• felisa

Gurkmeja?

Har läst att man inte ska äta gurkmeja (och ex basilika) som gravid, men gäller det även vanliga mängder i matlagning? Slängde snabbt ihop en tomatsås nu för ikväll, basen var keldas pastasås. Läste sedan på innehållsförteckningen att den innehåller bl.a. gurkmeja och basilika. Kan man äta denna sås pastasås eller bör man avstå. Vill inte ta några som helst risker!

• Svar på tråden Gurkmeja?
  • Skogsflikkan

Allting om vad du bör äta och inte bör äta borde ju stå på livsmedelsverkets hemsida kan man ju tycka. Gurkmeja smakar ju inte speciellt mycket, här hemma använder jag det när jag gör currysås och vill få lite mer färg på den. Har för övrigt aldrig läst att det skulle vara farligt. Och de mängder som är i en pastasås kan jag aldrig tro är farligt, borde ju inte vara några farliga mängder i sådana fall. 

Basilika läste jag om för typ 3,5 år sen, när jag var urless på att vara gravid, läste mig till att det kunde hjälpa till att få livmodern att dra ihop sig. På mig hände inget alls, och tror inte att det är några faror att använda det heller.  

• Lena
    felisa skrev 2011-06-02 17:57:32 följande:
    Har läst att man inte ska äta gurkmeja (och ex basilika) som gravid, men gäller det även vanliga mängder i matlagning? Slängde snabbt ihop en tomatsås nu för ikväll, basen var keldas pastasås. Läste sedan på innehållsförteckningen att den innehåller bl.a. gurkmeja och basilika. Kan man äta denna sås pastasås eller bör man avstå. Vill inte ta några som helst risker!
    Isåfall skulle inga barn födas friska i italien eller indien. Nej det är inte farligt.
  • La Lola

Denna fråga har ställts till Livsmedelsverket på deras Facebooksida.

Här är frågan och svaret:
    "Hur pass farligt är det att äta gurkmeja när man är gravid. Använder detta som krydda ungefär en till två matskedar per rätt. ?"

"
    Det framgår inte av din fråga om du kryddar din mat med gurkmeja varje dag. Det framgår inte heller om du använder 1-2 matskedar på din portion eller om det sprids ut på en maträtt som räcker till flera.
    Om du äter 1-2 matskedar varje dag är det en god idé att minska mängden. Det är en mycket stor konsumtion och vi har inte data över effekten av den mängden för dig som är gravid. / Upplysningen"

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Gurkmeja?