• Anonym (solsken)

solskydd

. Min 3-åriga dotter har ingen uv-dräkt. Jag smörjer in henne med solskyddskräm med faktor 30 el 50. Hon blir ganska fort solbrun (ej bränd). Om hon är ute i trädgården har hon oftas tröja och solhatt på sig. Likaså på stranden (insjö). Min väninna vars son är lika gammal "tvingas" ha uv-dräkt som täcker i stort sett allt utom händer och fötter, uv-keps med nackskydd och skärm och några "badskor" plus att hon innan har smörjt in honom med solkräm. Han blir inte heller bränd. Hon upprörs över att jag "utsätter min dotter" för solen medan jag tycker hon (väninnan alltså) är lite "hysterisk". Visst räcker det med tröja och solhatt och solkräm? Vi är sällan i solen mer än 1-2 timmar åt gången (vare sig hon badar eller leker i trädgården)

• Svar på tråden solskydd
  • BVC Sköterskan

Hej!

Precis som du resonerar är vi olika känsliga för solljuset och, som du redan vet, skall man absolut undvika att bli röd/bränd. Det betyder dock inte att huden mår bäst av att inte vistas i solljuset.
    Solen gör mycket nytta. Man vet trots allt att det bildas d-vitamin i huden tack vare solbestrålning. Vilket är bra på många sätt.

Som förälder är man förmodligen den som bäst vet, hur känsligt ens barns hud är.
    Fortsätt att skydda med solskyddskräm, solhatt och t-shirt så länge din dotter inte bränner sig, med andra ord.

Mvh Christine

Svar på tråden solskydd