• Anonym (fundersam)

Rycker/bubblar i livmodern?

Jag och min sambo har för några månader sedan startat babyverkstan på allvar och dagarna kring senaste ägglossningen hade vi ofta sex. Bim är på söndag så jag vet inte ännu om det tagit sig eller inte, men i en veckas tid nu har jag haft molande värk (som mensvärk fast mildare) och känslan av att det bubblar eller rycker/krampar framtill i livmodern! Vad kan detta vara?!
    Det känns ungefär som när man har ryckningar i tex ögat - fast i livmodern! Det kan absolut inte vara tarmarna eller gaser i magen för det känns väldigt tydligt att det är "på andra sidan" livmodern.. Alltså så långt fram mot framsidan som det bara går att komma! Ibland rycker/bubblar det långa stunder, ibland bara väldigt kort - som ett enda ryck. Det känns oavsett om jag ligger, står, sitter eller går och man känner det tillochmed om man trycker lite lätt med handen utanpå när det rycker.. Det gör inte ont men är obehagligt och oroande! 

Vad är fel på min livmoder? Rynkar på näsan Bim är som sagt på söndag, gjorde ett grav. test imorse och det var negativt. Kanske är för tidigt att testa positivt än, men ändå. Skulle det kunna vara en graviditet? 

• Svar på tråden Rycker/bubblar i livmodern?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Självklart kan det vara en graviditet.

Om du känner ryckningarna utanpå så är det inte livmodern som rycker. En ogravid livmoder eller en livmoder som är precis nygravid är inte större än ett litet gråpäron och ligger väl skyddad långt ner i bäckenet. Det är först kring v.12 som man kan börja känna toppen av livmodern ovanför symfysen.
    Det troiga är att det ändå är tarmen som rycker. Olika symtom från tarmen kan vara ett graviditetstecken.

Lycka till med testandet!

Mvh Jenny

Svar på tråden Rycker/bubblar i livmodern?