• Nikkili

Vägrar tala om vilket kön det är på sin 6 månaders bebis

http://tv.expressen.se/galna+klipp/1.2456231/lilla-storm-pojke-eller-flicka

Vad är detta för  föräldrar,dom vill att deras barn är könslöst tills den själv kan bestämma vad den vill vara.

Hur kan det vara så svårt att acceptera att flickor är flickor och pojkar är pojkar och det är skillnad på det.

Detta barnet kommer att få problem med sin identitet och kompisar,när h*n inte kan tala om vad h*n är .

Inte nes barnets mor o far föräldrar vet vilket kön det är.......
  • Svar på tråden Vägrar tala om vilket kön det är på sin 6 månaders bebis
  • Masmamma

Jag tror inte att syftet med att inte berätta könet är att barnet ska göras "könslöst", utan att de helt enkelt vill att barnen ska bemötas som en människa och inte som sitt kön.

Varför är det så viktigt för dig att veta om ett barn är en flicka eller en pojke?

• Nikkili
    Masmamma skrev 2011-06-02 20:14:28 följande:
    Jag tror inte att syftet med att inte berätta könet är att barnet ska göras "könslöst", utan att de helt enkelt vill att barnen ska bemötas som en människa och inte som sitt kön.

Varför är det så viktigt för dig att veta om ett barn är en flicka eller en pojke?
    Inte för mig,men för barnet är det viktigt att veta vad man är,dessutom kommer det att bli problem för barnet om det inte själv kan berätta för sina vänner vilket kön det har.
    Jag antar för att lyckas med det dom håller på med så måste dom hålla barnets utseende neutralt.

Antar att du ville veta könet på dina barn och då är frågan,varför ville du det...känner du att ditt barn är ett kön?
  • lunkentuss

att flickor är flickor o pojkar är pojkar har du rätt i, men man behöver inte VARA sitt kön för det eller bemötas utifrån det. Man ska inte agera elr bemötas utifrån sitt kön -det är ju idiotiskt! Varför är det inte självklart att man ska få vara en fri individ UTAN en massa krav på hur man bör vara?

• lunkentuss
    Nikkili skrev 2011-06-02 20:21:28 följande:
    Inte för mig,men för barnet är det viktigt att veta vad man är,dessutom kommer det att bli problem för barnet om det inte själv kan berätta för sina vänner vilket kön det har.
    Jag antar för att lyckas med det dom håller på med så måste dom hålla barnets utseende neutralt.

Antar att du ville veta könet på dina barn och då är frågan,varför ville du det...känner du att ditt barn är ett kön?
    För barnet kan det ju knappast vara mer oviktigt? Det räcker att dom vet att kroppsdelen heter snippa elr snopp o ju längre barnet slipper ta ställning utifrån sitt kön ju friare tror jag det blir när det blir äldre.

O inte behöver man klä ungen neutralt?! Alla färger funkar =)
  • Masmamma

Men barnet i fråga är ju 6 månader väl? Hur kan det vara relevant för en bebis att veta om hen är en flicka eller en pojke? Barnet i fråga tar väl inte skada för fem öre när hen är så liten av att inte veta om hen har en snopp eller en snippa!

Sedan tror jag inte att de inte kommer att berätta för barnet när det blir äldre, men jag kan inte riktigt se poängen med att skrika ut könet så fort ett barn kommer.

Nej, jag älskar mina barn för att de är barn, och om de är flickor eller pojkar spelar ingen större roll för mig, barn är barn!

• Masmamma

Och varför måste man klä barnen i neutrala kläder ? Vad jag vet så finns det inget egentligen som är "tjej"- kläder eller "kill"- kläder, det är ju något som vi har konstruerat själva. I vår familj har barnen alla färger på sina kläder.

• Thursday
    Nikkili skrev 2011-06-02 20:21:28 följande:

Men hur får du det till att de inte skulle tala om det för barnet?

I Aftonbladet står det så här: Dess kön kommer tills vidare förbli okänt för alla – utom den närmaste familjen, en nära vän och de två barnmorskor som var med vid förlossningen.
  • Nikkili
    Masmamma skrev 2011-06-02 20:26:47 följande:
    Och varför måste man klä barnen i neutrala kläder ? Vad jag vet så finns det inget egentligen som är "tjej"- kläder eller "kill"- kläder, det är ju något som vi har konstruerat själva. I vår familj har barnen alla färger på sina kläder.
    Eftersom dom vill hålla könet hemligt tills barnet själv har valt sitt kön,så antar jag att den inte kommer att ha flätor och kjol för då har dom ju valt.

Har aldrig sett mina barn som kön....men då kan vi ju sluta fråga om könet då,skulle vilja se den förälder som inte vill veta könet på sitt barn och vad är det för farligt att bemöta dom olika...dom är olika!
  • Thursday
    Nikkili skrev 2011-06-02 20:31:50 följande:
    Eftersom dom vill hålla könet hemligt tills barnet själv har valt sitt kön,så antar jag att den inte kommer att ha flätor och kjol för då har dom ju valt.
    Varför det? Deras äldste pojke hade ju långt hår och flätor?
  • pigglet

Vad tänker du att det är för skillnad på en flicka som är 6 månader ller en pojke som är 6 månader? Kan det vara så att det inte är BARNET som har problem med det, utan du?

Svar på tråden Vägrar tala om vilket kön det är på sin 6 månaders bebis