Hyresrätt, "svartmögel" och gravid!
Är i v22 och vi har bott i den här hyresrätten sedan i februari år. Det är en trea, vi är tre personer med sambons lilla tjej och nu väntar vi en liten som kommer om ca 4 månader. Vi tänkte ju vi skulle bo här tills vi så småningom hittar något vi kan trivas i och odla fler barn i. Ett hem hade vi tänkt oss. Eftersom varken jag eller sambon har haft ett riktigt hem i våra liv så har vi extremt svårt för flyttar. Vi har båda alltså flyttat extremt mycket.
Nu till grejen, vi har båda haft problem med luftvägarna sen vi flyttade hit. Jag har astma men mina inhalatorer hjälper inte. Jag har jättesvårt att andas och får som ångestliknande attacker där jag inte får luft, inte kan andas in djupt och det i sig ger panik. Sambon är tjock i näsan mest hela tiden och vi upplever båda trötthet.
Lägenheten är bygd år 1995. Igår när jag tog ett bad så började jag av nån anledning att granska väggarna, kaklet. Vi är renliga av oss och städar alltid som vi ska, så jag fattar inte hur vi tidigare har kunnat missa de svarta prickarna mellan kakelplattorna in mot ena duschhörnet. Det är inte som hudbeläggningar (alltså ej smuts) utan verkligen svarta prickar som övergår till svarta partier och som delvis sträcker sig en bit över själva kakelplattorna. När jag granskade detta närmre så såg jag att det är massvis av svarta prickar, fläckar och partier.
Jag väntar på att sambon nattat klart lillan och berättar sedan för honom vad jag sett. Han har heller inte lagt märke till detta förrän jag sa det. Idag visade jag även min mor och hon ryggade tillbaka öcklad och förskräckt. Vi har förr bott i mögelhus (där min astma upptäcktes) så hon blev så rädd.
Vi kollade upp och är klara med hur vi ska gå vidare, men nu är frågan hur detta påverkar bebisen i magen om det alls gör det? Jag har ärligt talat inte vågat kolla upp det än. IOm att vår hyresvärd inte är direkt sympatisk så är jag beredd på att det kommer bli strul. Vi kommer alltså behöva leta nytt boende och slipper vi inte uppistiden har vi 3(!) månader kvar här och det är 4 månader innan bebisen kommer! Hur ska man klara av detta psykiskt och fysiskt? Och är det så akut? Vi har ju som sagt båda problem med luftvägarna redan..
Lite tips skulle uppskattas.