• Alvsten

Ras för en nybörjare?

Jag och killen börjar fundera på att skaffa en hund, men jag är osäker på vilken ras som skulle passa oss. Jag tycker att överallt där jag läser står det att man ska vara hundvan osv. Min pojkvän är uppvuxen med hund (labrador), jag har aldrig ägt en egen hund men umgåtts mycket med hundar, suttit hundvakt och tiggde till mig att få gå ut med grannarnas hundar och har hela mitt liv hållt på med andra djur.

Jag vill absolut inte ha raser som schäfer, dobermann, rottweiler, amstaff och liknande.

Det vi vill göra med hunden är att kunna motionera med den (alltså långa promenader, springa i spåret osv), vi vill gärna träna och tävla agility, lära den trick och framförallt så ska den vara vänlig och en trevlig sällskapshund.

Storlek, färg och sånt spelar absolut ingen roll. Vi bor i en lägenhet men eftersom jag åker ut till stallet varje dag kommer den att få röra mycket på sig ändå.

Så vad tror ni, finns det någon/några raser som verkar passa oss?

• Svar på tråden Ras för en nybörjare?
  • Linnika

shetland sheepdog

Snälla och trevlig ras, väldigt lättlärda.

ღ Linus ღ
  • Tonx

Pudlar är trevliga.
    De är lättlärda, lekfulla och energiska men samtidigt riktiga latgrisar som inte hänger på ytterdörren och kräver ständigt uppmärksamhet, tuggar inte sönder saker etc.
    Ett plus är att de inte tappar hår.

• Capt Janeway

Labrador eller Golden Retriever låter som en passande hund

• Mimmlas

En tollare kanske.

Skaffa inte en Isländsk fårhund om du vill ha en lätt ras, en sån har jag :P
    Mer självständig hund får man leta efter haha

• Alvsten

Jag ska genast läsa på lite om de ni har nämt! Vissa hade vi redan på listan men några var helt nya förslag :)
    Kom gärna med flera tips! 

• mellaw

Skulle inte rekommendera tollare, då den kräver otroligt mycket av sin förare (fågelhundarnas bordercollie)!

Tänkte direkt på Shetland Sheepdog, en lättlärd och alert hund i behändigt format. Fin päls som inte kräver överdrivet mycket vård. Trogna sina flockmedlemmar och riktiga stjärnor på agility!

just sayin'
  • skånetös78

Har du kollat upp Whippet? En härlig kompis som gillar att hålla igång men också älskar att ligga i soffan då och då!

*Linnea 7/11-08* *Lillasyster BF 11/8-11*
  • Linnika

För några år sedan så funderade vi på att skaffa hund (tyvärr blev det inte så)
    Då googlade jag på "nybörjarhund" "lättsam hundras" och sådana saker. Det mesta jag fick upp då va shelties, alltså Shetland Sheepdog.
    Många som skrev att det är en bra första hund, eftersom den är lätt att ha att göra med. Bra barnhund, även bra första hund FÖR barn.

Så har min sambos familj en sån också, nu börjar han ju bli ganska gammal, men han är helt underbar. 

ღ Linus ღ
Svar på tråden Ras för en nybörjare?