201201232 skrev 2011-06-03 14:29:29 följande:
Jag lägger barnet med huvudet ungefär rätt, hjälper honom att få in bröstet och vaknar med en något röd och misshandlad bröstvårta någon timme senare. Det funkar, men knappast optimalt. Armarna lägger jag bara så att jag ligger så bekvämt det går utan att flytta bröstet fel. Bebisen är två månader nu och kan röra sina armar själv. Han har även legat på rygg och ammat någon gång, men då blev det nästan sår på bröstvårtan. Kan bara amma från det nedre bröstet så att säga, fattar inte hur man gör för att nå med det andra. Det är nästan så att jag funderar på om det skulle vara bättre om man höjde upp bebisen på något vis (att taget skulle bli bättre). Men jag ammar bara en gång per natt så det gör inte så mycket att det sliter lite på bröstvårtan, det hinner läka innan det är dags igen.
Oj, det låter jobbigt att vårtan ska behöva ta sån stryk, är du säker att han har rätt tag? Det kan ju hända att han har för lite av bröstet i munnen eftersom ni liksom "glider ifrån" varandra om du ligger obekvämt när han äter?
Jag ligger också på sidan, och det gör dottern med, bäst tag får hon om hon får luta huvudet aningen bakåt för att få tag i bröstvårtan, då slipper man dessutom att bebisnäsan sjunker ner i bröstet så att det blir svårt att andas. Det absolut bästa tipset för att ligga bekvämt och inte spänna sig är köra in armen som ligger mot sängen under kudden och greppa tag i den, det tycker jag ger lite stabilitet. För min del har det även varit så att ju större bebis blir desto mer vågar man luta sig över henne, vilket är läskigt med en riktigt liten spädis. När man lärt sig lita på att man inte kommer kväva bebisen så är det inga problem att amma med andra bröstet liggande på samma sida. Men jag föredrar ändå att flytta över tösen till andra sidan, så slipper man ligga kvar i samma ställning också:)