Socionom eller sociolog?
Vad väljer man?
Vilken utbildning leder till jobb och bra betalt?
Förslag?
Vad väljer man?
Vilken utbildning leder till jobb och bra betalt?
Förslag?
*favoritar*
Är socionom och har aldrig hft problem att hitta jobb - men bra betalt... nej, då får du nog satsa på ngt annat
Socionom handlar nog mer om att man verkligen vill jobba med människor och ge en hjälpande hand om det är möjligt, inget man väljer för lönen...
Är socionom och har aldrig hft problem att hitta jobb - men bra betalt... nej, då får du nog satsa på ngt annat
Socionom handlar nog mer om att man verkligen vill jobba med människor och ge en hjälpande hand om det är möjligt, inget man väljer för lönen...
Jag vet inte. Vad gör en sociolog egentligen?
Vad arbetar sociologer med?
Många högskolekurser leder inte i första hand till ett särskilt yrke, utan ger kunskaper som är viktiga för flera olika yrken. Det gäller även sociologi. Utbildning i sociologi ger kompetens för alla arbeten där det är viktigt med kunskaper om hur sociala förhållanden påverkar människors handlingar. Genom sin utbildning lär sig också sociologer att genomföra och leda olika undersöknings- och utvärderingsprojekt.
Sociologer arbetar inte bara som utredare eller utvärderare, utan också som projektledare, samordnare och handläggare. Sociologer jobbar ofta som medarbetare i eller med samhällsplanering, resursutveckling, opinionsundersökningar, utbildning, information, personal- och organisationsfrågor.
För sociologer finns det en relativt bred arbetsmarknad, till exempel inom både den offentliga och den ideella sektorer, eller i fackliga och politiska organisationer, eller i företag som opinionsundersökare, organisations- eller personalutvecklare. Forskning och undervisning är ytterligare ett verksamhetsområde.
Ang sociologi så var det detta jag fastnade för...
"Du som har ett starkt engagemang för samhällsfrågor och människor får i detta program en vetenskaplig grund för ditt framtida arbete som beteendevetare och utvecklingssociolog inom privat och offentlig verksamhet. Du får kunskap om hur du kan hantera de situationer som du ställs inför i undersökningar, kartläggningar och medverkan i förändringsprocesser i samhället.
Vilket är ditt "drömjobb" då?
Jag skulle inte rekommendera att välja jobb efter lön... kanske skulle man fixa att jobba för lönen en tid, men sen skulle i alla fall jag tröttna... tror man måste brinna lite för sitt yrke!
Vilket är ditt "drömjobb" då?
Jag skulle inte rekommendera att välja jobb efter lön... kanske skulle man fixa att jobba för lönen en tid, men sen skulle i alla fall jag tröttna... tror man måste brinna lite för sitt yrke!
Då skulle ju socionom passa!
Jag kan vara ute på lite hal is, men jag tror att man jobbar mer i närkontakt med människor som socionom. sociologer har väl en mer övergripande uppgift, som att göra undersökningar, studera samband osv, i uppdrag av olika aktörer!?