• Anonym (orolig)

Varfylld böld?!?!? *Äckligt*

För ett par veckor sen upptäckte jag en sprängfylld "finne" vid hårfästet nertill. Har haft liknande förr o klämt dom, har då spruckit o efter ett par dagar försvunnit men denna försvinner inte! Den ömmar och är storleksmässigt som en 10-öring. Inte fylld med nåt vad jag kan se... Mest röd och öm... en liten "knuta" Vad kan detta vara?!?! Bör jag söka läkare?!?! Fler som haft liknande?!?!? Rätt så känsligt område, har därför dragit mig för att ringa min vårdcentral... Kanske dax o göra det nu då.... Är det farligt, tror ni?!?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 22:16
    Har försökt googla på detta men hittar inget som stämmer in på mitt problem

• Svar på tråden Varfylld böld?!?!? *Äckligt*
  • snappi81

Inte farligt direkt men det är troligvis en inflammerad hårsäck och om det inte gått över så bör du kontakta läkare för att få hjälp.

Linus 070808 Lucas 090707
  • Anonym (samma)

Jag har i princip en exakt likadan, fast vid bikinilinjen.
    Därav var det svårt för mig att visa den för någon, men nu efter 2 år var jag där. Har fått mycket ärrvävnad runt den för jag tryckt var osv.

Är det som en fett/talg-böld med svullnad runt omkring i princip? Kan då vara en talgkörtelinflammation/cysta.
    De sa att min var ovanstående och ofarlig. Fick penicillin mor infektionen men ska operera bort den i höst förhoppningsvis.

Gå och kolla upp det, tror inte det är något farligt! Speciellt inte då det sitter vid hårfästet där det är mycket normalt att sånt kan uppkomma!

• Anonym (orolig)
    snappi81 skrev 2011-06-01 22:15:59 följande:
    Inte farligt direkt men det är troligvis en inflammerad hårsäck och om det inte gått över så bör du kontakta läkare för att få hjälp.
    Men kan det verkligen bli så "stort" och ömt?!?!? Så länge?!?!
  • snappi81
    Anonym (orolig) skrev 2011-06-01 22:17:30 följande:
    Ja och det beror på att det är en infektion som inte ger sig, du bör kontakta vården för du kan behöva nåt emot det.
    Linus 070808 Lucas 090707
  • Anonym (orolig)
    Anonym (samma) skrev 2011-06-01 22:16:42 följande:
    Jag har i princip en exakt likadan, fast vid bikinilinjen.
    Därav var det svårt för mig att visa den för någon, men nu efter 2 år var jag där. Har fått mycket ärrvävnad runt den för jag tryckt var osv.

Är det som en fett/talg-böld med svullnad runt omkring i princip? Kan då vara en talgkörtelinflammation/cysta.
    De sa att min var ovanstående och ofarlig. Fick penicillin mor infektionen men ska operera bort den i höst förhoppningsvis.

Gå och kolla upp det, tror inte det är något farligt! Speciellt inte då det sitter vid hårfästet där det är mycket normalt att sånt kan uppkomma!
    Usch, jag får väl kolla upp det då.... Ja, min sitter typ oxå där någonstans, nära underlivet, nertill... I håret. Svårt o förklara exakt plats...
  • Anonym

Rakar du bekinilinjen eller vaxar? Det kan mycket väl vara ett hårstrå som inte kommit upp utan växer innanför huden. Det är inget farligt direkt, du kan bränna en nål och en pincett, försiktigt göra ett litet hål på bölden och se om du kan lirka ut håret, sedan drar du bort det med pincetten. Får sådana själv ibland, har jag inte lyckats lirka upp håret så har hårstrået alltid kommit upp av sig självt tillslut, ibland kan de ha hunnit bli ganska långa och då försvinner bölden ganska snabbt (inom ett dygn) och det slutar genast ömma.

• Kimona

Jag får ofta sådana. Vissa kan man klämma när de mognat några dagar, andra försvinner bara. Inget att oroa sig för, men de är irriterande -.-

• Anonym (orolig)

Nej, har inte rakat mig eller så, så för min del känns det inte som hårsäcken för jag ser inget specifikt hårstrå som irriterar...
    Jag klämde på den för ett par veckor sen då det kom var och blod men sen har den liksom bara slutit sig o ömmar och är röd...

• Anonym (samma)
    Anonym (orolig) skrev 2011-06-01 22:17:30 följande:
    Yes, det är/var mitt. Nu har ju infektionen lagt sig mer eller mindre och är mer som en "ärr-böld", men kan självklart göra ont ibland. Den måste ju opereras bort - men det är inget farligt. Pilla inte på den, det kan bara göra det värre.
    Om den varar så kan jag tipsa om att ta en kompress, dränk den med alsolösning och låt detta ligga pressat mor såret/bölden i ca 20min. Det brukar jag göra när det  "bråkar" med mig och blir ofta bättre.

Gå till en läkare. Jag ångrar att jag inte gjrode det förr, att jag väntade när det eg var väldigt lätt att få hjälp.
    Fram tills dess, pilla inte för mycket på det.
  • Kimona
    Anonym (orolig) skrev 2011-06-01 22:24:15 följande:
    Nej, har inte rakat mig eller så, så för min del känns det inte som hårsäcken för jag ser inget specifikt hårstrå som irriterar...
    Jag klämde på den för ett par veckor sen då det kom var och blod men sen har den liksom bara slutit sig o ömmar och är röd...
    De behöver inte sitta i en hårsäck. Ingen fara, men om du varit där och pillat tycker jag att du ska tvätta rent
  • Anonym (orolig)
    Anonym (samma) skrev 2011-06-01 22:25:23 följande:
    Yes, det är/var mitt. Nu har ju infektionen lagt sig mer eller mindre och är mer som en "ärr-böld", men kan självklart göra ont ibland. Den måste ju opereras bort - men det är inget farligt. Pilla inte på den, det kan bara göra det värre.
    Om den varar så kan jag tipsa om att ta en kompress, dränk den med alsolösning och låt detta ligga pressat mor såret/bölden i ca 20min. Det brukar jag göra när det  "bråkar" med mig och blir ofta bättre.

Gå till en läkare. Jag ångrar att jag inte gjrode det förr, att jag väntade när det eg var väldigt lätt att få hjälp.
    Fram tills dess, pilla inte för mycket på det.
    Ok, då ska jag ringa min vårdcentral på fredag... Nu är den rätt "lugn" inget var eller blod, den har "slutit" sig så jag ser ingen öppning direkt....
  • Anonym (orolig)
    Kimona skrev 2011-06-01 22:26:09 följande:
    De behöver inte sitta i en hårsäck. Ingen fara, men om du varit där och pillat tycker jag att du ska tvätta rent
    Vågar inte röra den då den ömmar...
  • Anonym (samma)
    Anonym (orolig) skrev 2011-06-01 22:27:47 följande:
    Ok, då ska jag ringa min vårdcentral på fredag... Nu är den rätt "lugn" inget var eller blod, den har "slutit" sig så jag ser ingen öppning direkt....
    Så brukar min bli också. Som en hud"hinna" som sluter sig över bölden i princip, men det gör ont om man stöter till den osv. Men det finns ju förmodligen en underliggande infektion om den är röd och svullen.
    Jag tror du har samma sak som jag, låter så likt. Som sagt, säkert ingen fara men pilla inte på det. Varar det så ta lite alsolösning och tvätta det gärna även om det är slutet så det inte kommer in bakterier.

Hoppas allt löser sig, har du några frågor så bara skriv på tråden =)
  • Anonym (orolig)
    Anonym (samma) skrev 2011-06-01 22:30:01 följande:
    Så brukar min bli också. Som en hud"hinna" som sluter sig över bölden i princip, men det gör ont om man stöter till den osv. Men det finns ju förmodligen en underliggande infektion om den är röd och svullen.
    Jag tror du har samma sak som jag, låter så likt. Som sagt, säkert ingen fara men pilla inte på det. Varar det så ta lite alsolösning och tvätta det gärna även om det är slutet så det inte kommer in bakterier.

Hoppas allt löser sig, har du några frågor så bara skriv på tråden =)
    Ok, tack
  • tideloo

Ett tips; har haft sådana å efter ett besök på vc fick jag tipset från sköterskan, ta alsol på en kompress å ha på bölden så den torkar ut!

• Anonym (orolig)
    tideloo skrev 2011-06-01 22:31:28 följande:
    Ett tips; har haft sådana å efter ett besök på vc fick jag tipset från sköterskan, ta alsol på en kompress å ha på bölden så den torkar ut!
    Ja, det blir apoteket imorgon!
  • Anonym

Min man hade en inflamert hårsäck eller liknande under armen som han klämde några gånger, men han fick inte ut något. Utan den bara växte och växtre. Till slut fick han gå till VC som skickade honom till kiriugen. Där fick de öppna dem och tömma den. Då var den stor son en golfboll..... Sen fick han gå till VC 2 ggr  för att lägga om såret i några veckor. Så mitt tips är att du går och kollar det innan det blir större! 

Lycka till! 

• Anonym (orolig)

Då börjas det om igen... Gick aldrig till läkaren sist men nu har jag varit tvungen till det då det ploppade upp 2-3stycken samtidigt o det gjorde ont!!! Enligt läkaren så var det en hudbakterie som än så länge inte utvecklats till nåt stort utan som det såg ut nu så räckte det med att badda med alsolsprit så det gör jag. Dessa var inte så pass så de behövde skära i dom, tack o lov!

Svar på tråden Varfylld böld?!?!? *Äckligt*