• Pink Rose

Fördelar med att vara gift, istället för sambos

Vi har fått rekommendationer att gifta oss för att det skulle bli bättre rent juridiskt och praktiskt?
    Det enda jag förstår är att man slipper fixa det där med sambolagen, eller vad det nu heter.

Flera fördelar? Jag och karln sitter och diskuterar men vi behöver lite mera saker att gå på än just det

• Svar på tråden Fördelar med att vara gift, istället för sambos
  • Kattii

Jag anser att om man ska gifta sig, så ska det vara för att man själv vill det, inte för att det blir "bättre" juridiskt sett..
    Vill ni gifta er med varandra så gör det!

• annca

Tja... ni slipper traska till socialen(?) och fylla i faderskapspapper om ni får barn...

Ni har automatiskt arvsrätt. Om en av er dör och ni inte har skrivit testamente om ni inte är gifta ärver föräldrarna eller ev barn istället för sambon.

• FruPuffen

Säger det samma som Kattii! Har inte märkt någon direkt praktisk skillnad heller mer än att min man slapp skriva under på faderskapet när vi fick barn. Gifta sig ska man göra av kärlek, inte för juridiken.

• Shoegal

Min familjerättslärare sa att hon rekommenderade alla par som hade barn att gifta sig. Tyvärr sa hon inte varför men av det jag lärt mig så skulle jag nog också rekommendera det. Det mesta som gäller gifta kan man avtala som sambos (gnm testamente osv). Har man inget testamente som sambos så får man ju bara max 2 basbelopp som sambo, resten går till de som är arvsberättigade (föräldrar, barn osv). Alltså, har man barn så kan de ärva ens sambo (de ärver alltså sin mamma eller pappa) och även om man kan testamentera bort viss egendom så kan man inte testamentera bort arvslotten. Du får som förälder iofs förvalta egendomen åt barnen men då de blir 18 är den deras (om jag inte glömt ngt väldigt väsentligt, det var ju ngt år sedan man läste familjerätt och mycket har tyvärr fallit bort).

Hoppas du hängde med i resonemanget

• Pink Rose

Ja, jag håller med dig att man ska gifta sig om man verkligen känner för det. Dessutom så vill vi ju gifta oss.... Men jag är mest ute efter det praktiska som det medför nu

Så man måste gå till socialen om man vi får barn?! Det hade jag ingen aning om att man behövde! Bra att veta tills man planerar barn

Arvsrätten visste jag redan, det är mycket därför alla fall jag lutar åt det.

Finns det fler fördelar?

• Ejnie

Men vilken är fördelen att INTE gifta sig? Om man nu tänker sig att leva ihop resetn av livet - är det inte smart att ingå ett ekonomiskt/juridiskt avtal som göra tt man ska ta hand om varandra och att man ärver varandra och - om man skiljer sig - delar på bohaget?

Jag förstår itne varför man ITNE gifter sig?

• Nyfiken gul

ni slipper krånglet med att hela familjen har olika namn....

gifter ni er får era framtida barn automatiskt familjens namn.. dvs ert...

Är ni bara sambos, får barnen vid födsel per automatik ditt efternamn.... vill man ha pappas namn får man ansöka om det i efterhand.

• Shoegal

Jupp, är man gifta förutsätts barnet vara makens. Är man inte gifta så måste utredning göras och är man sambos brukar utredningen bestå i av att man går till socialtjänsten och talar om att man var tillsammans då barnet "tillverkades" och sedan tror jag inte det är så mycket mer kring det (har själv inte barn så jag har inte varit med om detta....än )

Rent juridiskt kan jag nog inte komma på så mycket fler fördelar. Det skulle vara känslomässiga fördelar (ökad känsla av tillhörighet, stabilitet osv)

• annca

Ejnie-> Nej, inte jag heller egentligen... Om det inte är av nån slags princip

Jag menar, vare sig man gör det bara ni två i romatisk ensamhet, eller med massor av vänner och släktingar och ett hejdundrande party, så är det ju nåt av det roligaste och romatiskaste men kan göra som par!

• Pink Rose

Ja, alltså jag är ju övertygad men sambon föddes i ett annat land (svensk medborgare! vill inte gifta mig pga. ta in honom) Han behöver övertygas och tycker att det är lite onödigt för att vi inte har några barn... Men jag menar på att om något händer oss så får den andre allt, istället för att våra familjer kanske skulle få lust och ta allt ifrån den andre.

Dessutom så är han väl antagligen livrädd för vad hans mamma kommer säga om han går med på att gifta sig och ta mitt efternamn dessutom, eftersom han inte gillar sitt eget (han har ALDRIG gillat det).

Vet inte hur man ska kunna övertyga honom på ett bra sätt...
  • Kattii

Pink Rose - Jag vet vad jag skulle göra om jag var du.. Fria till honom

• Pink Rose

Åh tack för länken och alla svar! Det gör mig alla fall mycket säkrare på att det verkligen är bra, främst jurdiskt. Tror inte det förändrar förhållandet, vi lever ju redan som vi vore gifta.

Katti
    Ja, men han verkar ju vara väldigt tveksam till det hela och då måste man planera ut massa fiffiga saker. Har tyvärr för mycket att pyssla med just nu, min mamma har precis gått bort
    Dessutom så drömmer jag om att han friar, är lite gammaldags angående just det

• Danbala

Försäkringar och sådant som man har måste man skriva specifikt ska utfalla till ens sambo. Är man gift sker det automagiskt.

Till exempel.

Förutom de exempel du redan fått, då.

Svar på tråden Fördelar med att vara gift, istället för sambos