• majapiraya

Onico ginseng och guarana?

Hörde någon idag som pratade om att man inte ska snusa onico ginseng och guarana när man är gravid. Någon som vet varför? Lite nyfiken eftersom jag slutat snusa under båda mina tidigare graviditeter och istället kört med just den sortens onico, är nu inne på tredje graviditeten och kör även nu på den.

• Svar på tråden Onico ginseng och guarana?
  • feliis

Ginsengprodukter sägs påverka östrogennivåerna i kroppen, livsmedelsverket har t o m en separat rekommendation att helt undvika sådana produkter. Även jag har råkat sätta i mig lite ginseng här och där utan att ens veta det då det funnits som tillskott i saker jag druckit men där jag inte läst innehållet ordentligt. Och min bäbis mår fint i magen. Men nu är jag noga med att kolla drickor och tilltugg, ginseng är tydligen populärt att slänga i det mesta som kundplåster.

Guarana ska du undvika eftersom det innehåller höga halter koffein. Jag kan inte tänka mig att det lilla du får i dig via underläppen är nån fara då kaffe ju inte är totalförbjudet, men det är iallafall bra att veta eftersom guarana också finns i lite allt möjligt och marknadsförs som en hälsobomb när det i själva verket mest är en pedagogisk dos tjack, haha.

• majapiraya

Ok, tack så mycket för svaret! Är säkert som du säger att man inte får i sig så stor mängd att det är skadligt, man sväljer den ju förhoppningsvis inte;). Men nu när jag vet det kommer jag att köpa en annan smak nästa gång!

• feliis

Ja det tycker jag verkligen du ska göra, koffeinet är som sagt ingen riksolycka men med ginseng har jag ingen aning om hur stora eller små mängder som krävs för att det ska finnas nån risk. Och varför chansa liksom. Läs noga innan du köper, t ex innehåller även alla Kickup-varianter också ginseng. Så köp bara en annan Onico, mig veterligen är den gröna den enda som innehåller ginseng.

Bra jobbat att lägga ner snuset för övrigt! Har själv svårt att sluta fullständigt, även om jag inte köper själv snusar sambon som vanligt och dosorna ligger lite överallt och lockar så visst trillar jag dit ibland. Min barnmorska är lite för liberal med det dessutom, eftersom jag går hos ett särskilt team för kvinnor med psykiska eller missbruksproblem resonerar hon som så att det inte är så farligt att jag tar en snus ibland, bättre det än att jag går och köper fulknark och svart metadon på gatan. Haha.

Lycka till nu snäckan!

Svar på tråden Onico ginseng och guarana?