• mammasgullar

Hur i hel... får man honom att sluta med blöjan!?

Jag börjar bli riktigt less, allt jag gör är förgäves, ingenting fungerar!

Min son blir 3 år på måndag och jag har länge hoppats på att blöjan ska ryka, jag försöker och försöker, lockar med både potta och att sitta på toaletten, men nej, han tokskriker och vägrar!

Såfort jag tar bort blöjan, vid blöjbyte, och ibland låter den fortsätta vara av, kommer han och vill ha blöja, nu vägrade jag sätta på honom blöjan och han skrek att han vill ha blöja, så här är vi nu, osams över en blöja.

Vad gör man när barnet vägrar sitta på pottan? Jag funderar just nu på att neka honom blöja hela dagen, ända till sängdags, så får han blöja när han ska sova, men inte tidigare, i hopp om att han tillslut ska gå till pottan, och fortsätta så, imorrn åker han dock till sin pappa, och måste ju då få in honom på samma spår.

Försöker förklara att han inte kan ha blöja hela livet och att det är dags att sluta, men ingenting funkar. Han vill inte sluta med blöjan, men jag anser att det är länge sen det var dags att sluta.

Försökte förra sommaren, men han vägrade, tänkte då att han inte var redo, men nu är det inte upp till honom längre. Nu får han ta och sluta men blöja, vare sig han vill eller inte.

HJÄLP MIG!?

• Svar på tråden Hur i hel... får man honom att sluta med blöjan!?
  • Nyfiken gul

ta det lugnt och släpp det.

När han är redo så kommer det.

varken hot, böner eller ilskna utbrott kommer att hjälpa honom att börja med potta eller toa.  Snarare så kan dina utbrott få saken värre.

Jag är inne på barn nr 3 nu och Victor är lika gammal som din son och jag har inte det minsta bråttom med att slita av blöjan. Det tar jag med ro.

Nu i sommar tänker jag uppmuntra att gå utan blöja, tex när han leker ute på tomten. Om han ändå plaskar i sin pool så kan han ju kissa där han befinner sig.  Känner han sig naken när han leker på gräset får han badbyxor eller kalsonger på sig.

går det inte så går det inte.  Enkelt.

Till hösten börjar han på storbarnsavdelning på dagis där han ju då blir den minsta av alla barn. Eftersom alla då går på toa och potta och bara ett fåtal har blöja så kommer den biten att gå automatiskt. Inte vill han ha blöja när bästisen går på toan!

Så ta det lugnt och andas. Det kommer.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Triple Trouble

Vänta, han är inte redo ännu.

• miljarden

Har man kört på så där länge lär det ju bara vara att vänta tills han själv är med på att sluta. Har du snackat med honom om saken, dvs utan att ni befinner i er en tjafsig situation? Vad tycker han själv? Vad säger han om blöjan? Hur länge vill han själv ha blöja? Försök komma fram till någon slags gemensam plan. Efter det så undviker du att tjata på honom.

Sedan kan jag tycka, rent principiellt, att om man vill driva igenom något kan det hända att ens barn blir arg och menar man själv allvar så kanske man får stå ut med det och inte ge sig bara för att barnet blir argt. Men det tycker nog inte du heller att man ska. Blöjan kanske bara inte är rätt kamp att ta.

• Myran 08

Det är dumt att tvinga honom att sluta när han inte är redo. Börja var utan blöja på dagen och fråga honom ofta om han vill kissa lr är bajsnödig. 

Säger han att han är kissnödig erbjud då honom blöja så han lär sig när det är dags att kissa. Så gjorde vi. Sedan så fick vår son en potta av tomten (han älskar tomten man får mycket bra av honom). Vi köpte en pottbok och en leksak som ENDAST fick användas vid potta besök. Ibland var det bara att vi satt där men så fick han blöja och så kissade han där.

Så började vi när pottan skulle in i bilden. Förra sommaren bestämde han själv att vara utan blöja på dagen och natten för det blev varmt. Så han hade det bara när vi reste långt och även var ute. Han glömmer bort att han blir kiss och bajsnödig (även idag lite ännu).

För att få honom och bajsa på pottan nötte vi länge. Men så blev han dålig i magen (under utredning nu) och så kissade han och så kom det även från rumpan. Oj så stolt han var. Sedan har det varit mer pottan än blöja.

Visst vi ger honom beröm och ger present (oftast tablettask), inte så bra men det fungerar. Tänderna borstas 2 ggr om dagen. Då han ska upp i vikt så ger vi det. Hans läkare har sagt ok till att ge tablettask då vi kämpar med vikten.

Ta annars något annat, klistermärke, billiga bilar (finns 10 kr/st), men bara när det är riktigt bajs. Vår son går idag på pottan och bajsar en liten klick flera gånger om dagen enbart för tablettask men vi har förklarat och förklarar ännu.

• mammasgullar
    miljarden skrev 2011-06-02 13:21:54 följande:
    Har man kört på så där länge lär det ju bara vara att vänta tills han själv är med på att sluta. Har du snackat med honom om saken, dvs utan att ni befinner i er en tjafsig situation? Vad tycker han själv? Vad säger han om blöjan? Hur länge vill han själv ha blöja? Försök komma fram till någon slags gemensam plan. Efter det så undviker du att tjata på honom.

Sedan kan jag tycka, rent principiellt, att om man vill driva igenom något kan det hända att ens barn blir arg och menar man själv allvar så kanske man får stå ut med det och inte ge sig bara för att barnet blir argt. Men det tycker nog inte du heller att man ska. Blöjan kanske bara inte är rätt kamp att ta.

Det går inte riktigt att hålla en sån diskution med honom.

Jag tjatar inte alls på honom, eller gnäller eller liknande.
    Jag frågar honom om han inte vill prova att sitta på pottan en stund, han tokskriker NEJ! och får utbrott,

Ska jag vänta tills han vill sluta med blöja kommer han säkert ha blöja på sig tills han är 5 eller 6 år om han så skulle få.
    Habiliteringen har varit på oss sen förra sommarn att han skulle bli blöjfri då, just för att han kommer förmdligen behöva bra mycket längre tid på sig att vänja sig.

När han väl är utan blöja är det inga problem, utan känns mest som att han vill proterstera för att han är VAN med att ha blöja, han är en riktigt vaneunge.

Han har kissat på pottan ett enstaka par gånger, bara han får av blöjan och inte får på den på en gång så är det inga problem sen, då går han utan blöjan. Kissar han på golvet, så ja då får han väl göra det då.

Nej maktkamperna får man ju ha, men det ska inte vara en maktkamp att sluta med blöja, men just nu vill han nog inte ta bort blöjan för att han är van att ha den.

Jag försöker med att han är en stor pojke nu, och stora pojkar använder ju kalsonger, inte blöja. Visar på att jag har ju "kalsonger" (trosor) pappa har kalsonger, och det förstår han.

Han är ju en stor pojke nu.

Men sen när blöjan ska av så blir han arg.
    Men det handlar bara om vanesaken, han är VAN vid att ha blöja på sig.

Inte det att han inte kan kissa på pottan utan bara att han brukar ju kissa i blöjan, då är det konstigt att kissa i pottan.

• mammasgullar

Ja det försöker jag med, att om han är kissnödig så kan han få blöja, men att man inte behöver blöja när man inte är kissnödig.

Men han vill ha blöja för att han brukar ha blöja på sig.
    Det känns som att det aldrig kommer gå om vi ska ta det i hans takt, just eftersom han vill ha blöja för sakens skull.

Jag vill att han ska inse att det är okej att springa utan blöja och faktiskt inse att det är skönt att vara utan blöja. Förra sommaren njöt han av att vara utan blöja, men han ville bara inte kissa på pottan. Men just att springa utan blöja var inga problem.

Nu däremot vill han inte vara utan blöja. Men jag tror inte han kommer lära sig när han är kissnödig med blöja på, eftersom det då sker utav bara farten.

Myran 08 skrev 2011-06-02 13:23:34 följande:
    Det är dumt att tvinga honom att sluta när han inte är redo. Börja var utan blöja på dagen och fråga honom ofta om han vill kissa lr är bajsnödig.

Säger han att han är kissnödig erbjud då honom blöja så han lär sig när det är dags att kissa. Så gjorde vi. Sedan så fick vår son en potta av tomten (han älskar tomten man får mycket bra av honom). Vi köpte en pottbok och en leksak som ENDAST fick användas vid potta besök. Ibland var det bara att vi satt där men så fick han blöja och så kissade han där.

Så började vi när pottan skulle in i bilden. Förra sommaren bestämde han själv att vara utan blöja på dagen och natten för det blev varmt. Så han hade det bara när vi reste långt och även var ute. Han glömmer bort att han blir kiss och bajsnödig (även idag lite ännu).

För att få honom och bajsa på pottan nötte vi länge. Men så blev han dålig i magen (under utredning nu) och så kissade han och så kom det även från rumpan. Oj så stolt han var. Sedan har det varit mer pottan än blöja.

Visst vi ger honom beröm och ger present (oftast tablettask), inte så bra men det fungerar. Tänderna borstas 2 ggr om dagen. Då han ska upp i vikt så ger vi det. Hans läkare har sagt ok till att ge tablettask då vi kämpar med vikten.

Ta annars något annat, klistermärke, billiga bilar (finns 10 kr/st), men bara när det är riktigt bajs. Vår son går idag på pottan och bajsar en liten klick flera gånger om dagen enbart för tablettask men vi har förklarat och förklarar ännu.
  • Nyfiken gul

kan ni göra nån deal att han i så fall får ta på sig kalsonger om blöjan åker av?

Att vara naken om rumpan vet jag är det som skrämmer Victor mest och är hans argument för att ha blöjan kvar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mammasgullar

Att andra barn sitter på toaletten eller pottan funkar inte i det här fallet, det är många på dagis, i princip alla förutom dom minsta som använder potta eller toalett, och när de är klara har dom en "rolig tuta" men det hjälper inte. Han struntar i dom.

Nyfiken gul skrev 2011-06-02 13:17:05 följande:

ta det lugnt och släpp det.

När han är redo så kommer det.

varken hot, böner eller ilskna utbrott kommer att hjälpa honom att börja med potta eller toa. Snarare så kan dina utbrott få saken värre.

Jag är inne på barn nr 3 nu och Victor är lika gammal som din son och jag har inte det minsta bråttom med att slita av blöjan. Det tar jag med ro.

Nu i sommar tänker jag uppmuntra att gå utan blöja, tex när han leker ute på tomten. Om han ändå plaskar i sin pool så kan han ju kissa där han befinner sig. Känner han sig naken när han leker på gräset får han badbyxor eller kalsonger på sig.

går det inte så går det inte. Enkelt.

Till hösten börjar han på storbarnsavdelning på dagis där han ju då blir den minsta av alla barn. Eftersom alla då går på toa och potta och bara ett fåtal har blöja så kommer den biten att gå automatiskt. Inte vill han ha blöja när bästisen går på toan!

Så ta det lugnt och andas. Det kommer.

• Kazeer

Min äldste blev helt hysterisk, när vi tog fram pottan. Då var han 1,5 år. Vi backade. Vid 2,5 års ålder började han kissa i toaletten (vi hade en sittring till honom) när vi satte honom där.  Föreslog vi att han skulle byta blöjan mot kalsonger, blev han också hysterisk. När han var nästan 3,5 år så gick han en dag med på att ha kalsonger på sig. En vecka senare gick han tillbaka till förskolan efter sommaruppehållet och då gick han utan blöja. Han är nu 4 år och vill fortfarande ha blöja, när han ska bajsa. Och det får han. Jag känner mig trygg i förvissningen att han inte kommer att vilja bajsa i blöja resten av sitt liv utan att han inom en inte all för avlägsen framtid kommer att sluta med blöja helt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MajaVira

Det som fungerade för oss var för det första att sluta tjata, sedan fick han belöning med klistermärken varje gång han gick på pottan. Vi köpte också att klistermärke som sattes i botten av pottan, när han då kissade kom en glad gubbe fram (finns på bl.a. Babyproffsen).

När vi kände att det var dags att ta bort pottan köpte vi en rolig sittring till toaletten, även detta belönades med ett klistermärke varje gång han gick på toaletten.

Svar på tråden Hur i hel... får man honom att sluta med blöjan!?