• E L I N

hur snabbt smittar svinkoppor?

jag och min familj träffade min syster och hennes familj igår.. 
    systers son har svinkoppor visade det sig idag hos läkarn när dom var där.
    jag såg det igår och frågade syster på en gång om det var det men dom hade även varit hos läkarn i mån och då hade en annan läkare sagt att det inte var det..
    är nu livrädd för att mina barn ska få det.
    tror inte den vätskade igår utan var bara gul och skorpig lixom.
    hur snabbt smittar svinkoppor?
    FAN!! =/ 

• Svar på tråden hur snabbt smittar svinkoppor?
  • E L I N

kan du vara snäll och svara seriöst.
    uppenbarligen vet jag inte nåt om detta och ber därför om hjälp. 

• tompatiger

Impetigo är mycket smittsamt och smittar snabbt, dock kan det ta en tid innan blåsa eller sår uppstår.

Mitt råd till dig är att tvätta ditt barn från topp till tå samt tvätta samtliga textiler som ditt barn och brors barn varit i kontakt med.

Dela inte handduk etc...

Seriöst nog?

• j 3 n N y

Klipp naglarna ordentligt, tvätta noga och byt handduk och örngott varje dag. Min dotter hade för ett år den och det var jobbigt. Hon fick äta antibiotika till slut. Men jag har för mig att det krävs ett litet sår eller skada i huden för att det ska kunna sätta sig. Kanske har missförstått? Hoppas ni slipper skiten.

• E L I N

har oxå hört att det bara smittar genom öppna sår..?
    fan!
    hoppas mina barn klarar sig!
     tack för svar tompatiger,det var seriöst nog

• tompatiger

Tyvärr är det så illa att det räcker med att bakterierna får hudkontakt, speciellt med barn då dessa har en benägenhet att stoppa sina fingrar lite överallt.

Men visst, risken att bli smittad är större med kontakt med sår.

Om barnen har lekt/umgåtts är risken överhängande att ditt barn har fått bakterier.

Tvätta allt! Det smittar genom textil.

• KMJ

Min erfarenhet är att de är jätte svåra att bli av med, Mitt barns kusiner hade i ett år. Min dotter fick några som hon hade i ca. 1 år. Jag tog plåster på varje svinkoppa tills de försvann för att hon inte skulle klia. När det blev till blåsor tvättade jag med alsolsprit varje kväll och bytte plåster. Hon fick aldrig gå utan kläder så länge hon hade några svinkoppor. Har sätt barn vars föräldrar slarvat och dessa barn har haft jätte många över hela kroppen och armarna.

• Lillafinajag

3 åringen hemma här hade svinkoppor för ett par veckor sen. Koppan gick från att vara stor som en tia till att vara stor som min handflata på 2 dygn. Behandlades med antibiotika. Men kämpigt var det all lägga om såret, tvätta rent..

Håll ögonen öppna finns även smörj att köpa på Apoteket vid "mindre" utbrott.

Som jag fått det förklarat smittar det bara medans det är sår. Är det torrt är det ingen fara...

• E L I N

helvete oxå!!!
    vet inte om den läckte som sagt men det var en gul varfylld blåsa i såret. 
    läste nu att barn med exem får det lättare och mer koppor. bra att mina barn är exem offer då.. kul sommar!
    tack för era svar! 

• Zezana

Sägs vara EXTREMT smittsamt, MEN.. När min bonus fick svinkoppor så smittades varken jag eller min son.. Vi hade alla nära kontakt hela tiden eftersom vi "visste" att alla skulle bli smittade ändå.. Pappan blev smittad, men inte vi..

• mantaray

min tjej på 4 år hade det i februari, hade i armhålan och på benet så det smittade inte så mkt eftersom det satt under kläderna. Men vi fick ändå penicillin till slut eftersom vi inte blev av med det. Jag fick en svinkoppa på ögonbrynet.

Den lilla tjejen på 19 månader hade det för några veckor sedan och det var värre. Hon fick i ansiktet, magen, ryggen, benen, handen osv och det var stört omöjligt att ha plåster och grejer på. Fick penicillin där också men ingen annan i familjen fick dem.

Men vi tvättade sängkläder varje dag, tog bort gosedjur osv.

Svar på tråden hur snabbt smittar svinkoppor?