-
-
Svar på tråden Har katten urinsten?
-
Det kan de ha.
-
Oj, det vart fel! Min katt har gått på lådan i flera timmar utan att det kommer mer än ett par droppar. Verkar inte må dåligt för övrigt. Hur visar sig urinsten? Finns det nån bra katt sida att söka på?
-
Om katten springer på lådan stup i kvarten men verkar ha svårt att få ut nåt kan det vara det. Katten måste till veterinär om den verkar ha problem med kisseriet.
-
det kan bli jättefarligt för kissen om han inte får kissa..
veterinären kan ofta känna sånt där..
är han nedstämd annars?..verkar slö?
-
Nej, verkar lite orolig. Kan inte ligga å ta det lungt ser det ut som. Har ju ingen möjlighet att träffa vet idag.
-
Saken är den att det är en hittekatt som jag inte kan behålla. Har försökt hitta nån som vill ta den men uitan resultat. Är han nu sjuk så måste jag tyvärr avliva honom. Kan ju lämna honom till ett s.k katt"hem" men vill helst inte det. Han är inte alls bekväm med mkt liv & rörelse. Usch vad sånt här är svårt!
-
-
Vi har en hankatt som hade urinsten för drygt ett år sedan. Han fick totalt stopp. Han blev snabbt slö och kunde inte kissa. Det var bara att åka in akut med honom. De satte honom bl a på dropp för att försöka driva ut stenarna, men det gick inte. Det var hårda kalcium-oxalat-stenar som är hårda och rätt ovanliga hos katter (desto hos hundar). Det slutade med att en veterinär var tvungen att operera honom på söndagsmorgonen och amputera snoppen (en sten hade fastnat i urinröret) och vidga urinröret så att resten av alla småstenar i urinblåsan kunde komma ut naturligt. Kalaset gick på 18000 kr, så det var tur att han var försäkrad och vi "bara" behövde betala 5500 kr.
Tecken på att katter kan ha urinsten.
*De börjar kissa på konstiga ställen. Ser man blod i urinen ska man kontakta veterinären på en gång.
*Katten kan må illa och börja kräkas av gifter som kommer ut i kroppen när den inte kan kissa ordentligt.
*Ont i kroppen. Piper eller blir förbannad när man tar den om magen eller försöker lyfta den.
*Kan inte kissa eller har svårt för att kissa.
Misstänker man urinsten ska man kontakta veterinären omgående. Det är en mycket farlig och tyvärr vanlig åkomma hos katter.
Besvär kan uppkomma t ex av genetiska skäl, av att katten inte dricker bra (ge gärna blötfoder), att man slarvar med att byta i kattlådan (katten håller sig längre och urinsten kan utvecklas lättare)...
-
Min kompis katt var inte slö eller slutade äta eller dricka men den kunde heller inte kissa. (Hankatt) De tog honom till veterinär 4 gånger under två veckor och de tömde honom flera gånger och stenarna togs ut, tyvärr hade det gått för långt. Veterinären hade upplyst dem om att detta kunde vara kroniskt, om de en gång haft det måste de äta speciell kost och det kunde ändå komma tillbaka. tror att deras sluträkning blev drygt 7000 trots en bra försäkring. Vill inte verka pessimistisk, men kontakta veterinär så fort som möjligt och ta reda på vilka alternativ det finns.
-
Hej alla som svarade på min fråga!
Idag har han kissat som vanligt och inte sprungit ofta. Han har spytt däremot men verkar vara för att han ätít på mina blommor.. Ska ringa veterinär imorgon för råd!
-
Hej alla som svarade på min fråga!
Idag har han kissat som vanligt och inte sprungit ofta. Han har spytt däremot men verkar vara för att han ätít på mina blommor.. Ska ringa veterinär imorgon för råd!