• Marias Mamma

Dålig ekonomi till sommaren

Hej

Jag och min make har skiljt oss för 3 månader sedan och vi är separerade.
    Jag är arbetslös och han jobbar men vägrar bidra med något.
    jag har sökt ekonomisk bistånd, och min handläggare vill ha uppgifter om min fd make, och han vägrar ge någon information. Jag kan inte göra ngt med hans personnummer för då bryter jag mot lagen. Handläggaren avslår min ansökan om inte hans uppgifter blir inlämnade.

Vad ska jag göra, har inga pengar och jag har ett barn jag måste försörja?!
    Har panik och vet inte vart jag ska ta mig till :(

Kan tillägga att jag sökt jätte mkt jobb och att till hösten ska jag börja studera på högskolan och ta lån. Men dessa tre månaderna :'( 

Snälla några råd!! 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Dålig ekonomi till sommaren
  • Linnika

Men om ni har skiljt er varför vill dom ha uppgifter om din fd man då?
    Han har ju ingenting att gör med din ekonomi då, eller har jag missuppfattat nåt? 

ღ Linus ღ
  • Marias Mamma

De säger att han är skyldig att försörja min dotter och mig, eftersom skilsmässan beviljas inte förän sex betänketids månader. Men vi är separerade och han vägrar hjälpa till :(

Jag behöver verkligen hjälp!

Det är kris och de fattar inte det!! 

• Linnika

Men han måste ju ändå försörja sitt barn, det förstår han väl?

Kan du inte prata med handläggaren eller kanske dennes chef, eftersom det bara är tillfälligt.
    Jag och min sambo fick nämligen tillfällig hjälp med bistånd i 2 månader, trots att dom egentligen inte hjälper egenföretagare som min sambo är.  

ღ Linus ღ
  • Eisa

Vilken jävla sits. Snacka om miss i systemet.

Hoppas det löser sig.

• Ramborg

Handläggaren har rätt, så länge ni är formellt gifta har ni försärjningsplikt mot varandra.

Vad menar du med att du bryter mot lagen om du uppget hans personnummer? Det är väl en offentlig handling, man kan ringa folkbokföringen och få reda på det tror jag.

Vägrar han betala får du stämma honom. Du kommer att vinna men det kommer att ta tid tyvärr. Så börja med att ge handläggaren alla uppgifter han eller hon frågar efter och se om du kan få hjälp den vägen.

• Billan27

Men vad hemskt för dig att behöva oroa dig för dig och ditt barns bästa. Du har inte möjlighet att låna lite av din familj eller vänner?

Det borde finnas någon hjälp till dig och ditt barn. Pappan till barnet måste väll också vilja se sitt barn må bra eller?

Jag hoppas att det kommer en bra lösning som funkar för dig nu denna sommaren.

Livet är nu!
  • Lincon
    Ramborg skrev 2011-06-03 15:28:46 följande:
    Handläggaren har rätt, så länge ni är formellt gifta har ni försärjningsplikt mot varandra.

Vad menar du med att du bryter mot lagen om du uppget hans personnummer? Det är väl en offentlig handling, man kan ringa folkbokföringen och få reda på det tror jag.

Vägrar han betala får du stämma honom. Du kommer att vinna men det kommer att ta tid tyvärr. Så börja med att ge handläggaren alla uppgifter han eller hon frågar efter och se om du kan få hjälp den vägen.
    Ja visst, formellt sett så ska TS (ex)man försörja henne och barnet -men om han inte gör det och bara strunatr i både henne och barnet? Tycker att handläggaren borde visa större förståelse.
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Ramborg

Handläggaren har inte sagt att hon inte får hjälp - om hon bara uppger vem maken är. Kanske soc har som rutin att skicka ett brev till honom först, vad vet jag?

• Anette91

Det finns ju nåt att barnbidraget ifrån han kan gå via fk ? =/
    Du får helt enkelt försöka få ur han uppgifter =/ Vill han att hans egna barn ska svälta inte kunna få en glass på sommaren eller hitta på nåt kul =/ Dålig stil, riktigt mycket dålig stil.
    Kan du inte gå via hans föräldrar eller nåt o få uppgifter via dem ifrån han på nåt vis =/ ??

• Marias Mamma

Jag har hans personnummer såklart. och kan uppge det, men jag ha ingen rätt att ringa till hans arbetsgivare eller till hans bank och be de ge mig uppgifter. Så får man inte göra enligt lag. Soc vet vem han är och har uppgifter om honom, men de kräver lönespecifikation och arbetsintyg och kontoutdrag. De kan inte jag få tag på om inte han godkänner det. Det är personuppgiftlagen som gäller. och jag vill inte att han anmäler till polisen.

Jag har ansökt om underhållsstöd som FK kommer att hjälpa mig med samt bostadsbidrag. Resten bör Soc hjälpa mig med, känner många som fått hjälp.

Jag har lämnat in alla uppgifter om mig. och det är jag som söker om ekonomisk hjälp inte min fd man. D e så jobbigt att han behöver blandas in hela tiden i mitt liv. jag som vill bara att han lämnar oss inte ha ngt med oss att göra. Trist!!! 

• Maria3

Om du bor i sthlm tycker jag att du ska kontakta föreningen fvo. Googla så hittar du info. Ring dem när de har teletid och förklara situationen. Har själv fått hjälp därifrån. Lycka till.

• Anette91

Tror att soc själva borde kunna ringa till arbetsgivaren o fråga om uppgifter =/
    Och de är verkligen konstigt att de ska behöva ha hans uppgifter för de ska ju inte gå gemensam ekonomi när ni bor på varsitt håll.. =/
    SÖK FONDER är mitt enda tips =/ !!! Du som har barn under 18 har rätt till många fonder så försök få pengar därifrån, kanske inte blir nåt under sommarhalvåret men de är bättre att få de nån gång på året än ingenting alls ;) Vet iaf att jag fick 5000kr i fonder i mitten av dec. perfekt till jul ;)

• Ramborg

Kontakta en jurist som får skicka ett skarpt brev på snyggt brevpapper med hot om stämning om han inte betalar.

• Marias Mamma
    Ramborg skrev 2011-06-03 20:11:18 följande:
    Kontakta en jurist som får skicka ett skarpt brev på snyggt brevpapper med hot om stämning om han inte betalar.
    Vart ska jag få pengar till en jurist, jag har ju inte ens råd till mat. Hur ska jag betala till en advokat. och soc vill ju inte hjälpa mig :(
  • Anette91

I värsta fall får man väl "utnyttja" systemet för att ditt barn ska få mat på bordet med att han får en stödfamilj =/
    Det är dock oxå via soc men kan ju vara ett val =/

• Ramborg

Juristens räkning kommer inte förrän uppdraget är avslutat. Och till hösten har du pengar. Vissa firmor har dessutom möjighet till delbetalning av fakturan sedan. Det finns också vissa som har möjlighet till femton eller trettio minuters inledande gratiskonsultation, för att man skall kunna avgöra om man vill eller bör anlita dem.

• Marias Mamma

På tisdag tar jag ett ordentligt samtal med min handläggare, och för sista gången försöker beskriva situationen hon kanske känner med mig. Jag är redan ledsen och trött av att gå igenom en skillsmässa. Det tar kål på mitt humör jag som behöver orka med en 2 åring hela dagarna. Att de inte kan ta hänsyn till vad man redan går igenom, det är jobbigt :(

Tack för era svar! 

Svar på tråden Dålig ekonomi till sommaren