• Cat71

Hur får man kraft att orka genom allt?

För bara 3 månader sedan tog min man, sedan 11 år tillbaka (tillsammans i 15 totalt), upp att han inte längre mådde så bra i vårt äktenskap. Det kom som en chock för mig. Vi har två barn på 9 och 11 år tillsammans, bor hus och har det riktigt bra ställt. Maken är egen företagare sedan 5 år och det har väl varit lite knackigt de senaste 2 åren men då jag tjänar bra så går det hela runt ändå och familjen har rätt kostsamma hobbys som båt, mc och väldigt mycket skidåkning. Vi har alltså både gemensamma och egna intressen. Vi har mycket kul tillsammans och jag älskar verkligen min man. Jag tycker vi sällan bråkar och att sexlivet är toppen. Jag vet att vi alltid varit rätt så olika men kompletterat varandra på ett bra sätt. Det visar sig att han lever i en annan verklighet än jag. Han tycker sexet känns 'sådär', att vi ofta tjafsar om småsaker, att jag ofta är på honom om ekonomin, att jag håller honom tillbaka. Han brottas ofta med dåligt samvete när han håller på med sina egna tidskrävande intressen. Han vill inte bo i huset eller i området där vi bor utan flyttade mest hit för min skull. Han säger att han älskar mig som mor till hans barn och som vän men inte som älskande, inte längre.. Sedan i mars har vi gått några gånger till familjerådgivningen och min man bad mig att ge honom tid att tänka. Men det har bara blivit värre. Han har inget tålamod alla med vare sig mig eller barnen, hänger alltmer med sina vänner och verkar längta efter ungkarlslivet. Jag kan verkligen se vilken 40-årskris han kommit in i och det verkar han tom förstå själv. Jag har backat totalt för att ge honom svängrum, ändå kan jag knappt ringa honom för han känner att jag jagar honom. Han har med min uppmuntran sovit i båten kanske 15-16 nätter för att 'tänka'. Den här tiden har varit skitjobbigt för mig såklart. Men jag har haft hopp om att det här går att lösa så jag har ändå klarat av det. Hållt styrkan och modet uppe. Men så igår, efter några dagars kyligt bemötande, tog jag upp frågan igen. Har han kommit fram till hur han vill ha det? Och min livs största kärlek säger att han vill separera.. Mitt hjärta, mina drömmar, mitt liv är krossat. Tårarna strömmar när jag skriver detta. Vi berättade för barnen. Det svåraste samtalet hittills i mitt liv. Det började lugnt och sansat men barnen blev helt förtvivlade så det blev riktigt riktigt jobbigt. Jag har knappt sovit något och känner mig som en urvriden disktrasa. Jag har inte längre något hopp. All min styrka har jag redan förbrukat känns det som. Hur ska jag orka, hur gör man? Jag har några jättefina vänner som vet nu och som ställer upp, liksom mina föräldrar, men i slutet av dagen är jag ju ensam med min sorg ändå. För det är en sorg, en svår sorg, men som jag inte kan dela med någon. Jag har aldrig förr känt mig så ensam. Jag behöver alla råd jag kan få utav er som gått genom liknande. Hur hanterar vi barnens sorg?

• Svar på tråden Hur får man kraft att orka genom allt?
  • Anonym

Oavsett om ni separerar så är det viktigt att ni visar barnen att ni fortfarande älskar dem och finns där för dem för det är det som är viktigast för dem.

• Anonym

Var där för barnen berätta att inget av detta är deras fel, att ni älskar dem och att de kommer ha både mamma och pappa kvar även om ni inte bor ihop och svara på deras frågor och undringar och finns där för dem. Tiden läker alla sår och det kommer att bli bättre även för dig men tillåt dig att sörja och vara ledsen och gråta för det gör att du får ur dig sorgen snabbare och kan sedan gå vidare. Omringa dig av familj och vänner. Ring och prata med dem när du känner dig ensam. Sök styrka i barnen den största kärleken av allt. Gå och prata med en kurator vilket kan vara jättebra i sådana här kriser vet det själv av erfarenhet då de kan ge en annan perspektiv på saker och är opartiska. Aktivera dig med saker istället för att bara grubbla. Det kommer att bli bättre men ge det lite tid bara. Många många kramar till dig TS. Tro på dig själv du är starkare än du tror och för varje kris man gått igenom och kommit ur blir man ännu starkare. Kram

• Cat71

Tack för ditt råd. Du har helt rätt, barnens välbefinnande är prio ett. Vi grät tillsammans med dem igår kväll. Kramades länge länge och talade om för dem, gång på gång, hur mycket vi älskar dem och att den kärleken aldrig kan ta slut. Tror du verkligen att det 'räcker' för dem"

• Cat71

Tack #2. Ska försöka aktivera mig, som du föreslår, även om jag mest vill krypa ned i sängen, dra täcket över huvudet och aldrig gå upp igen. Tack och lov för mina älskade barn. Utan dem hade jag inte velat leva vidare, så hemskt känns det. Den här värken i bröstet, när kommer den lätta? Hur lång tid tar det att sluta älska?

• Anonym

Det är ju olika hur lång tid det tar att komma över någon men tillåt dig själv vara ledsen och gråta utan att gräva ner dig helt. En dag kommer du att vakna upp och känna att det faktiskt inte gör lika ont längre och då har det gått över, när dagen kommer är svårt att säga men det gör ju alltid mer ont när det precis har hänt. För varje dag, vecka och månad så kommer det att kännas bättre.

• Cat71

#5 - Tack, det känns oöverkomligt just nu men jag måste tro på att det blir bättre vartefter. Just nu är jag fortfarande i chock, kan inte fatta att det är sant..

• Anonym

Tro mig det blir bättre men ge det tid och tillåt dig att sörja och sök kraft hos vänner, familj och dina barn. Kramar

• Anonym (Ta time out)

Ta några vänner, lämna barnen hos mormor och morfar och far iväg på en resa eller spa helg.
    Vila upp dig, försök ha roligt även om det kommer bli svårt. Miljöombyte kanske är bra för dig så du kan sätta dina tankar åt sidan för en liten stund.

Tror att man behöver unna sig något speciellt en stund som denna 

• Cat71

Tack för era klok ord.
    Alla säger mig att det kommer att bli bättre, att jag kommer ur det är på andra sidan starkare och så småningom bli lycklig igen.
    Även om det är mycket svårt att tro nu så stärker det mig fatt höra från andra som genomlidit samma sak att det verkligen är sant.

Jag inser att jag faktiskt aldrig blivit lämnad tidigare. Har bara haft några mindre allvarligare förhållanden innan min man och då har jag varit den som gjort slut.
    Jag har heller aldrig älskat någon som jag älskar min man. För mig är han mitt livs val, mitt livs kärlek..
    Men jag måste ju gå vidare..

Har några supervänner som stöttar mig nu, tack gode gud för dem.

Maken velar fram och tillbaka nu när vi tagit steget fullt ut och inte spenderat någon tid tillsammans i helgen och han sovit i vår båt istället för hemma. 
    Han vill ha ytterligare några veckors betänketid och jag ger honom givetvis det på villkoret att han håller sig undan, bor i båten under tiden och verkligen tänker efter. Inga telefonsamtal till mig, inget sms:ande, inte ses - annat är vad som är absolut nödvändigt för barnen. Han träffar givetvis dem under tiden men inte mig. 
    Men jag vågar inte tro inte på någon positiv vändning efter de här veckorna. Han är nog bara lika livrädd som jag inför alla förändringar som komma skall.. 

Svar på tråden Hur får man kraft att orka genom allt?