• Anonym (ts)

hur får man grundutbudet på tv utan att ha abonemang?

jag vet att man kan ha endast grundutbudet. stv kanalerna typ. och detta ska gå att få utan att man behöver ha digital box eller liknande via antenn (som är gjord för nya digitala sändningar)

vi har i dag ett abonemang hos ett företag som säljer kanaler men vi tycket det ät för dyrt. vi bor i egen villa så undrar vad vi kan göra för att endast ah grundutbudet?

vår leverantör av kanaler i dag erbjuder att stänger ner alla kanaler utan stv kanalerna om vi betalar en kort avg till dem på ne viss summ ai kvartalet. kan vi göra på nått annat sätt? utan att behöva teckna abonemang?

• Svar på tråden hur får man grundutbudet på tv utan att ha abonemang?
  • Lena

Du behöver en digital mottagare men inget abonemang. Vi har ett tvkort till datorn som funkar som multimedia centrum.

• Mälaröbo

Du kan inte få grundutbudet utan digital-box då samtliga kanaler är digitala. Däremot, om du ÄGER din digitalbox, kan du säga upp ditt abbonemang på övriga kanaler och får då behålla 1,2 och 4.

• Anonym (ts)
    Lena skrev 2011-06-03 21:31:37 följande:
    Du behöver en digital mottagare men inget abonemang. Vi har ett tvkort till datorn som funkar som multimedia centrum.
    kan man använda den box man har nu? den är ju köpt igenom att vi band upp oss. eller måste vi skaffa en ny? isf vart köper man dom och vad kostar det?
    var tköper man sådana tvkort som du pratar om? pris?
  • Anonym (ts)
    Mälaröbo skrev 2011-06-03 21:32:19 följande:

Du kan inte få grundutbudet utan digital-box då samtliga kanaler är digitala. Däremot, om du ÄGER din digitalbox, kan du säga upp ditt abbonemang på övriga kanaler och får då behålla 1,2 och 4.

enligt de företag vi har nu så om vi ska kunna se 12.4 när vi säger upp så får vi betala för kortet och det är en viss summa i kvartalet. stämmer inte det så? eller kan man se 1-2-4 utan kort i en digital box.

med grundutbudet menar jag svts kanaler  alltså 1-2-4 och barnkanalen typ
  • Lena
    Anonym (ts) skrev 2011-06-03 21:34:13 följande:
    enligt de företag vi har nu så om vi ska kunna se 12.4 när vi säger upp så får vi betala för kortet och det är en viss summa i kvartalet. stämmer inte det så? eller kan man se 1-2-4 utan kort i en digital box.

med grundutbudet menar jag svts kanaler  alltså 1-2-4 och barnkanalen typ
    du har inte fått med boxed då och det är den du betalar för?
    digitalboxar kan du köpa överallt där du köper tv-apparater. tv-kort köper man i datorbutiker. Det kostar max ett par tusen.
  • Anonym (ts)
    Lena skrev 2011-06-03 21:41:27 följande:
    du har inte fått med boxed då och det är den du betalar för?
    digitalboxar kan du köpa överallt där du köper tv-apparater. tv-kort köper man i datorbutiker. Det kostar max ett par tusen.
    boxen vi har hemma är våran. inget vi behöver skicka tillbaka..
    ser alla tv kort lika ut och går till alla boxar?
  • Lena
    Anonym (ts) skrev 2011-06-03 21:44:25 följande:
    boxen vi har hemma är våran. inget vi behöver skicka tillbaka..
    ser alla tv kort lika ut och går till alla boxar?
    nej det är sannolikt att er box bara går att använda med den operatörens kort. Det bör finnas digitalboxar som fungerar utan kort.
  • Anonym (ts)
    Lena skrev 2011-06-03 21:46:49 följande:
    nej det är sannolikt att er box bara går att använda med den operatörens kort. Det bör finnas digitalboxar som fungerar utan kort.
    så vi borde kunnde köpa en digitalbox men behöver inget kort?
    varför har ni kort?
  • jojjo11

bor du i villa så är det ända du behöver är en antenn och en digitalbox, du behöver inget kort i, bara att koppla till antennutaget så har du 1 an 2 an och 4 an

• Lena
    Anonym (ts) skrev 2011-06-03 21:50:31 följande:
    så vi borde kunnde köpa en digitalbox men behöver inget kort?
    varför har ni kort?
    minns inte namnet men mjukvaran heter eyetv, borde vara sökbart på. Vet inte m det funkar med annat än mac.
  • Anonym (ts)
    jojjo11 skrev 2011-06-03 21:51:24 följande:
    bor du i villa så är det ända du behöver är en antenn och en digitalbox, du behöver inget kort i, bara att koppla till antennutaget så har du 1 an 2 an och 4 an
    har man svts barnkanal då?
  • Lena
    Anonym (ts) skrev 2011-06-03 21:52:41 följande:
    ja och kunskapskanalen
  • jojjo11
    Anonym (ts) skrev 2011-06-03 21:52:41 följande:
    Ja, och svt 24 och 6an också. Vi har abg på en tv med tv via bredband, på övriga tvappartarer har vi bara en box utan kort via antennutaget och antennen på taket. Där finns grundkanalerna. Precis som man hade förr med antennsladden rakt in i tvn fast med en digitalbox emellan. :)
  • Houdini

Vi har dels en satelitbox (canal digital) där vi har en antennkabel och har grundutbudet och har haft när vi missade att betala en månad, sen har vi till en annan teve en annan box som kostade 400 kr inget kort eller någonting sådant till den svt 1 svt2 barnkanalen kunskapskanalen och fyran och sexan. och vanliga antennen kabeln då. Man kan bli tvungen att byta ut antennen om den är jättegammal.

Vi bor också i villa. Alla ska kunna se grundutbudet utan att binda sig vid något abonemang

• selnu

Vill gärna veta vilka alternativ man har för att få 1.2.3.4.5.6.7.8.9 och 11 tv kanaler. Med så låg avgift som möjligt, vi bor i villa och har både antenn och box. Tacksam för konkreta svar.

• Houdini
    selnu skrev 2014-03-24 12:54:31 följande:
    Vill gärna veta vilka alternativ man har för att få 1.2.3.4.5.6.7.8.9 och 11 tv kanaler. Med så låg avgift som möjligt, vi bor i villa och har både antenn och box. Tacksam för konkreta svar.
    Det är ju bara att söka på Boxer som jag tror är de enda som erbjuder de kanalerna genom marknätet.

Ska man kunna välja mellan olika alternativ är det parabol som gäller och då finns det bara två leverantörer Viasat och Canal digital. Och av de två är i ina ögon canaldigital bäst, för att jag kan ta ner marknätet i deras box.

Så om du bara har antenn är det boxer som gäller.
  • Anonym (billigare)

Jag bor i hyreshus och skulle säga upp mitt kanalpaket, då fick jag svaret att jag inte skulle kunna komma att se på tv alls utan boxen - som jag hade lånat av kabelföretaget. Det ledde till att jag sköt på det hela.

Sedan fick jag hjälp av nån att inse att min relativt nya tv hade inbyggd box. Kanske är till hjälp för nån i denna diskussion. :)

Så nu har jag enbart Svt och 4.an samt sexan. Men jag kollar ju ändå på det mesta via datorn! T.ex. Lyxfällan kan man se på datorn  medan det sänds på trean och med kortade reklam än på tv.

Jag kollar på Swefilm.com och Dreamfilm.se och lägger inga pengar på filmhyra längre.

• Madmoiselle

Det är ju omöjligt att svara på då man inte vet vilka operatörer ni kan ha. Bor ni i ett Com hem hus? Har ni fiber och isåfall vilken opratör har ni?
  • Anonym (när)

När jag bodde i hus hade jag egen box som jag köpte för 300-400 kr tror jag. Detta kopierade jag från Boxers hemsida.
    Går att se utan programkort:

• Anonym (när)
    Tror Boxer är billigast. Just nu 159 kr i månaden för 16 valfria kanaler. Klarar man sig med 8 kanaler kostar det just nu 129 kr i månaden.
Svar på tråden hur får man grundutbudet på tv utan att ha abonemang?