• Anonym (Orolig mamma)

Varför kräks min snart 3-åriga son så ofta?

Hej, jag har en son på snart 3 år, som ofta kräks... han kan vakna på natten eller ett par tim efter läggning och säga att han har ont i magen och vill kräkas. Efteråt är han helt oberörd och somnar lätt om igen och är för övrigt en pigg och glad kille.

Han äter mycket och dricker mycket, så aptiten är det inget fel på. (då han äter mycket till middag har vi ibland tvekat med att ge honom välling på kvällen, men det är något han allt som oftast vill ha innan han somnar...)

Kan tillägga att han är väldigt ojämn i magen... ena dagen jättehårt och andra dagen riktigt löst.

När han var 6 mån gjordes ett pricktest, som visade att han inte var intolerant mot något. Detta gjordes då han led av eksem i stort sett över hela kroppen. Det har blivit betydligt bättre nu och vi smörjer endast ibland med mjukgörnade efter bad och så.

Vad kan detta vara en indikation på? Tål han inte vällingen eftersom det alltid är kvällar och nätter detta händer eller kan det vara någonting annat?

Låt oss säga att det händer 1-4 ggr/ månad

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Varför kräks min snart 3-åriga son så ofta?
  • Allergiexperten

Hej! Jag tycker ni ska kontrollera att sonen inte är förstoppad. Kräkning kan komma vid förstoppning, sonen säger ju också att han har ont i magen samtidigt. Du skriver också att han är ojämn i magen, ena dagen förstoppad och nästa dag lös avföring.
    Magvärk hos barn är vanligt tecken på förstoppning. Värken kommer då tarmarna rör sig för att pressa ut avföringen och när barnet klagar bör han alltså gå på toaletten för att försöka bajsa.
    Observera att mina råd är generella! Fortsätter kräkningarna bör ni kontakta läkare för bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Varför kräks min snart 3-åriga son så ofta?