Ellie84 skrev 2011-06-10 21:57:53 följande:
hej hej! jag är gravid i vecka 22 och har också fått graviditetsdiabetes.
Först prövade jag att ändra mina matvanor lite men det hjälpte tyvärr inte så det fick bli insulinsprutor för mig.
Det jag har märkt är att jag kan dricka och äta laktosfria produkter.
pasta, potatis och ris äter jag men har halverat mängden, försöker äta mer grönsaker till maten så man blir mätt.
Vad det gäller godsaker så finns det väl sockerfria godissorter men det har jag inte testat själv.
Jag äter nötter och fröer istället för godis. Trist eftersom jag älskar godis och choklad.
Istället för chips så äter jag lite popcorn men det bästa är väl gurkstavar eller morotsstavar som man kan ha en laktosfri hemmagjord dipp till.
Är jag bortbjuden på kalas så äter jag det som bjuds på men tar lite mindre bitar efterrätt eller tårta än i vanliga fall.
Angående glucosbelastningen så gjorde jag en tidig belastning pga att min far har åldersdiabetes. Jag hade då lite för högt värde så efter två veckor gjorde jag om det o då var det värre. Tror barnmorskan sa att man väntade ett par veckor för att se så det inte bara var en tillfällighet att värdet var högt.
Har du fått insulin också?
Aha, det kanske finns en mening med att vänta med glukosbelastningen alltså! Jag har också köpt en del laktosfria produkter. Ska göra belastning i morgon. Håller tummarna! Visst är det svårt och trist att inte få äta vad man vill. SJälv har jag slarvat lite ibland, men det viktiga är väl att man lyckas ändra sina grundvanor. På köpet får man bättre hälsa (samt bebisen förstås!), det är ju en pepp! :)