• MammatillJacob

Resa till Turkiet med 5 månaders bebis. Snälla ge mig tips/råd!!

Jag och min man har bokat en resa till Turkiet (Istanbul) om 2v. Vi har en son som kommer vara 5mån och 2veckor gammal. Nu undrar jag: ? Vad är det viktigaste vi behöver tänka på ? Vad ska vi ha med oss (allra viktigaste till sonen) ? Hur blir det med flygresan, är ganska orolig att han kommer gråta en hel del. Tänkte mata honom ofta under 3tim flyget. ? Vi ska ha med kombivagnen som han hade när han var nyfödd så han kan ligga ner helt. (Här hemma använder han carena ligg och sitt sulky). Vad tycker ni? Behöver vi ha med bärsele (på flygplatsen) ? Hur blir det på flyget med blöjbyte? ? Någon som vet ifall det finns barnmat i Turkiet (nestle eller dyl.) Snälla kom med så många förslag och tips. Gärna hur NI gjorde osv. Tacksam för alla svar.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid.
  • Svar på tråden Resa till Turkiet med 5 månaders bebis. Snälla ge mig tips/råd!!
  • supermimmi

Förstår faktiskt inte varför du ska åka med en 5 månaders bebis till Turkiet. Kunde ni inte vänta..?

• MammatillJacob

Förstår inte problemet i att åka med en 5mån bebis? Folk åker till Thailand och USA med lika gamla bebisar. Jag ville ha tips inte rådet att inte åka :)

• supermimmi

Ja men det var ju mitt tips, vänta med att åka tills lillkillen blir större, så slipper du problemen du har. 

• mia maria
    supermimmi skrev 2011-06-04 19:47:00 följande:
    Ja men det var ju mitt tips, vänta med att åka tills lillkillen blir större, så slipper du problemen du har. 
    Äh, det går jättebra att resa med småbarn!!
    Jag hade nästan samma funderingar när jag skulle åka med min äldsta son för första gången o då var han ändå 3 år!!
    Man oroade sig för flygresan osv!
    Men det gick ju lätt som en plätt, o nu har jag rest jättemkt med barn, o även haft den yngsta med till Turkiet, både när han var 8 månader resp. nu för några veckor sedan när han är 1½.
    O flygresan har alltid varit det minsta problemet!
    Skötbord har funnits på de plan jag har åkt med, inne på nå'n av toaletterna.
    Inget av mina barn har någonsin skrikit vid start eller landning, det har gått hur bra som helst.
    Barnmat har funnits på de orter jag har varit, men ej i samma utsträckning som här hemma. Fanns dock mer fruktpureér än vanlig mat, tyckte jag.

Jag har haft en sulky med suflett o liggläge till min lillkille när vi har rest.
    men det finns dem som har med sig större vagnar också.

Hoppas ni får en trevlig semester, det är massor med människor som reser med bebisar så det kommer säkert att gå alldeles utmärkt för er också!
  • Kommatecken

jag kan råda dig att ta med all mat/ersättning härifrån! Dom har inte samma märken som här i sverige. Jag körde semper till min son. barnmaten är också äcklig burkmaten...men antar att din lilla son inte kommer äta så mycket barnmat. ta med dig det härifrån!

Tänk på att det är inte så bra tartoarer i istanbul. Min man är därifrån...ya gärna med dig bärsele som kansk eblir ett bättre alternativ. Det är svårt att ta med sig barnvagn i taxibilar... Istanbul är inte alls barnvänligt! Det va min upplevelse av staden som jag annras avgudar!

• MammatillJacob

Supermimmi: tack men det var inte svar på mina frågor. Jag hade ju skrivit att resa eller att inte resa Isåfall.

Det finns tusentals föräldrar som reser med sina bebisar. Man får prova sig fram för att veta om det är bra eller dåligt, eller hur??

• MammatillJacob

Tack Miamaria och kommatecken.

Ja det var faktiskt det jag undrade om det finns skötbord ombord? Vi ska resa med turkisk airline, kan de ha det må tro?

På tal om bärsele så var vi och tittade på sådana och de var inte alls billiga, 1400kr för en babybjörn, ganska dyrt med tanke på att vi enbart kommer använda den i några månader. Vad tycker ni, ska jag ändå köpa en eller köpa baby Björn original för 800kr? Den för 1400:- har extra stöd för rygg och midja.

• VildaBusan

Vi har den med stöd för ryggen och den är jättebra, har inte haft den utan så har inget att jämföra med. Ska du ha fler barn skulle jag rekommendera den med stöd för ryggen. Vår lilla kille vägrade vagnen så bärselen blev vår räddning. Hoppas ni får en bra resa, vi har också funderat på att åka med en 5 månaders eftersom vår 3 åring så gärna vill åka till Bamse. :)

• Kommatecken
    JanuariMamma11...Kanske en sådan shal är billigare??? Vet inte själv då min son var 1 år när vi bilade ner. Annars kan du ju kolla om du kan få tag på en begagnad eller låna av någon som har en!
    Turkish Airlines är bra! Dom har säkert skötbord på planet men inte många ofentliga ställen som har det i istanbul!
    En sak till som du kanske redan vet! Försök att mata lillen när planet lyfter och när den landar så slipper han känna av trycket som bli i öronen. Napp kan vara ett bra alternativ kanske!
  • Jaramla

jag hade inte tagit med en stor vagn! ofta är det katastrofalt dåliga trottoarer (o plötsligt tar de slut eller det står en bil där eller man måste byta sida eller det är ett stort hål eller det sitter nåt räcke så man inte kommer igenom osv osv) så det är väldigt skönt att ha en liten sulky som man lätt och smidigt lyfter över eventuella hinder. det är också käckt om man vill vara på stranden (våra har sovit i sulky i skuggan på stranden, men sand och saltvatten sliter nåt enormt och allt blir ju klibbigt av salt nära stranden så man skall inte ta med en vagn man är rädd om då!) eller om man är på restauranger på kvällen, lätt att hitta en plats där den inte står i vägen. jag tycker också att sulkyn har varit svalare, att man kan dra upp sufletten bak så det kan blåsa lite igenom. dessutom ska man nog tänka på att de inte är så försiktiga med att hantera dem på flyget. men en bra grej kan vara ett solskydd, typ "aussies finest" eller likande att sätta på vagnen.

bärsele är det bästa som finns tycker jag men kan bli varmt. det finns ingen du kan låna en av? det är ändå bara två veckor. jag hade inte klarat mig utan vår manduca eftersom båda barnen har bott i den sina första år men om man inte använder det hemma så hade jag inte köpt en för en kort resa. ni är ju två vuxna på ett barn och kan bära. på flygplatsen brukar det finnas enklaste sortens paraplysulky att låna men då är det inget liggläge. på turkiska sidan är det säkert inte omöjligt att ni får ta med er egen vagn till gaten (fast det kan jag givetvis inte garantera, men det har hänt oss utomlands i flera andra länder)

det är inte så lång flygtid, tror inte ni behöver oroa er så mycket för det. det jobbigaste är att det är så trångt för en själv med ett barn i famnen och att man inte kan dricka kaffe men ha en flaska redo vid start/landning. blöja på en så liten bebis kan man alltid byta i knäet om det krisar tänker jag, det är ju inte precis gott om plats på flygplanstoaletter.

ta med mat/ersättning om du inte ammar. frukt är lätt att köpa på plats (och godare!) så fruktpurér hade jag inte tagit med utan gett banan, mogna nektariner och sånt istället. naturell yoghurt har vi köpt och gett tidigt. blöjor finns att köpa men känns ofta väldigt plastiga jämfört med våra svenska... våtservetter är typ alltid parfymerade, men det kan man ju leva med en vecka eller två tänker jag! hur ska ni bo? kan ju vara bra att kunna koka vatten för att diska flaskor/skedar o dyl.

tunna långärmade kläder och tunn solhatt/keps tycker jag är viktigast annars! allt annat löser man där.

trevlig resa!!!!

• Mammatilltvåprinsar

Jag tror det är enklare att resa med en så liten än med vår 14-månaders som inte vill sitta still, inte sover så mycket etc. Blöjor byter du där det finns plats, ha nåt att lägga bebisen på bara så funkar ju golvet, knät eller vad som helst. Ska du diska flaskor kan borste och diskmedel vara bra att ta med. Majskrokar är kanon på flygresan. Vill du ge mat så ta med några burkar, de brukar ju inte äta några mängder i den åldern. Turkisk yoghurt med fruk är bra och kan ju inte vara omöjligt att hitta;) Vill du ge gröt så ta med ett paket och blanda med flaskvatten. Trevlig resa!

• MammatillJacob

Tack så jätte mycket för alla era fina tips.
    Idag så inhandlade vi faktiskt en bärsele babybjörn active för 500:- (blocket) kanonbra supernöjd.

Jag hade tänkt ta med mat till honom härifrån då man är rädd för kvalitén och grejjer. Så hellre har jag med mig härifrån.

Äh det kommer säkerligen gå jätte bra, man är bara lite nervös eftersom det är första gången.

Mammatilltvåprinsar- Visst, jag har också hört att det är lättare att åka med bebisar under 1år än när de väl börjat röra på sig.

Vi tänkte köpa handfläktar som vi ska hänga i barnvagnen så kommer det säkert bli jätte bra. Vi behöver ju inte gå ut 12 på dan då det är som varmast utan mer på eftermiddagen då vi tänkte relaxa på goda restauranger.

Har ni tips på bra matställen där?

På tal om boende så ska Vi bo på suite så vi kommer ha kök och grejjer. Jag kommer att sterilisera nappflaskor och dylikt.

Lägenheten ligger på Istiklal gatan.

Tack för fina kommentarer :)

Svar på tråden Resa till Turkiet med 5 månaders bebis. Snälla ge mig tips/råd!!