• Anonym (Fundersam)

Någon som jobbar på bank eller liknande?

Jag utbildar mig just nu till lärare och har läst två terminer matematik, tre terminer naturvetenskap och en termin pedagogik och börjar nu inse att det kanske inte är helt rätt för mig ändå. Är väldigt intresserad av privatekonomi och undrar vad man behöver för utbildning för att kunna jobba som ekonomisk rådgivare för privatpersoner eller liknande. Någon som har ett sådant jobb och vet om min kompetens kan vara användbar i det yrket eller är det total omstart som gäller och vilken utbildning krävs?

• Svar på tråden Någon som jobbar på bank eller liknande?
  • Anonym

Jag jobbar i Handelsbanken.

Du kommer inte att få ett jobb direkt som privatrådgivare nej, men du kan få jobb i banken och bli internutbildad över tiden. Jag har många kollegor som började i kassan, gick kurser och avancerade till privatrådgivare och även företagsrådgivare.

Om du tycker det verkar intressant med ekonomisk rådgivning ska du definitivt ta kontakt med en bank och söka jobb. Det brukar gå ganska snabbt att avancera (några år bara) om man visar framfötterna.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-02 14:45:46 följande:
    Jag jobbar i Handelsbanken.

Du kommer inte att få ett jobb direkt som privatrådgivare nej, men du kan få jobb i banken och bli internutbildad över tiden. Jag har många kollegor som började i kassan, gick kurser och avancerade till privatrådgivare och även företagsrådgivare.

Om du tycker det verkar intressant med ekonomisk rådgivning ska du definitivt ta kontakt med en bank och söka jobb. Det brukar gå ganska snabbt att avancera (några år bara) om man visar framfötterna.
    vad behöver man för utbildning?
    kommer det vara något plus att man har pedagogik i bagaget?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-02 14:52:00 följande:
    vad behöver man för utbildning?
    kommer det vara något plus att man har pedagogik i bagaget?
    Hos oss behöver du inte någon utbildning för att börja i kassan. Tyvärr tror jag inte att pedagogik kommer att vara en stor merit. Man behöver visserligen vara pedagogisk när man träffar kunderna, men de allra flesta är duktiga med kunderna även om de inte läst på högskolan Dock är ju högskoleutbildning alltid ett plus, oavsett vad du läst.
  • Anonym (Fundersam)

Det låter ju lovande, tror nog att jag ska testa, har inget emot att börja med annat och jobba mig uppåt!

Svar på tråden Någon som jobbar på bank eller liknande?