• lillaEva

ligga och amma - hur gör man?

Hur ligger ni med eran kropp och era armar när ni ligger ner och ammar?
    Och hur ligger bebis? Ligger bebis på rygg eller på sida? Har ni en arm under bebis eller under bebis huvud, eller har ni den ovanför?

Jag behöver lite tips för jag tycker inte att vi har fått till det riktigt bra...

• Svar på tråden ligga och amma - hur gör man?
  • Natulcien

När sonen var nyfödd så låg jag som ett V, med rumpan långt bak i sängen, och sonen tätt utmed kroppen. Nu är han över 70 cm, så något V kan jag inte ligga som längre. Nu ligger jag raklång på sidan.
    Övre armen runt sonen. Undre armen ligger "uppvikt" på kudden...
    Sonen har alltid legat på sidan, tätt utmed min kropp.

• Hanna 77

Håller med Itarille. Du ligger på sidan med överkropp, lår sim ett V ungefär. Rumpan långt bak och barnet också på sidan med sin framsida mot din framsida. Barnet ska lugga lite under bröstet så att det måste vinkla upp huvudet lite för att få rätt tag om bröstet. Jag har undre armen runt om barnets huvud liksom ovanför huvudet eller under mitt eget huvud som kudde. Den övre armen brukar jag hålla på barnets kropp. Det viktiga brukar vara att ligga långt bak med rumpan och fram med överkroppen och att barnet ligger med sin kropp nära din mage så att barnet får rätt tag om bröstet.

• dripdrop

Tycker det var svårt när dottern var riktigt liten, men blev lättare kring 3-4 månader.

Hon ligger alltid till höger om mig. När jag ammar höger bröst kan jag ligga nääästan på rygg, men bäst för henne är om jag ligger på sidan. Har båda hennes armar nedåt. Min högerarm uppåt sidan under kudden. Vänsterarmen uppåt vid mitt huvud.
    Vänder över kroppen lite mer när jag byter bröst, och lägger då vänsterarmen över liksom, upp på sambons kudde bredvid

• Samuel o Fabians mamma

Jag ligger på sidan och får trycka en kudde bakom ryggen annars "trillar" jag tillbax på ryggen när jag slappnar av. sen ligger min pojke också lite på sidan mot mig ganska tätt. så har jag honom såpass långt ner att jag kan lägga armen över hans huvud och den andra armen har jag antingen på honom lr på höften. Är skönt att ha en kudde mellan benen också annars kan jag få ganska ont och ligga obekvämt.
    Lycka till Glad

• 201201232

Jag lägger barnet med huvudet ungefär rätt, hjälper honom att få in bröstet och vaknar med en något röd och misshandlad bröstvårta någon timme senare. Det funkar, men knappast optimalt. Armarna lägger jag bara så att jag ligger så bekvämt det går utan att flytta bröstet fel. Bebisen är två månader nu och kan röra sina armar själv. Han har även legat på rygg och ammat någon gång, men då blev det nästan sår på bröstvårtan. Kan bara amma från det nedre bröstet så att säga, fattar inte hur man gör för att nå med det andra. Det är nästan så att jag funderar på om det skulle vara bättre om man höjde upp bebisen på något vis (att taget skulle bli bättre). Men jag ammar bara en gång per natt så det gör inte så mycket att det sliter lite på bröstvårtan, det hinner läka innan det är dags igen. 

• 201201232
    Samuel o Fabians mamma skrev 2011-06-03 14:16:49 följande:
    Jag ligger på sidan och får trycka en kudde bakom ryggen annars "trillar" jag tillbax på ryggen när jag slappnar av. sen ligger min pojke också lite på sidan mot mig ganska tätt. så har jag honom såpass långt ner att jag kan lägga armen över hans huvud och den andra armen har jag antingen på honom lr på höften. Är skönt att ha en kudde mellan benen också annars kan jag få ganska ont och ligga obekvämt.
    Lycka till Glad
    Ah, jag glömde den biten, brukar stoppa täcket mellan knäna och knuffa in lite bakom ryggen som stöd. 
  • Hanne87

Jag har alltid haft kudde bakom och bakom bebis, hjälpt så mkt :)

• hannis

Jag ligger på sidan och har barnet liggande på sidan mot min kropp. Min arm som är närmast madrassen ligger uppåt och ovanför barnets huvud. Andra armen lite där det passar. Kudde under huvudet och eventuellt bakom ryggen som stöd.

• lillaEva

Oj så många svar jag fick, och så fort!
    Nu ska jag testa!!!
    Tusen tack!

• tobiq
    201201232 skrev 2011-06-03 14:29:29 följande:
    Jag lägger barnet med huvudet ungefär rätt, hjälper honom att få in bröstet och vaknar med en något röd och misshandlad bröstvårta någon timme senare. Det funkar, men knappast optimalt. Armarna lägger jag bara så att jag ligger så bekvämt det går utan att flytta bröstet fel. Bebisen är två månader nu och kan röra sina armar själv. Han har även legat på rygg och ammat någon gång, men då blev det nästan sår på bröstvårtan. Kan bara amma från det nedre bröstet så att säga, fattar inte hur man gör för att nå med det andra. Det är nästan så att jag funderar på om det skulle vara bättre om man höjde upp bebisen på något vis (att taget skulle bli bättre). Men jag ammar bara en gång per natt så det gör inte så mycket att det sliter lite på bröstvårtan, det hinner läka innan det är dags igen.

Oj, det låter jobbigt att vårtan ska behöva ta sån stryk, är du säker att han har rätt tag? Det kan ju hända att han har för lite av bröstet i munnen eftersom ni liksom "glider ifrån" varandra om du ligger obekvämt när han äter?

Jag ligger också på sidan, och det gör dottern med, bäst tag får hon om hon får luta huvudet aningen bakåt för att få tag i bröstvårtan, då slipper man dessutom att bebisnäsan sjunker ner i bröstet så att det blir svårt att andas. Det absolut bästa tipset för att ligga bekvämt och inte spänna sig är köra in armen som ligger mot sängen under kudden och greppa tag i den, det tycker jag ger lite stabilitet. För min del har det även varit så att ju större bebis blir desto mer vågar man luta sig över henne, vilket är läskigt med en riktigt liten spädis. När man lärt sig lita på att man inte kommer kväva bebisen så är det inga problem att amma med andra bröstet liggande på samma sida. Men jag föredrar ändå att flytta över tösen till andra sidan, så slipper man ligga kvar i samma ställning också:)

Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    tobiq skrev 2011-06-03 20:29:18 följande:

Oj, det låter jobbigt att vårtan ska behöva ta sån stryk, är du säker att han har rätt tag? Det kan ju hända att han har för lite av bröstet i munnen eftersom ni liksom "glider ifrån" varandra om du ligger obekvämt när han äter?

Jag ligger också på sidan, och det gör dottern med, bäst tag får hon om hon får luta huvudet aningen bakåt för att få tag i bröstvårtan, då slipper man dessutom att bebisnäsan sjunker ner i bröstet så att det blir svårt att andas. Det absolut bästa tipset för att ligga bekvämt och inte spänna sig är köra in armen som ligger mot sängen under kudden och greppa tag i den, det tycker jag ger lite stabilitet. För min del har det även varit så att ju större bebis blir desto mer vågar man luta sig över henne, vilket är läskigt med en riktigt liten spädis. När man lärt sig lita på att man inte kommer kväva bebisen så är det inga problem att amma med andra bröstet liggande på samma sida. Men jag föredrar ändå att flytta över tösen till andra sidan, så slipper man ligga kvar i samma ställning också:)

Just den, armen jag inte har under kudden brukar jag hålla runt dotterns rumpa med:)
    Moa-08 Svea-10
  • Louvre

Brukar inte bebisar liksom fixa det själva oavsett hur man ligger, sitter, står eller går? De är ju så hungriga och suger sig fast så fort de får chansen

• MammaTillOliver

Här ligger vi på sidan, jag ligger på sidan och han ligger oxå på sidan i höjd med min tutte framför mig, de är bekvämast så. och min arm får ja lägga över hans huvud så den ligger under kudden typ, hoppas du fattar

Oliver 24/1-2011
  • 201201232
    tobiq skrev 2011-06-03 20:29:18 följande:

Mina bröstvårtor är verkligen superkänsliga. Jag tror att vi har rätt tag från början men att det blir sämre någon gång när han släpper och tar om. Ofta fixar han taget själv efter en stund, men några felsugningar då och då sliter ju också. Han släpper nog på grund av att min utdrivningsreflex kan vara lite väl stark så han behöver helt enkelt en liten paus. Det står tre strålar från bröstet efter att han har släppt så det kommer nog ännu mer när han faktiskt suger på bröstet...  
Svar på tråden ligga och amma - hur gör man?