• Anonym (Deprimerad)

Finns det fler som lider av självmordstankar och dysytmi?

Jag känner mig otroligt ensam med min dystymi (kronisk depression) och nu för tiden har jag dagligen självmordstankar. Jag börjar tappa hoppet på att få må bättre. Har haft kronisk depression med episoder med egentlig depression i över 15 år. Är idag 35 år. Jag är otroligt less på bara att överleva dagen. Finner ingen glädje över något. Så har det varit i många, många år. Hur länge ska man orka att vara ständig nedstämd? Jag jobbar och ingen på jobbet vet hur jag mår och jag försöker varje dag på jobbet att inte bryta ihop. Vill inte orsaka några problem med att tex bli sjukskriven. Finns inga vikarier. Finns för lite folk ändå. Har varit i kontakt med psykiatrin från första början men blir inte riktigt hjälpt och nu så tycker de att jag är tillräckligt frisk för att bli förflyttat ditt hälsocentralen. Det känns som de inte tar mig på allvar för att jag klarar av att jobba (nästan) och allt annat som behövs göras. Mitt social liv blir lidande. Har inget för tillfället.
    Vad vill jag med inlägget? Jag är rädd för att det lilla hoppet som har funnits kvar inom mig ska försvinna och att jag en dag verkligen lyssnar på mina självmordstankar och gör något åt det. Jag har nog inte kännt mig så hopplös som jag gör idag sen jag försökte ta mitt liv första gången för 17 år sedan. Jag har inget att leva för. Inget.

Är det någon som känner igen sig? Har ingen att prata med. Hade förut samtalskontakt med en på pyskiatrin med efter jag fick veta deras planer om mig har jag slutat höra av mig. De verkar inte sakna mig. De har inte hört av sig till mig. Helt övergiven. De vet att jag har ständigt självmordstankar med de har väl adrig varit så påtalig som de är nu. Börjar fundera på hur jag ska göra det. Och när. Kan inte göra det nu. Överge mina kollegor med extra arbete och svika dem det kan jag inte göra just nu. Måste vänta.

Säg inte att jag ska ta kontakt med psykiatrin för att de har inte lyssnat på mig. Varför skule de göra det nu. Och jag tänker inte börja skrika på dem heller bara för att de ska höra vad säger.

Jo, jag tar antidepressiva medel. Utan dem skulle jag få egentlig depression. Men antidepressiva medel kan inte ta bort min dystymi. Den finns kvar. Jag har provat de mesta och det enda som har funkat någorlunda bra är SSRI preparat.

• Svar på tråden Finns det fler som lider av självmordstankar och dysytmi?
  • Anonym (inte ensam!!)

Hej! Ser att det inte finns några svar i den här tråden, och det gjorde ont i mitt hjärta när jag läste om ditt liv.
    Jag har inte dystymi, men har varit deprimerad från och till (mest till) i 10 år... Jag är 22 år idag.

Jag har inte samma diagnos som dig. Men lever ändå med konstanta självmordstankar. Även dagar när jag faktiskt mår relativt bra finns de där. Ständigt pockande på uppmärksamhet.
    När jag mådde som sämst för 2 år sen, gjorde jag två uppriktiga försök till att ta bort mig. Första försöket stoppade min pappa och gjorde så att jag hamnade på psyk. avdelning. Andra försöket gjorde jag inne på avdelning men blev stoppad av personal.

Jag har sen dess också haft dosett eftersom jag har väldigt lätt för att missbruka min medicin och ta överdoser när självmordstankarna blir för starka.

Jag tror aldrig att tankarna på självmord kommer att försvinna, men jag försöker lära mig att leva med dom. Det är ingen lätt uppgift, och definitivt inte kul.

Du vill inte att någon ska be dig ta kontakt med psykiatrin, och det tänker jag inte göra. Men ta kontakt med någon annan. Vem som helst. Kanske din chef på din arbetsplats? Kollegan som sitter bredvid dig?
    Personalen i cafeterian (om sådan finnes)? Städpersonalen på morgonen? Vem som helst.
    Sträck ut en hand, fråga om de har tid att lyssna till dig. Dela med dig.

Jag kommer tänka på dig, och försöka stärka din hoppets låga som du bär inom dig.
    Lycka till, och du är A L D R I G ensam. Kanske själv, - men aldrig ensam. 

• Anonym (Deprimerad)

Tack! Idag är det bättre. Det går upp och ner. Men fri från självmorstankar verkar jag inte bli.
    Jobbigt att leva med. Hoppas att du slipper dem i framtiden.

Tack för dina ord!

• Anonym (bipolär)

Jag är bipolär typ 2 med dystemi i botten. Det innebär att jag aldrig har de friska perioderna som de andra bipolära här för då finns ju alltid dystemin där. Det är en riktig förbannelse. Jag är inte villig att leva hela mitt liv med självmordstankar...

• Anonym (Deprimerad)

Hej bipolär!

Du kanske förstår hur jag har det. Det känns som det spelar ingen roll vad man gör eftersom dysytmin finns fortfarande kvar. Antideppen hjälper inte mot det, bara mot depressionen. Jag är ständig trött och låg. Otroligt less på det. Tar så mycket kraft. Hur ska man orka att ha det så i 35 år till? Inte lyssnar psykiatrin. De rycker på axlarna och säger att de inte kan göra mer. Tack för det. Jag vet att stress är inte bra för mig men jag vägrar sjukskriva mig.

• Anonym (bipolär)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2011-06-05 21:31:07 följande:
    Hej bipolär!

Du kanske förstår hur jag har det. Det känns som det spelar ingen roll vad man gör eftersom dysytmin finns fortfarande kvar. Antideppen hjälper inte mot det, bara mot depressionen. Jag är ständig trött och låg. Otroligt less på det. Tar så mycket kraft. Hur ska man orka att ha det så i 35 år till? Inte lyssnar psykiatrin. De rycker på axlarna och säger att de inte kan göra mer. Tack för det. Jag vet att stress är inte bra för mig men jag vägrar sjukskriva mig.
    Precis, det är en evighet! Jag hoppas jag dör ung. Att jag får en sjukdom och dör. Det känns som att det är lättare för min familj att komma över än om jag skulle ta livet av mig. Även om de redan nu vet att jag ser på döden som befrielse och inte något sorgligt. Tycker inte att det är så sorgligt när folk dör. Eller visst, man kommer sakna dom, men jag blir glad för deras skull för att de får frid. Men så känner inte folk som inte lever med kronisk depression.

Tycker att det är sjukt att det fortfarande inte finns mediciner för den patientgruppen! Visst, det räknas som en lindrig depression, men den KÄNNS inte lindrig när den är konstant, varje dag! Jag föredrar en rejäl svår depression som går över efter ett tag, än detta.

Jag vill sjukskriva mig men inser att konsekvenserna för det inte är det bästa. Tänker då på ekonomin och hur det ser ut i mitt CV. Men för mitt psyke hade det varit det bästa. Men tror inte att man får igenom det så lätt när man "bara" har dystemi. Har du varit sjukskriven någon gång innan?
Svar på tråden Finns det fler som lider av självmordstankar och dysytmi?