• Anonym (Minna)

Någon som vet om man kan få ångest när man är utarbetad?

Någon som vet om man kan få ångest när man är utarbetad? 

Jag upplever en väldigt slitig period på jobbet, och nu när jag är ledig får jag nästan ångestkänslor och kan inte släppa jobbet. 

Jag känner mig annars som väldigt kompetent och duktig på mitt jobb, men nu faller jag ner i värdelöshets-känslor och kan bara se och känna min egen otillräcklighet. 

Skulle verkligen värdesätta goda råd och erfarenheter i mitt läge! 

• Svar på tråden Någon som vet om man kan få ångest när man är utarbetad?
  • Anonym (ja)

hej ts!

jag får ångest direkt när jag "överpresterat" för länge och trott att det här fixar jag lätt som en plätt men det slutade med utmattningsdepression och sjukskrivning.

har ännu inte kommit upp på fötter och ångesten är ständigt närvarande för att jag klarar/orkar knappt att gå till affären och handla vissa dagar.

vill helst bara vila och ha det tyst runt mig när jag mår som sämst.

• Anonym (Minna)

kan det vara så att jag inte alls gjort ett dåligt jobb? För det är så det känns, som att jag gjort ett värdelsöst jobb, men jag har liksom inga belägg för det.....

• Gabriella 592

Har du kanske presterat lite för mycket lite för länge och nu när det inte går längre så tycker du att du är värdelös och får ångest?
    Lever du som du vill och gör det du verkligen vill? Är inte lastgammal på något sätt själv och har pressat mig alldeles för hårt i arbetslivet. Insåg efter en hård smäll att jag har ju inte följt min "inre kompass" överhuvudtaget. Jag har varit oerhört hård mot mig själv. Det var ett hårt men nödvändigt uppvaknande. Rekommenderar dig att läsa böcker av Alexander Perski, kolla adlibris eller bokus.
    Sedan kan jag tipsa dig om mindfulness, googla på det.

Var rädd om dig, du har bara det här livet. 

• Anonym (Minna)
    Gabriella 592 skrev 2011-06-06 19:38:53 följande:
    Har du kanske presterat lite för mycket lite för länge och nu när det inte går längre så tycker du att du är värdelös och får ångest?
    Lever du som du vill och gör det du verkligen vill? Är inte lastgammal på något sätt själv och har pressat mig alldeles för hårt i arbetslivet. Insåg efter en hård smäll att jag har ju inte följt min "inre kompass" överhuvudtaget. Jag har varit oerhört hård mot mig själv. Det var ett hårt men nödvändigt uppvaknande. Rekommenderar dig att läsa böcker av Alexander Perski, kolla adlibris eller bokus.
    Sedan kan jag tipsa dig om mindfulness, googla på det.

Var rädd om dig, du har bara det här livet. 
    Tack för ditt tänkvärda svar!
  • MattiasH

Just ångest har jag väl inte haft.. men jag kan bli lite nervös om jag känner att det är lite mer jobb än jag orkar med.

Jag vet ju inte alls hur du lever i övrigt, men av egen erfarenhet känner jag att det är lättare att klara av en jobbig period på jobbet om jag inte slarvar med att träna.

En liten joggingtur på kvällen rensar tankarna fint innan läggdags och kommer belöna din hjärna fint så du klarar morgondagens nya prövningar galant!

• Anonym (Minna)
    Gabriella 592 skrev 2011-06-16 10:39:34 följande:
    Åh det var så lite, jag är glad om jag kan stötta dig!

Hur mår du nu?

KRAM 
    Jag mår mycket bättre nu, har fått semester och klarade av det sista på ett fint sätt! :) 
  • Anonym (Minna)
    MattiasH skrev 2011-06-16 10:54:09 följande:
    Just ångest har jag väl inte haft.. men jag kan bli lite nervös om jag känner att det är lite mer jobb än jag orkar med.

Jag vet ju inte alls hur du lever i övrigt, men av egen erfarenhet känner jag att det är lättare att klara av en jobbig period på jobbet om jag inte slarvar med att träna.

En liten joggingtur på kvällen rensar tankarna fint innan läggdags och kommer belöna din hjärna fint så du klarar morgondagens nya prövningar galant!
    Jag slarvar nog tyvärr en del med motionen. Så svårt att hinna med det tycker jag. Men jag vet att det är fel! Några tips på hur man kommer igång?
  • MattiasH
    Anonym (Minna) skrev 2011-06-19 20:15:54 följande:
    Jag slarvar nog tyvärr en del med motionen. Så svårt att hinna med det tycker jag. Men jag vet att det är fel! Några tips på hur man kommer igång?
    Om du har en smartphone, iPhone eller Android finns tex programmet RunKeeper som spelar in dina springturer och visar på karta sen med en massa statistik.
    Det är en grej som gör det hela lite roligare

Annars brukar jag försöka att komma ut varannan dag såvida jag inte sprungit ett riktigt långpass, då vilar jag två dagar.
    Om det känns motigt en dag när det är "dags" så brukar jag tänka att det är bättre att ta ett litet varv än inget alls, och när jag väl kommit igång så brukar det ändå bli bra.

Mitt bästa tips är - ta dig tiden, en halvtimma räcker! Och är det för jobbigt att springa hela halvtimmen, variera med att gå lite ibland.
Svar på tråden Någon som vet om man kan få ångest när man är utarbetad?