• plommon

Vet inte när jag blev gravid, förstår inte? hjälp!!

om jag hade sex den 26 maj är jag då nu i vecka 3?   när skedde befruktningen? hur lång tid tar det tills man blir befruktad? efter 3 veckor gravid? för man är väl inte gravid i första veckan? måste man ha sex efter första veckan för att bli gravd? Om jag är i vecka 3 blev jag gravid när? tre veckor sen? har inte haft sex på 3 veckor... hur funkar det?

• Svar på tråden Vet inte när jag blev gravid, förstår inte? hjälp!!
  • Nyfiken gul

Om vi utgår ifrån att du hade ägglossning samma dag du hade sex - den 26.e maj  - så är du enligt FL:s gravidkalender i vecka 4.

Så om du inte får mens inom några dagar så bör du vara gravid helt enkelt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • PrickenoGrodan

Ska försöka mig på en förklaring: Om man utgår från att man har en menscykel på 4 veckor (ja, det kan variera men vi tar fyra för enkelhetens skull). Dag ett får du mens. Ca 2 veckor efter din mens har du ägglossning, alltså på dag 14. Det är då du kan bli befruktad (+ - någon dag). Om ägget befruktas börjar det sedan vandringen mot livmodern där det ska fästa i slemhinnan. Detta kan ta några dagar.
    Om din mens sedan inte kommer då du förväntar den tar man ett graviditetstest och är det då positivt så räknas det att man gått 4 hela veckor. De första 2 veckorna är du inte gravid men det räknas ändå in i graviditetslängden då man utgår från den sista mensen.

När hade du mens senast?

Svar på tråden Vet inte när jag blev gravid, förstår inte? hjälp!!