• Jenny 83

Känslomässigt kaos! ...

....,kan man verkligen säga att det ät just nu! Lycklig, ledsen, livrädd, jätteglad, gråter, hopplöshet, vemod och allt i en enda salig blandning. Vet att det är såhär den första tiden och att det går över....men det är lika jobbigt för det. Fick min andra pojk för en vecka sedan och sitter här med alla känslor som är svåra att veta var man ska göra av. Finns det fler i min sits just nu? Skulle kännas skönt att höra att man inte är ensam!.... Är lite förvånad över att mkt känns så vemodigt denna gång. Saknar graviditeten och tanken på att man inte ska på några mer barnmorskebesök känns sorgligt....saknar till o med väntan man hade på att förlossningen skulle sätta igång och även BB tiden (där man blev så bra omhändertagen efter en tuff förlossningen). Som sagt finns det fler som sitter i samma känslomässiga kaos?

• Svar på tråden Känslomässigt kaos! ...
  • Fridaa87

Shit vad det låter som om jag skulle ha kunnat skrivit inlägget!!
    Jag fick första barnet, en pojk i december 2008 med planerat snitt för sätesbjudning..  efteråt var jag mest bara glad och stolt nybliven mamma för första gången och allt var underbart... efter några dagar kom alla saknad av allt som händer under graviditeten och alla känslor osv och man var ofta ledsen och gråtfärdig men visste aldrig varför eller över vad riktigt...(även då bara för mig själv, ingen annan visste hur jag kände..)
    när han var 2 månader så ville jag så gärna ha en till och när han var 9 månader så blev jag gravid och fick mitt andra barn för ett år sedan 3juni 2010 en flicka.... jag och min barnmorska hade pratat om förlossning osv eftersom jag denna gång skulle få föda vaginalt... när dagen väl kom när jag började känna värkar 2 veckor innan BF ringde jag förlossningen och berättade hur jag kände och dom sa att jag skulle avvakta... jag ringde igen efter ca 4 timmar då det började göra riktigt ont och jag blödde så mycket att det droppade i toaletten men jag skulle bara ta an alvedon och sova... ringde igen och sa att slemproppen lossnat, blöder mycket, har så ont att jag inte kan stå upp och det trycker på som bara den.. kjag fick fortfarande inte komma in utan barnmorskan avrådde mig sa hon för skulle jag komma in kunde dom ändå inte göra nåt, jag hade tydligen bara förvärkar... jag hade ju 2 veckor kvar till BF och det var nog på gång men INTE dags än sa hon... så en kvart senare blev det BRÅDIS med ambulans in på akuten då jag var öppen helt och fick krysta på en gång.. 12 minuter senare föddes hon.. jag var helt skakad av situationen... rädd och panikslagen... hann inte förstå att jag födde barn så tidn efter var jobbig för mig... även om ingen vet om det utan jag ahr hållt det för mig själv.. mycket gråt och saknad av graviditeten, saknade/saknar BM-besöken, späänningen och förväntan inför att träffa bebisen... pojke/flicka?man saknar även sparkarna och att inspektera sin mage.... allt saknar man... och alla känslor är som ihoprört till en gröt efteråt... man vill bara vara ensam och gråta i princip! nu först, 1 år efter förlossningen blrjar allt komma ikapp mig igen... hela händelsen när hon föddes... all dramatik som blev med ambulans och blåljus... man tänker att tänk om nåt hade hänt, jag kanske inte hade fått ut henne, kanske behövs snitt igen eller tänk om jag ahde gått sönder och förblödit eller om nåt hänt med henne och mig under tiden??? halt skakad blev jag :S

• Fridaa87

Nu är det väl i första hand barnet man är ute efter att få träffa men man är ju ändå förväntansfull inför själva förlossningen också.. och jag hade ju väntat mig att vi skulle gå där och ta kort när jag har ont och så... men vi hann bara PRECIS slänga ihop kläder, journal och blånbok i en kasse och invänta ambulans.. jag började känns krystreflex redan hemma i trapphuset... snacka om panikslagen jag var då :S

Första sitter man hemma framför tv:n och har ont och litar på förlossningsperonalen i telefonen som sagt att det bara var förvärkar.. och 17 minuter därifrån så har man hunnit åka ambulans in på akuten, fött barn och fått upp bebisen på bröstet... det var otäckt, men ändå en riktigt häftig upplevelse!

Svar på tråden Känslomässigt kaos! ...