• Inversable

Vill ha era bästa Barcelonatips!

Nån som kan tipsa lite om sevärdheter och bra restauranger?

Vart ska man bo? Åker dit med en tjejkompis i början av augusti, 4 nätter. Vi vill ha ett hyfsat hotell, kanske motsvarande 3-4 på en femgradig skala i klass. Gärna med frukost men ej absolut krav. Alternativt kan vi tänka oss nåt ställe som hyr ut lägenheter men då ska det vara centralt, ha reception och att lakan och handdukar ingår, nån typ av service apartments alltså.  Gångavstånd till de flesta sevärdheterna, och max 1-2 km till stranden. Har kollat runt massvis på hotell och det finns många att välja på men det är svårt att veta vilka som är bra.

Vilka restauranger är bra? Äter det mesta, gärna tapas, har förstått att det finns tapasbarer, men kött och fisk funkar också fint. 

Vad ska man se?Shopping?

• Svar på tråden Vill ha era bästa Barcelonatips!
  • Brittan

Vi var till Barcelona för några år sedan och åt den bästa skaldjurstallriken någonsin på en restaurang som hette A la Menta, var helt underbart. Låg längst ut på en av pirena.

När det gäller sevärdheter så tycker jag att ni ska åka till Guellparken. Köp ett turistbiljett på bussen så åker ni hur mycke ni vill under ett visst antal dagar.

Gå efter La rambla så hittar ni en massa trevliga affärer samt en helt underbart saluhall Mercat de Sant Joseph. Även Sagrada familia är rolig att se, dock höll de på att renovera och det skulle ta mååånga år innan renoveringen var klar. Ett annat tips är zoo i Barcelona.

Barcelona är en helt otrolig stad med många sevärdheter.

• månplan

öhm, hoppas jag läser fel, men grejen med Sagrada Familia är ju att den aldrig blev färdigbyggd... 
    Vill ni bada rekommenderar jag att åka till Sitges. Det jag älskar med Barca är annars kombon shopping och konst, tex Picasso-museet gav mig en ny förståelse för konstnären. Gaudis alla byggnader är ett måste för mig, dock räcker det att se de flesta från utsidan. Rambla är turistigt, men visst, den ska ses. Snabb promenad, done:)

Frisco är en restaurangkedja som har buffé, mkt fräsch salladsavdelning, billigt. Öl är billigt, beställ en caña för fatöl, det är billigast. 

Inne i de gotiska kvarteren, nära katedralen, finns en godisaffär som är som ett "apotek", man köper en pillerburk, fyller med lösgodis och sätter på passande etikett, sambon fick "för måndagar utan fotboll"

• Brittan
    månplan skrev 2011-06-02 22:03:35 följande:
    öhm, hoppas jag läser fel, men grejen med Sagrada Familia är ju att den aldrig blev färdigbyggd... 
    Vill ni bada rekommenderar jag att åka till Sitges. Det jag älskar med Barca är annars kombon shopping och konst, tex Picasso-museet gav mig en ny förståelse för konstnären. Gaudis alla byggnader är ett måste för mig, dock räcker det att se de flesta från utsidan. Rambla är turistigt, men visst, den ska ses. Snabb promenad, done:)

Frisco är en restaurangkedja som har buffé, mkt fräsch salladsavdelning, billigt. Öl är billigt, beställ en caña för fatöl, det är billigast. 

Inne i de gotiska kvarteren, nära katedralen, finns en godisaffär som är som ett "apotek", man köper en pillerburk, fyller med lösgodis och sätter på passande etikett, sambon fick "för måndagar utan fotboll"
    Menar att de håller på att bygga den samt att de renoverade inne i den.  De höll på att putsa inne i Sagrada samt bygga på utsidan för att färdigställa den.
  • Inversable

Tack så mycket för era tips! Såg en Picassoutställning i Wien förra året så det känns inte så aktuellt just nu. Men ska skriva ner allt annat ni har skrivit och ta med mig dit!

Hoppas nån här kan komma med förslag på ett eller ett par trevliga hotell också.Skrattande

• evaoregon
    Inversable skrev 2011-06-03 16:47:51 följande:
    Tack så mycket för era tips! Såg en Picassoutställning i Wien förra året så det känns inte så aktuellt just nu. Men ska skriva ner allt annat ni har skrivit och ta med mig dit!

Hoppas nån här kan komma med förslag på ett eller ett par trevliga hotell också.Skrattande
    Om du inte får några hotellförslag så brukar det funka bra att leta hotell och lägenheter via tripadvisor där det finns omdömen ifrån de som själva har bott där.

www.tripadvisor.com/Hotels-g187497-Barcelona_Catalonia-Hotels.html
  • Inversable
    evaoregon skrev 2011-06-03 19:17:42 följande:
    Om du inte får några hotellförslag så brukar det funka bra att leta hotell och lägenheter via tripadvisor där det finns omdömen ifrån de som själva har bott där.

www.tripadvisor.com/Hotels-g187497-Barcelona_...
    Tack för tipset det ska jag kolla in!
Svar på tråden Vill ha era bästa Barcelonatips!