• plommonstoppet

sterilisering kvinna

Jag önskar mej inga fler barn,och har tittat runt lite på nätet om en sterilisering.
    man måste vara minst 25år,folkbokförd i sverige och väl införstådd via te.x kurator om detta beslut.
    jag är själv strax över 25,är det någon här som är i denna ålder som faktiskt genomfört en steralisering?
    vad för typ av kurator har man kontakt med,nån inom vården?
    hur länge går man hos kuratorn innan man kan få ev operation?
    informera mej ni som gjort detta,
    och OM ni vill dela gärna med er av era egna tankar som slutade i en steralisering.

• Svar på tråden sterilisering kvinna
  • sallybuse

Hej på dig.Jag har steriliserat mig och de gjorde jag för att jag hade blivit för gammal tyckte jag för att få fler barn.Jag var 33 år och jag hade redan 3 st..Och när vi hade bestämmt oss så ringde jag ner till min bm som jag gick hos när jag skulle ha min sista pojke.Jag pratade nog bara med kuratorn en gång.Kan ju beror på att jag var äldre än du.Och sen så fick jag nog vänta ett par månader sen så fick jag en tid.och allt gick hur bra som helst inga problem alls på något vis.Nu har dom kanske ändrat de lite för de va ju 93.Men om du vill detta så är det en bra idé.Så slipper man allt annat skydd..Lycka till kram från skåne

• Anonym (Funderar)

Jag har också funderat på att sterilisera mig - min man trodde dock att man typ får hormonproblem som liknar när man kommer in i klimakteriet om man steriliserar sig. Stämmer det? Försvinner mensen om man steriliserar sig?

• MikMak

Jag steriliserade mig för ca 10 år sedan och var över 35 år. Kan inte påminna mig att jag pratade med någon kurator alls, men det kanske jag gjorde, max en gång i så fall.

Hormonerna påverkas inte av en sterilisering, ingenting tas ju bort. Det enda som görs är att äggledarna skärs av så att äggen inte hamnar i livmodern och blir befruktade.

Om du är helt säker på att du inte vill ha fler barn i framtiden så rekommenderar jag sterilisering. Själv skulle jag nog vänta om jag var yngre än 30 dock, mycket kan hända i livet.

• Anonym (Funderar)
    MikMak skrev 2011-06-02 13:13:42 följande:
    Jag steriliserade mig för ca 10 år sedan och var över 35 år. Kan inte påminna mig att jag pratade med någon kurator alls, men det kanske jag gjorde, max en gång i så fall.

Hormonerna påverkas inte av en sterilisering, ingenting tas ju bort. Det enda som görs är att äggledarna skärs av så att äggen inte hamnar i livmodern och blir befruktade.

Om du är helt säker på att du inte vill ha fler barn i framtiden så rekommenderar jag sterilisering. Själv skulle jag nog vänta om jag var yngre än 30 dock, mycket kan hända i livet.
    Jag är 40, har två barn och när sista föddes sa läkaren att det var väldigt hög risk ifall jag skulle bli gravid igen (av olika orsaker).
  • 7 michelingodingar

Jag steriliserade mig för ett år sen i samband med snittet av vårt 7:de barn var 31 år när jag gjorde det. behövde aldrig prata med någon kurator om detta men fick skriva på papper och blev infomerad om vad som gällde och att det är oåterkalleligt. TYVÄRR  så ångrar jag idag mitt beslut som grundade sig i vad läkaren sa till oss men som sen inte alls stämde eller ens hände!!

Anonym (Funderar) skrev 2011-06-01 22:53:01 följande:
    Jag har också funderat på att sterilisera mig - min man trodde dock att man typ får hormonproblem som liknar när man kommer in i klimakteriet om man steriliserar sig. Stämmer det? Försvinner mensen om man steriliserar sig?
    inga klimakteriebesvär här iaf!! och mensen försvinner inte däremot så har min mens blivit regelbunden vilket den aldrig har varit och jag får den bara med 6-7 veckors mellanrum!!
Svar på tråden sterilisering kvinna