• brokig

Hur vet jag när bröstet är tomt?

Jag tycker mjölkmängden minskar i mina bröst trots att mitt barn äter enligt samma mönster som tidigare och han växer inte lika mycket som förut (följer inte riktigt sin kurva). Om jag sätter honom till bröstet, när vet jag egentligen att det är tomt och ska byta bröst? Min lille verkar tycka att det är jättemysigt bara att ligga vid bröstet och småsnutta, så jag är inte alls övertygad att han visar att bröstet är tomt om jag nu inte skulle lägga honom hungrig till ett tomt bröst.

Jag kan naturligtvis ta bort honom från bröstet när han sugit ett tag och provmjölka eller bara låta honom byta efter en viss tid när det känns mindre fullt men man vill ju gärna låta barnet äta klart i lugn och ro egentligen.

• Svar på tråden Hur vet jag när bröstet är tomt?
  • TheMother

Provmjölka hjälper inte, då bröstet aldrig kan tömmas helt utan det släpper alltid ifrån sig lite mjölk.
    Gjorde den missen i början med min äldsta, provmjölkade, och eftersom det aldrig var slut så fick han fortsätta för länge på samma bröst.

Det tydligaste tecknet på att det är dags att byta tror jag är att barnet släpper taget, börjar krångla lite. Annars vet jag faktiskt inte riktigt. Lite känner man ju själv på bröstet, om det tappat i vikt osv.

• skånegås

Man kan aldrig veta när det är tomt och jag tror heller inte det blir helt tomt någon gång. Den fetaste och energitätaste mjölken kommer ju sist, så låt honom suga. När han inte vill längre kan du prova att byta, så ser du om han är mer hungrig... Annars är det mest effektiva sättet för barn som inte går upp i vikt att man erbjuder bröstet oftare...

• skånegås

..och då man ammat ett tag (1-4 mån ungefär) och mjölkmängden stabiliserats VERKAR det som att det finns mindre mjölk även om det egentligen finns mer än tidigare... Hur gammalt är barnet?

• brokig

Tack för era svar!

Han är bara 5 veckor och känslan att brösten är tommare än förr har kommit de senaste dagarna.

• StugFrugan89

Ibland så går ju produktionen lite upp och ned beroende hur du mår och så. När min dotter var 2 månader sinade mina bröst nästan helt pga olika att jag blev sjuk. Men det hämta sig sedan:) erbjud bröstet lite oftare såfixar de nog sig självt. Och så länge bebis går upp i vikt o e nöjd så e det nog ingen fara lycka till!

• infragilis

Brösten känns "tomma" jämfört med tidigare när mjölkmängden anpassat sig efter barnet. Kan erkänna att jag själv blev lite förskräckt över skillnaden.

Brösten töms aldrig helt, de fylls på hela tiden, även under amning. Jag byter själv aldrig bröst under en amningsstund om inte knyttet släpper självmant och jag vill förhindra att andra bröstet läcker.

• Två döttrar och en son
    brokig skrev 2011-06-01 20:36:37 följande:
    Tack för era svar!

Han är bara 5 veckor och känslan att brösten är tommare än förr har kommit de senaste dagarna.

Ja det stämmer som de andra sagt. Är precis som det ska vara!

I början bildas ofta ett överskott jämfört med vad den nyfödda behöver + att brsötet svullnar och bildas extra vätska och så. Men när efterfrågan och tillgång stämmer överens så sluar brösten vara sådär ständigt fyllda och läckande.

Mjök bildas hela tiden och det mesta under tiden barnet äter efter de första veckorna.

Så du kan vara helt lugn! ;)

Barnen brukar själva släppa eller somna när de är mätta. Men i början vill en del ligga vid bröstet mest hela tiden.... Den fetaste mjölken kommer i slutet av amningsstunden.

Om du känner att du ammat länge och inte orkar/har tid just då eller det känns obehagligt/ont så bryt för ett tag. Låt barnen sova eller vagga gå med barnet istället - låt tex pappan ta över en stund.

Smörjs vårtorna med mjölken direkt medan det fortf rinner lätt och lufta dem, så de får vila och förblir fina!

Amma heller oftare men kortare stunde de flesta amningarna i början om du får ont och/eller sår lätt.

Det funkade för mig....

Svar på tråden Hur vet jag när bröstet är tomt?