• Jin

Hur flyttar man jordgubbsplantor?

Vi flyttade till hus förra året och där fanns det ett överväxt trädgårdsland. Under allt ogräs så finns det ca 15 jordgubbsplantor som trots allt ogräs gav väldigt bra med bär under förra året. Vi ska nu ta bort trädgårdslandet då det ligger i vägen för lite annat. Men jag tycker att det är synd att bara gräva bort dessa plantor och funderade då på att flytta dem till krukor och ha i ett litet öppet miniväxthus.

Eftersom jag inte är född med gröna fingrar så behöver jag lite råd hur jag ska gå tillväga:

- Hur stora bör krukorna vara, djup mm?
    - Ska jag ha någon speciell jord i krukorna?
    - Vad ska jag tänka på när jag gräver upp plantorna? (hur djupt under plantan ska man gräva för att inte skada rötterna?)

Plantorna blommor just nu, men jag har läst på flera ställen att man ska kunna flytta dem ändå bara man är noga med att vattna.

Tacksam för snabbt svar då min plan är att börja redan imorgon :)

• Svar på tråden Hur flyttar man jordgubbsplantor?
  • Pettersson

Ja brukar gräva upp å sätta jordgubbsplantor i 15 cm krukor å ställa dom i växthuset för att få lite tidigare skörd de funkar jätte bra. Har haft jordgubbar i en vecka nu, men de växer bättre ute i de fria än i små krukor. När ja har grävt upp plantor som blommar så har de inte blivit några bär jordgubbsplantor ska man inte röra när dom blommar har ja fått lära mej. Men prova du, gräv 15 cm djupt å sätt plantan i en kruka fyll på me vanlig jord å mycke koskit å vattna ofta, ställ ljust

• Jin

Tack för ditt svar! Okej, ja jag får prova så får vi se hur det går! Det är iaf värt ett försök istället för att slänga dem på komposten :)

Svar på tråden Hur flyttar man jordgubbsplantor?