.....

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • varfördåför
    Moflo skrev 2011-06-01 09:01:52 följande:
    Rockabilly är som sagt musikgenren och därtill hör folket som klär sig i tidsenliga kläder och frisyrer, har vårdade fina bilar och anordnar utställningar.

Raggare är de som kommer till utställningen framåt tio på kvällen, utfulla, i en sunkig jänkare som sett sina bästa da´r, med Eddie Meduza på högsta volym och som förstör festen. Därav även ordet "pilsnerhäck".

Mina egna åsikter förstås...
  • varfördåför
    redneck girl skrev 2011-06-01 09:05:23 följande:
    amerikanare och raggarbil är ju samma sak för mig. vissa behåller bilens ursprungs skick medans andra renoverar. sen har vi ju de som leker raggare i sina 142:or också....alla ska ju börja någonstans ;). man behöver inte vråla fitta knulla och ha eddie meduza t-shirt för att man är raggare...rockabilly,hillbilly är en musik stil....den kan du ju lyssna på om du åker merca med. finns en massa olika folk...som klär sig efter sitt egna förstånd och tycke och smak.....
    hillbilly är väl ändå inte detsamma som rockabilly?!
  • Oligopol
    Suzy QX skrev 2011-06-01 08:57:38 följande:

En raggare i ordets rätta bemärkelse för mig är ett gäng killar som kör en bil de är stolt över och hoppas med bilens hjälp kunna "ragga" upp några tjejer som vill åka med.

This. En raggare är en person som använder sin bil som främsta instrument för att ragga på flickor. 

Rockabilly är en speciell kultur/musikstil/klädstil som byggdes runt raggare och såna bilar på 50-talet. 
  • Kat James Depalma

Det är stor skillnad på Raggare och Rockabilly människor.
    Visst är rockabilly en musik stil men även i dag klassat som en livsstil.
    De är svårt att se skillnaden om man inte är inne i svängen själv.
    Få se om jag lyckas förklara....

Rockabilly människorna ser ut som på 30 - 40- 50 talet i usa gjorde med sina festkläder. Eller städklänningar, diner klänningar. Även jeans med uppvik och liknande. Vintage frisyrer. Vintage som retro. Bilarna oftast i finare skick.

Raggarna: Kan se ut som vem som helst. Men skinnväst är oftast ett plagg som är obligatoriskt.

50 talarna : Klär sig oftast i gammal fin vintage, inte lika färgsprakande som rockabilly. Bilen ofta i mycket fin skick, gärna original eller custad.Musiken är ofta spelad från gamla stenkakor.

Hotrodders: Ser mer ut som en blandning av rockabilly och amerikanska gäng. Influenser från gatugängen i usa, mexikanska som afrikanska inslag. Musik allt från rockabilly till hårdrock och liknande Bilarna rejält kustade .

Nån som förstod min förklaring?

Svar på tråden Vad är det för skillnad på Raggare och Rockabilly?