• Skarpa

Använder du ordet "färst"?

Använder du superlativformen färst (få, färre, färst)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du ordet "färst"?
  • BuoBä

Jag vet att den egentligen "inte finns", men jag använder den ändå i talspråk ibland, lite på skoj och lite för att det inte finns någon bra synonym när man menar just färst.

• tjej87

Jag tror att jag kan ha sagt det någon gång men det låter ju inte som ett riktigt ord ...
    Borde vara: få, färre, jättefå :P

Minst kan det ju inte vara iaf, minst är ju en storlek medan få/färre/färst är ett antal. Liten, mindre minst är det!

• Skarpa
    jennifer88 skrev 2011-06-02 00:27:24 följande:
    få, färre, MINST
    "Minst" har för mig med storlek att göra. Få och dess former handlar ju om antal. Vanligast är väl att man komparerar få som "få, färre, minst antal", men bara ett "minst" blir lite galet, anser jag.
    ("Det bor minst människor i XX kommun" - betyder det att de är kortare än genomsnittssvensken? )
  • jennifer88
    http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_03.htm

Kan man böja adjektivet få i superlativ, och vad heter det då?
    Ja, man kan böja det , färre, färst. Det är ovanligt, men försvarar väl sin plats. Man kan jämföra med illa, värre, värst och stor, större, störst.

Färst
    är en gammal svensk böjningsform som det senaste seklet fallit i glömska. I stället har mer eller mindre omständliga omskrivningar kommit i bruk, som "lägst antal", "det minsta antalet" etc. Färst är både kortare, smidigare och naturligare. Använd det!
  • jennifer88
    Koo skrev 2011-06-02 00:30:32 följande:
    "Minst" har för mig med storlek att göra. Få och dess former handlar ju om antal. Vanligast är väl att man komparerar få som "få, färre, minst antal", men bara ett "minst" blir lite galet, anser jag.
    ("Det bor minst människor i XX kommun" - betyder det att de är kortare än genomsnittssvensken? )
    Jag håller med dig men personligen säger jag exempelvis, "få äpplen, färre äpplen, minst äpplen"
  • BuoBä
    Koo skrev 2011-06-02 00:31:46 följande:
    Men den finns ju faktiskt www.dn.se/blogg/spraket/2009/03/19/finns-form.../ och också i SAOB
    Åhå! Jag hade inte koll på att formen funnits tidigare, bara att Fredrik Lindström sagt att om folk börjar använda den, ja då finns den. Då ska jag använda färst oftare.
Svar på tråden Använder du ordet "färst"?