• Inima

Socionom eller sociolog?

Vad väljer man?
    Vilken utbildning leder till jobb och bra betalt?
    Förslag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Socionom eller sociolog?
  • lillälva

Är socionom och har aldrig hft problem att hitta jobb - men bra betalt... nej, då får du nog satsa på ngt annat

Socionom handlar nog mer om att man verkligen vill jobba med människor och ge en hjälpande hand om det är möjligt, inget man väljer för lönen...

• Inima
    lillälva skrev 2011-06-01 19:44:27 följande:

Är socionom och har aldrig hft problem att hitta jobb - men bra betalt... nej, då får du nog satsa på ngt annat

Socionom handlar nog mer om att man verkligen vill jobba med människor och ge en hjälpande hand om det är möjligt, inget man väljer för lönen...

Sant sant, men jag är inte så sugen på att studera i minst 3 år och få ut mindre ön 20.000/mån
  • Rhoda Horswunce

Jag vet inte. Vad gör en sociolog egentligen?

• Rhoda Horswunce
    Rhoda Horswunce skrev 2011-06-01 19:49:11 följande:
    Alltså, jag vet vad sociologi är, men var kan man få jobb?
  • Inima
    Rhoda Horswunce skrev 2011-06-01 19:49:11 följande:

Vad arbetar sociologer med?

Många högskolekurser leder inte i första hand till ett särskilt yrke, utan ger kunskaper som är viktiga för flera olika yrken. Det gäller även sociologi. Utbildning i sociologi ger kompetens för alla arbeten där det är viktigt med kunskaper om hur sociala förhållanden påverkar människors handlingar. Genom sin utbildning lär sig också sociologer att genomföra och leda olika undersöknings- och utvärderingsprojekt.

Sociologer arbetar inte bara som utredare eller utvärderare, utan också som projektledare, samordnare och handläggare. Sociologer jobbar ofta som medarbetare i eller med samhällsplanering, resursutveckling, opinionsundersökningar, utbildning, information, personal- och organisationsfrågor.

För sociologer finns det en relativt bred arbetsmarknad, till exempel inom både den offentliga och den ideella sektorer, eller i fackliga och politiska organisationer, eller i företag som opinionsundersökare, organisations- eller personalutvecklare. Forskning och undervisning är ytterligare ett verksamhetsområde.

webappo.sh.se/C1256CD80046FADA/tmt.view/94231809CE8232D2C1257070005F1798&ref=/C1256C93006BD8E9/F6B21E4EB16AF7F3C1257073002F907E;/C1256C8A0066623D/4667C38FDBB16DE5C1256C95003CD2B9
  • Inima

Ang sociologi så var det detta jag fastnade för...

"Du som har ett starkt engagemang för samhällsfrågor och människor får i detta program en vetenskaplig grund för ditt framtida arbete som beteendevetare och utvecklingssociolog inom privat och offentlig verksamhet. Du får kunskap om hur du kan hantera de situationer som du ställs inför i undersökningar, kartläggningar och medverkan i förändringsprocesser i samhället.

Bild
    En sociolog kan studera till exempel ungdomskultur, familjeliv eller samhällskonflikter, allt som handlar om mänskliga relationer och samhällsfenomen oavsett om det sker här eller i en annan del av världen. Huvudområdet sociologi problematiserar bland annat identitet, deltagande, gemenskap, marginalisering och makt. Praktiska moment finns inlagda i undervisningen. Det är uppgifter som för dig ut i olika verksamheter, till exempel intervjuer med personal inom affärsföretag, socialtjänst och kriminalvård, då frågor kopplade till kön, etnicitet och klass ofta blir centrala.

År två läser du kurser som stärker din kunskap om välfärdssystemet och hur samhällsutvecklingen påverkar detta. Du får genuina och kreativa verktyg för arbete med framtida utvecklings- och utvärderingsuppgifter. Du utför också ett projektarbete där du arbetar i ''skarpt läge'' med en extern uppdragsgivare.

Sista året inleds med en termin där du själv väljer ämne och har platsgaranti på de kurser inom Högskolans kursutbud som du är behörig till. Många väljer att läsa ämnen som pedagogik, statsvetenskap, hälsovetenskap eller genus och etnicitet, men även internationella relationer, företagsekonomi, juridik eller arbetsvetenskapliga kurser är bra komplement.

Sista terminens examensarbete kan bygga vidare på projektarbetet, men du har även möjlighet att till exempel med inspiration från ditt valfria ämne hitta ett nytt forskningsområde."
  • lillälva

Vilket är ditt "drömjobb" då?

Jag skulle inte rekommendera att välja jobb efter lön... kanske skulle man fixa att jobba för lönen en tid, men sen skulle i alla fall jag tröttna... tror man måste brinna lite för sitt yrke!

• Inima
    lillälva skrev 2011-06-01 19:55:11 följande:

Vilket är ditt "drömjobb" då?

Jag skulle inte rekommendera att välja jobb efter lön... kanske skulle man fixa att jobba för lönen en tid, men sen skulle i alla fall jag tröttna... tror man måste brinna lite för sitt yrke!

Jag vill jobba med människor, hjälpa andra som har det svårt.
    T.ex drogmissbruk, ungdomar som hamnat snett, utsatta människor osv.

Därför kom jag in på socionom eller sociolog.
  • lillälva

Då skulle ju socionom passa!

Jag kan vara ute på lite hal is, men jag tror att man jobbar mer i närkontakt med människor som socionom. sociologer har väl en mer övergripande uppgift, som att göra undersökningar, studera samband osv, i uppdrag av olika aktörer!?

Svar på tråden Socionom eller sociolog?