• lia76

Allergisk reaktion av nagellim eller nåt

Hallå...

Jag har för x antal år sedan använt ett nagelkit från Ellos med UV-lampa, där man bygger upp lösnaglar genom att limma fast på originalnageln och sedan härda dem.
    Jag fick en allergisk reaktion av något medel, vet inte om det var nagellimmet eller själva appliceringen man har på nageln i efterhand för att förstärka den.

Fick fullt med vätskefyllda blåsor på fingrarna och kliades så jag höll på att bli galen. Några fingrar blev nästan skinnflådda pga reaktionen av medlet så jag fick ha gasbinda på.
    Smorde med kortision osv för att stilla klådan.
    Tog inte kontakt med någon läkare för att få utrett vad jag reagerade mot.

Nu x antal år senare så köpte jsg Depend Gel kit för att testa lösnaglar igen... Även de skulle limmas fast och man skulle stryka på någon gel på nageln så de hördas.
    Detta gjorde jag i söndag.
    Igår märkte jag att jag fått små vätskefyllda utslag strax nedanför nagelbanden. Senare under dagen hade jag fått utslagen spritt över fingrarna, ovansidan av händerna och undersidan på armen. Det är fullt med utslag som är vätskefyllda och klias som tusan.

Någon som kan ha någon fundering vad det kan vara jag reagerade på?
    Sitter på jobbet och har inte grejerna här så jag vet inte vad som står på innehållsförteckningen vad det kan vara jag inte tål.
    Hittar heller ingen förteckning på Internet.

Någon som har samma problem och vet vad ni reagerat på?

(=
  • Svar på tråden Allergisk reaktion av nagellim eller nåt
  • adrift

Kan du komma åt så du kan läsa på den ? För ja får samma fast av andra saker som innehåller bl.a. Linnalool (stavning?) och en massa annat. Om du kan komma åt innehållsförteckningen kan de va samma, kontaktallergi heter de

• lia76
    adrift skrev 2011-06-01 13:00:52 följande:
    Kan du komma åt så du kan läsa på den ? För ja får samma fast av andra saker som innehåller bl.a. Linnalool (stavning?) och en massa annat. Om du kan komma åt innehållsförteckningen kan de va samma, kontaktallergi heter de
    Ja jag har ju nickelallergi och insektsbett.
    Ska undersöka innehållsförteckningen när jag kommer hem från jobbet.
    Tack för svar
    (=
  • adrift

Menade alltså när du kom hem om du kan läsa då.. ;) ja har en lista på vanliga saker ja inte tål pga vad de innehåller å kommer ja i kontakt med dessa får jag blåsor å kliar så de blöder

• lia76

Ja det är så det blir för mej med, blir nästan skinnflådd.
    Så nu har jag kortison så det inte ska klia så mycket.

Har googlat runt lite nu och tydligen finns det 'mnen som heter acrylates/methacrylates som kan ge en allergisk reaktion.
    Kan kanske vara något sådant då... Men ska kolla innehållsförteckningen sen.

Kanske ska kontakta läkare så jag får utrett vad det är jag inte tål så jag vet i framtiden vad jag ska undvika

(=
  • adrift

Ja de e nog smartast :) dock fick ja gå med mina exem sen 08 tills februari detta året innan ja fick veta exakt va de va .. Men de sa ja hade kunnat undvika allergin ja fått om ja inte "chockat" kroppen med en massa som innehåller detta.. Så undviker du lite av de kanske du kan använda något för de kan ja :)

• lia76

Kan troligtvis vara något akrylmedel jag inte tål... Ska ringa till min familjeläkare idag och höra om de har någon stark kortison jag kan använda.
    Har även fått rådet av 1177 att äta antihistamintabletter
     Har utvecklat allergi mot pollen och det samtidigt som denna kontaktallergi så har kroppen gjort allergin värre.
    Har även nickelallergi men verkar som om kroppen reagerat på mina titanörhängen (som jag haft i minst 4 år utan att få någon reaktion).
    Så nu är det fullt med utslag på öronen också *suck*

(=
  • adrift

Usch så trist :( ja hoppas de löser sig!!

• lia76
    adrift skrev 2011-06-03 11:45:52 följande:
    Usch så trist :( ja hoppas de löser sig!!
    Fick en tid hos läkare igår... Fick en hel del salvor och tabletter.
    Antihistamintablett för min pollen och skulle även minska ner besvären av kontaktallergin. 
    Fick emovat (eller vad den heter) för att smörja på öronen, sen en lite starkare kortisonsalva för händerna samt en kräm som är lite starkare än miniderm, canoderm tror jag dne heter... För att smörja mina händer då de var väldigt torra och fnasiga mellan fingrarna 
    (=
  • adrift

Okej hoppas dem hjälper, för inget skoj sånt här :/

• lia76

Mår mycket bättre nu och utslagen är i stort sett helt borta. Klias litegrann på öronen, men inte mycket, knappt märkbart.
    Jätte skönt (=

Mailade till depend.se också och påpekade detta och jag skulle få hem naglar som man inte limmar fast utan fästs fast utan något onödigt limmande... Dessa skulle jag få gratis att testa (=

(=
  • adrift

Åh va skönt :)! Å mkt snällt av dem å skicka de gratis :)

• SoStylish

Snälla människa, sluta mixtra med dina naglar sådär när du inte vet vad du håller på med.

• lia76
    SoStylish skrev 2011-06-09 15:26:45 följande:
    Snälla människa, sluta mixtra med dina naglar sådär när du inte vet vad du håller på med.
    Jo då fullt medveten är jag om vad jag håller på med... Sen kan jag inte rå för att jag får en allergisk reaktion
    Och vill man vara fin får man lida pin som det så fint heter
    Har ingen annan än mej själv att skylla på, men jag har alltid varit en sådna person som testar nya grejer...
    Har fått veta att det inte är limmet jag fick reaktion från utan akrylen (gelén som man använder för att bygga upp naglarna med).

Googlat runt lite angående det och det är många som jobbat som nagelskulptörer och fått sluta för att de fått allergiska reaktioner från det ämnet.
    Har inte spelat någon roll om de haft handskar på sej, det går rakt igenom.

Enligt depend.se så var d etovanligt med reaktion från det ämnet, men enligt min läkare och de personer jag läst om på Internet så verkar det rätt så vanligt ändå.

Jag experimenterar med det mesta
    Så inget nedlåtande om mej tack, det kan jag gott banna mej själv med :-P
    (=
Svar på tråden Allergisk reaktion av nagellim eller nåt