• Shea 1

Halsinfektion-hög crp?

Min son, 3 år, har nu i veckan varit riktigt sjuk. Nu är han på bättringsvägen, men jag har ändå lite funderingar.

Han hade hög feber i fem dagar. Febern flackade upp och ner mellan ca 38 till 40,7 som högst. När vi kom till VC så bedömdes det som en halsinfektion, och han fick kåvepenin. Inget konstigt med det, förutom att CRP var såpass högt som 110. Brukar man få såpass hög crp av en vanlig halsinfektion? (Jag vet att crp kan vara betydligt högre än så också) Har era barn haft liknande crp-värden vid en vanlig förkylning/övre luftvägsinfektion?

Nu är han ju bättre, så det spelar väl eg. ingen roll, men jag funderar ändå.

• Svar på tråden Halsinfektion-hög crp?
  • guaguita

Går det några dagar innan man söker vård så kan det ticka iväg uppåt. Hög feber är ofta tecken på att immunförsvaret jobbar intensivt med infektionen så det är inte omöjligt att få ett så högt CRP.

• Shea 1
    guaguita skrev 2011-06-03 21:34:25 följande:
    Går det några dagar innan man söker vård så kan det ticka iväg uppåt. Hög feber är ofta tecken på att immunförsvaret jobbar intensivt med infektionen så det är inte omöjligt att få ett så högt CRP.

Ok

Ja, vi gick inte iväg på direkten. Vi avvaktade för att se om kroppen kunde ta hand om det själv, så då kanske det hann hoppa upp.

• jaså

Barn kan få 250 i CRP av en vanlig virusinfektion, även om det inte är jättevanligt. När det gäller halsinfektion säger CRP 110 ingenting om det är bakterier eller virus, utan man måste dutta en bomullspinne på halsmandlarna och köra ett snabbtest för streptococcer för att veta om penicillin behövs eller ej. Och så väger läkaren också in hur det ser ut i munnen och barnets allmäntillstånd.

Svar på tråden Halsinfektion-hög crp?