• Anonym (gone)

Mina vigselringar blev stulna! Ser jag dem igen?

Jag blev ett tag sedan bestulen av mina vigselringar och det känns ofantligt tråkigt, men jag undrar om det öht finns någon chans för mig att se dem igen? Jag har ju lämnat en ordentligt beskrivning till polisen och jag tänkte att det kanske fanns någon lista/databas som polisen för upp stulna saker på som olika guldsmeder/guldaffärer kan jämföra med? Jag tänkte om någon skulle lämna in just mina ringar till försäljning hos typ Guldfynd eller så?

Jag kanske är jättekorkad med den här frågan, men jag greppar efter halmstrån nu. :(

• Svar på tråden Mina vigselringar blev stulna! Ser jag dem igen?
  • katalysator

Tyvärr, enskilda smyckesaffärer gör sig inte besväret att undersöka om de hanterar stöldgods eller inte. Din största chans är om någon hittar och lämnar in dem till polisen som hittegods, eller om den här personen har stulit en väldans massa andra prylar och polisen sätter dit honom och tar tillbaka ett helt stöldgodslager.

• SilverEmma

Jag lämnade in gammalt guld hos Guldfynd när jag skulle köpa min vigselring och det skulle fyllas i ett papper om de gamla smyckena som skulle jämföras med någon databas, så att jag inte försökte lämna in stulna smycken.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • katalysator

Oj, ballt, då är det nog olika från butik till butik Glad Håller tummarna för TS i så fall!

• Anna Paulita
    SilverEmma skrev 2011-06-01 09:15:27 följande:
    Jag lämnade in gammalt guld hos Guldfynd när jag skulle köpa min vigselring och det skulle fyllas i ett papper om de gamla smyckena som skulle jämföras med någon databas, så att jag inte försökte lämna in stulna smycken.
    Okej, det låter ju hoppfullt samtidigt som det känns som en "smart" tjuv lämnar in dem hos en mindre enskilld guldaffär. Och där är det nog dessvärre som Loninia säger, risken att de är uppkopplade med den databasen är rätt liten. :( Men hoppet är det sista som överger en. ;)
  • SilverEmma

Jag hade för mig att detta är något som MÅSTE göras om en guldsmedja ska ta emot gamla smycken? Jag har två kompisar som gjort samma sak men på andra ställen och de fick göra samma sak!

Håller tummarna TS, hade blivit jätteledsen om mina ringar blivit stulna.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Anna Paulita
    SilverEmma skrev 2011-06-01 09:31:42 följande:
    Jag hade för mig att detta är något som MÅSTE göras om en guldsmedja ska ta emot gamla smycken? Jag har två kompisar som gjort samma sak men på andra ställen och de fick göra samma sak!

Håller tummarna TS, hade blivit jätteledsen om mina ringar blivit stulna.

Men gäller det bara vid försäljning? En tjuv som bestämmer att behålla smyckena själv kan ju i princip lämna in dem på utvidgning och putsning utan att de jämför med databasen?

Ja, det är väääldigt tråkigt. :( Jag är jätteledsen.

Hoppas någon som jobbar på en guldsmed eller guldaffär kan/vill berätta....men det är kanske hemlig information. :P

• Insatt

Nu vet jag inte hur dina ringar blev stulna, men när vi hade inbrott och guld stals sade polisen att det vanliga förfarandet var att de stoppade ner guldet i färdigadresserade vadderade kuvert och skickade dem för att smältas ner. Jäkligt trist :(

Svar på tråden Mina vigselringar blev stulna! Ser jag dem igen?