• Paulas mamma

rabarber i trädgårn. Vad baka på dessa ingredienser?

jag får gäster iorn och tänkte baka något. Har inte tilllgång till bil så kan inget handla tyvärr. Jag har i trädgårn rabarber. i skafferiet har jag ägg, smör socker mjöl vaniljsocker. ingen kanel eller liknande tyvärr. Vad kan jag göra med detta? Tänkte göra paj men det behövs potatismjöl till vad jag ser i alla recept och det hjar jag inte. Att göra sockerkaka med rabarber gå inte då jag inte har bakpulver. Vad kan jag göra? :)

• Svar på tråden rabarber i trädgårn. Vad baka på dessa ingredienser?
  • SophiaM

Har du jäst?
    Gör isf rabarberbullar! Sätt en vanlig vetedeg, baka ut, smacka på slantad rabarber och massa smör samt vaniljsocker, rulla ihop som vanliga kanelbullar-  gärna lite större..
    Supergott! 

• sanlun

Jag tycker också att du ska göra smulpaj, men det är ju bara gott med glass eller vaniljsås till :) Annars kanske du kan göra muffins eller sockerkaka med rabarber?

• PerG
    sanlun skrev 2011-06-03 22:12:03 följande:
    Jag tycker också att du ska göra smulpaj, men det är ju bara gott med glass eller vaniljsås till :) Annars kanske du kan göra muffins eller sockerkaka med rabarber?
    Vaniljsås kan man ju göra själv om man har grädde och vaniljsocker/vaniljstång (och ev. potatismjöl)... !
  • PerG
    PerG skrev 2011-06-03 22:13:43 följande:
    Vaniljsås kan man ju göra själv om man har grädde och vaniljsocker/vaniljstång (och ev. potatismjöl)... !
    och ägg!
  • EJai

klockan är väldigt mycket men om du har en vaken granne så kanske det kan vara värt det att kolla om lite potatismjöl finns i skafferiet. annars får du ta det imån bitti

• Zäta

Går ju att göra smulpaj utan havregryn med. Potatismjölet är nog för att pajen inte ska bli så rinnig av rabarberna.. men det går iaf utan, men den blir lite blöt.

Receptet är för 4-6 personer.

125 g smör (eller margarin) 3 dl vetemjöl 1 dl socker 3-4 dl skivad/hackad frukt eller bär 1/2 - 1 1/2 dl socker till bären

Gör så här:

Sätt ugnen på 200-225 grader. Blanda vetemjöl och socker i en bunke. Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det med fingrarna tillsammans med mjölet och sockret så att det blir till en grynig massa.

Smöra en ugnssäker form. Lägg i frukt eller bär och sockra lite lätt. Använder du rabarber eller något syrligt bär sockrar du rejält (minst 1/2 deciliter) och strör även över lite potatismjöl för att pajen inte ska bli för vattnig.

Smula sedan mjölblandningen över frukt eller bär och sätt in pajen i ugnen i cirka 20 minuter.

• mamma till tre busungar

Rabarberkräm om du har potatispulver?

Svar på tråden rabarber i trädgårn. Vad baka på dessa ingredienser?