• blondtjej

Rumsren hund kissar (markerar?) inne!

Jag blir så arg på min kära lilla ettåriga hanhund nu! Han har aldrig visat när han behöver kissa eller bajsa, men han är rumsren och kan hålla sig så att vi är ute 4 gånger/dag. Ca 3-4h mellan gångerna brukar det bli. MEN... Han kissar i sängen (där även han sover) då och då på kvällen. Som idag. På en kudde och täcket. Brukar försöka stänga in till sovrummet, men ibland glömmer man ju. Varför gör han det och vad kan jag göra!? När han va liten ville han men kissa på mjuka saker så gissar att det har nåt med det att göra? Alltid min plats å när han va liten kunde det kissas på natten i sängen för att han inte kom ner, men nu? Började för någon månad sen och händer då å då. Kul att inte ha egen tvättmaskin heller då nej... Tacksam för tips! Är en griffon.

• Svar på tråden Rumsren hund kissar (markerar?) inne!
  • sanna1988

är det så att den kissar på ena sidan av sängen tex den som du själv sover på kan det tyda på att hunden försöker visa ett ägande av dig

• blondtjej

Haha, jag läste också något om ägande och markerar var ledarens plats fanns nånannanstans. Osäkerhet, kan du utveckla? Han har vart könsmogen ett tag och han markerar lite hör och där när vi är på andra ställen och han hade en rislampa (golvlampa) som han kissade lite på tills man tog honom på bar gärning och så slutade han. I sängen där jag sover i bröst/huvudhöjd så kissar han mycket. ingen strätt. Måste få honom att sluta... Om det är stavfel så är det kära iphone autocorrect;)

• sanna1988

Osäkerhet på en hund kan utvecklas på olika sätt tex att den inte vet sin plats och då gör saker som att kissar inne och biter sönder saker. Men om det alltid är på din sida så är det säkert att den ska äga dig. Kanske svartsjuk på sambo eller nån/nått. Försök markera sängen genom att du visar här är mitt place och jag bjuder upp dig när du får komma.

• dezibel

Håller inte med om att hundar tror att dom "äger" sina ägare och pinkar inne för att demonstrera det utan tror att det handlar om hormoner,lukten av löptikar mm för du har väl uteslutit UVI eller andra fysiska åkommor hos vet?

• blondtjej

Det är ju bara då och då och tre inreder är fysiska åkommor faktiskt. Kanske dricker han mycket på kvällarna och så håller han på att leka mycket när sambon med är hemma. Han gillar sambon lika mycket som mig om inte mer. Sambon får "göra vad han vill"med hunden om ni förstår och jag och hunden är hemma tillsammans på dgarna eftersom jag pluggat i vår. Hur får jag tränat bort det här beteendet då? Ska väl snart ta vaccinera nu när han fylle ett år om ett par veckor om jag inte förstått det fel å då ska dom få se över honom allmänt med.

• sanna1988

Domenans betende är väldigt vanligt vid han hundar när dom börjar komma in i den "stora" könsmognaden och visar sig väldigt ofta genom att dom kissar ner husses eller mattes säng

• dezibel
    blondtjej skrev 2011-06-02 08:49:49 följande:
    Det är ju bara då och då och tre inreder är fysiska åkommor faktiskt. Kanske dricker han mycket på kvällarna och så håller han på att leka mycket när sambon med är hemma. Han gillar sambon lika mycket som mig om inte mer. Sambon får "göra vad han vill"med hunden om ni förstår och jag och hunden är hemma tillsammans på dgarna eftersom jag pluggat i vår. Hur får jag tränat bort det här beteendet då? Ska väl snart ta vaccinera nu när han fylle ett år om ett par veckor om jag inte förstått det fel å då ska dom få se över honom allmänt med.
    Tre inreder är fysiska åkommor???? Jag förstår inte riktigt vad du menar, vad är tre inreder?
    Små hundar är "kända" för att pinka inne och en del är svåra att få helt "rumsrena" och många löser det genom att kastrera för att minska hormonpåverkan andra använder skvättskydd inne. Börja med att kolla upp hunden så han inte har UVI mm och pröva med att gå ut med honom senare om den nu kan bero på full blåsa efter bus med husse
  • blondtjej

Min iphone... Ska nog stå att jag inte tror att det år fysisk åkomma:) tror inte det eller så. Det brukar gå bra, men en gång i veckan MAX så kissar han i sängen... Jag tor att det är att han äter sent å är en kvällshund som gillar att slappa på dagen och busa loss när hela familen är hemma på kvällen. Hos svärföräldrarna kissar han alltid lite på sängen och markerar. Inte alls som i vår säng. Där lyfter han benet å kör en liten stråle som på vår lampa jag skrev om innan. Men vad det nu än beror på (könsmognad eller nåt kontrollbetingat) vill jag bryta mönstret så att säga... Vad jag förstår så har hundar uvi som människor; alltså kissar mindre och oftare? Inte så som vår hund gör.

• dezibel
    blondtjej skrev 2011-06-02 12:07:35 följande:
    Min iphone... Ska nog stå att jag inte tror att det år fysisk åkomma:) tror inte det eller så. Det brukar gå bra, men en gång i veckan MAX så kissar han i sängen... Jag tor att det är att han äter sent å är en kvällshund som gillar att slappa på dagen och busa loss när hela familen är hemma på kvällen. Hos svärföräldrarna kissar han alltid lite på sängen och markerar. Inte alls som i vår säng. Där lyfter han benet å kör en liten stråle som på vår lampa jag skrev om innan. Men vad det nu än beror på (könsmognad eller nåt kontrollbetingat) vill jag bryta mönstret så att säga... Vad jag förstår så har hundar uvi som människor; alltså kissar mindre och oftare? Inte så som vår hund gör.
    Teknikens under :)  UVI kan vara täta,små skvättningar men eftersom det gör ont håller sig en del och kissar sällan och mycket men jag håller med dig, är det inte mer än nån gång i veckan så verkar det inte troligt. Men testa att ge honom mat tidigare och aktivera honom under dagen + att ta pinkrundan precis innan ni lägger er.

Svar på tråden Rumsren hund kissar (markerar?) inne!