• Habbi

Bebis som spyr liggandes på rygg - farligt?

Jag har precis blivit förälder och har som många andra väldigt mycket frågor och funderingar.. en av dem är:
    Hur ligger det till när de gäller spya när bebisen ligger ner på rygg? Får han det inte i halsen eller något sånt då? Och när han har napp, blir inte den lite som en propp för hålet där spyan ska ut då liksom?

Tar tacksamt emot all fakta, kunskap och tips

• Svar på tråden Bebis som spyr liggandes på rygg - farligt?
  • sakal

Jag var också oroligt för detta precis när min son kom till världen och jag frågade på BVC, dom sa att när bebisar är så små så har dom en kräkreflex så det "flyger" liksom upp.. pch nappen åker iväg, men självklart måste man ju ha uppsyn! Lycka till och grattis! =) 

• Natulcien

Min son har kräkts liggande på rygg måååånga gånger. Han var en riktig kräkis upp till ca 4 månader. Ingen fara alls.
    Nu hade han i och för sig inte napp, men jag antar att man spottar ut en napp om man kräks..? Känns liksom logiskt... Flört

• Tow2Mater

Vet det sägs att bebisar har en reflex, men en jobbarkompis bebis fick inte upp det och var alldeles blå i ansiktet då hon upptäckte det. Och då satt hon ändå alldeles bredvid. Pga kräkningar lät jag alltid min pojke sova på sidan som bebis.

• Tygtiiger

De flesta nyfödda sover ju inte med näsan rakt upp, eller hur. De har huvudet vridet åt sidan. När de då kräks så spyr de åt sidan.

Man ska inte lägga sin bebis på sidan att sova, de rullar lätt över på mage och DET ökar risken för psd markant.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tow2Mater
    Tygtiiger skrev 2011-06-03 20:08:53 följande:

Man ska inte lägga sin bebis på sidan att sova, de rullar lätt över på mage och DET ökar risken för psd markant.

Man kan lägga stöd runt så de inte rullar runt.
  • Habbi
    Tygtiiger skrev 2011-06-03 20:08:53 följande:

De flesta nyfödda sover ju inte med näsan rakt upp, eller hur. De har huvudet vridet åt sidan. När de då kräks så spyr de åt sidan.

Är det bara pga det man inte ska lägga dem på sidan?
  • Trulis78

Vi fick rådet att ha dottern lite på sidan just för att hon kräktes i sömnen. På neonatalen sa de just som Pen skriver att vi skulle lägga stöd runt så att dottern inte kunde ramla fram på mage. Vi rullade ihop en handduk framför magen på dottern.

• Laura03

Rulla en liten handduk och lägg bakom ryggen så bebisen ligger lite på sidan och inte helt på sidan. Sedan måste man se till att byta sida så inte huvudet blir deformerat. Sedan är det helt ok om bebisen ligger på mage när bebisen är vaken.

Svar på tråden Bebis som spyr liggandes på rygg - farligt?