• mmonika77

Akupunktur

En vän till mig är gravid. Är det ok att gå på akupunktur då?

• Svar på tråden Akupunktur
  • ludicrous

Vid förlossningen kan man ju få akupunktur som smärtlindring så det borde inte vara någon fara, fast jag vet inte hur det är om det är speciella punker då eller..

• mmonika77

Bihålorna gäller det.

• Golvmoppen

Man skall alltid tala om att man är gravid. Vissa punkter drar igång mer än andra och det är inte så bra om man är gravid.
    Alla akupunktörer vill heller inte sätta nålar, när det gäller en gravid kvinna.
    Vet av egen erfarenhet att det är ok mot migrän/huvudvärk och av kompisar som fått det mot foglossning/bäcken smärta.

• Cecilia1983

Jag fick det mot foglossning, i ryggen, huvudet, och benen...

• skriva

Skånetös: Nej det är inte OK att få kinesisk akupunktur mot migrän. Kanske mot huvudvärk men det vet jag inte.

Vid behandling av migrän med kinesisk aku så sätter man ofta nålar för att balansera hormonsystemet och det gör man inte när kvinnan är gravid.

Min aku som är med.dr och med.lic och läkare enligt TCM behandlar inte gravida alls. Den aku man kan få kan man begära av MVC, om man nu vill bli behandlad av någon som gått en kortkurs...

vid förlossningen kan man få aku och det har funnits länge så förhoppningsvis vet de exakt var nålarna ska sättas. jag skulle inte ta emot aku utan att fråga hur länge den BM har satt nålar för det är starka saker att laborera med, det vet jag som gått på aku i tre år.

• HumlaBumla

man ska vara väldigt försiktig under graviditet har blivit avrådd av sjukgymnast pga av riskerna.. Fick det 2002 av barnmorskan när jag väntade min pojke men har tydligen kommit andra råd nu.. Kan starta processer i kroppen som inte är bra när man väntar barn.. Här är de restriktiva när det gäller massage med pga av slaggprodukterna som frigörs..

• mema

Jag får akupunktur 2-3 ggr i veckan mot foglossning och jag har inte känt av något konstigt. Har inte heller fått höra av någon att det skulle innebära risker eller något i den stilen så jag tror nog inte det är någon fara.
    Jag får nålar i ryggen ner mot rumpan och ut mot höfterna.

• skriva

mema: den aku man ger mot foglossning är smärtstillande och är av ett annat slag än TCM. Den aku du får, förmodar jag att du får inom ramen för den vanliga sjukvården, och den akun är baserad på enbart smärtstillande effekt. Inte samma sak som att gå till en akupunkturläkare.

Har man problem med bihålorna är det en akupunkturläkare man behöver som kan komma åt den bakomliggande orsaken, och det är då man går in och rotar i mekanismer som man inte ska röra när man är gravid.

det finns förmodligen någon hjälp att få mot bihålorna även hos en sjukgymnastakupunktör, det lönar sig alltid att försöka.

Svar på tråden Akupunktur