Max insättning på swedbank??
Vad är gränsen på hur mycket man kan sätta in kontant? Frågar de efter var man fått dem ifrån?
Vad är gränsen på hur mycket man kan sätta in kontant? Frågar de efter var man fått dem ifrån?
Max 10 000 kr om du inte har aviserat i förväg. De frågar var pengarna kommer ifrån för betydligt lägre summor än så. Men det är väl inga problem - du har väl ett underlag på att det är ok pengar?
Ja, de kommer att fråga var pengarna kommer ifrån, samt att du legitimerar dig när du gör insättningen. Om inte minnet sviker mig, så är det som Anonym säger, 10.000:-.
Visste inte att det fanns en insättningsgräns... Jag satte in 45.000kr härom året. Jag fick då fylla i ett papper där jag intygade att pengarna verkligen kom från mitt "madrass-sparande" och banktjänstemännen utbytte en mängd blickar med varandra. Mitt tips: Ring banken och hör med dem innan.
Ja självklart måste man kunna redovisa varifrån man har fått en större summa pengar.
Självklart inga problem! Dom är svarta som natten
Skämt åsido. Man kan ju faktiskt spara kontant hemma. Det rör sig om 20.000 som jag bitvis lånat ut till nära som nu betalat tillbaka och nu sitter jag här med en massa kontanter.
Kom på att banken stängde tidigare idag. Får väl bränna mina svarta pengar på lyx och sen visa upp det för alla avundsjuka skattebetalare!
*kan inte låta bli att skämta för att jag läser att ni är så måna om att det är skattade pengar*
Skämt åsido. Man kan ju faktiskt spara kontant hemma. Det rör sig om 20.000 som jag bitvis lånat ut till nära som nu betalat tillbaka och nu sitter jag här med en massa kontanter.
Kom på att banken stängde tidigare idag. Får väl bränna mina svarta pengar på lyx och sen visa upp det för alla avundsjuka skattebetalare!
*kan inte låta bli att skämta för att jag läser att ni är så måna om att det är skattade pengar*
ok men om man nu tjänat dem på kriminalitet, så har man ju inte skattat dem väl? de kommer ju således inte från ett arbete eller en pryl man sålt. fast om man nu säljer något för 20.000 ska man redovisa det för skatteverket?
tänkte passa på att fråga sånt här jag undrat men aldrig kommit ihåg att fråga nu när du är här
Jag är lite bekymrad över detta, satte själv in en större summa pengar, o fick då fylla i en blankett om hur jag hade fått tag i dom, där jag skrev diverse affärer... ))) min undran är ju då, blev dom mindre eller mer vita o lagliga då när jag fick fylla i denna blankett, dom kan ju fortfarande komma från knarkaffärer exempelvis......
nu har jag ju i oförsig papper som visar varifrån dessa kommer men skall i allafall kolla hur länge det dröjer innan NÅGON hör av sig för o kolla mig, sätter in större summor ganska ofta, så det ska bli väldigt intressant o se.....Är ju privatperson och vanlig arbetare, och skriver alltid diverse affärer på blanketten.... ))
Kul o se om det är ytterligare en Svensk tandlös paragraf blankett eller om det verkligen följs upp...
Kapten har talat.
Jag känner mig tämligen säker på att ingen lägger ner resurser på att följa upp varenda blankett för personer som inte är misstänkta för något. Däremot kan de ju användas när någon väl är misstänkt för brott. Så om du inte har andra misstankar mot dig får du nog vänta rätt länge, "kaptenen", utan att det har med tandlöshet att göra.
Bankerna silar mygg och sväljer kameler förstås, ingen tror att tant Agda 85 år som ska sätta in 500 kr vill tvätta svarta pengar men det hindrar inte Nordea från att surt fråga om det finns bevis på att pengarna inte är svarta.
Samtidigt är det inga problem att sätta över 200 miljoner kronor i svarta mutpengar från en diktator: http://www.gp.se/ekonomi/1.1564619-nordea-far-bota-for-dalig-kontroll
Jag blir bara så förbannad på att bankerna ska veta var mina pengar kommer ifrån. Jag tycker inte att jag ska behöva bli misstänkliggjord för att jag råkar ha lite kontanter..... och vad ska frågan leda till? Som om nån som tjänat pengar på kriminell verksamhet någonsin skulle säga detta i banken eller på nån blankett. Har man fifflat sig till pengarna så blir man nog inte helt plötsligt samvetsgrann och erkänner detta i banken. Därför är frågorna helt obefogade.
Låt polisen vara poliser och banker vara banker.