• stockholmstjej86

Solbrännan svider, tips och råd ?

Solade 4 timmar idag, dum som jag var så skippade jag att smörja benen, vilket jag ångrar nu. Men är huvvet dumt får kroppen lida.

Har iaf satt after sun, aloe vera som skall kyla och lugna, samt återfukta.
    Dock upplever jag inte att det kyler, snarare tvärtom. Skall dessutom vara ute i solen imorn hela dagen, lär ju dö om jag har byxor ... Lutar åt kjol och en jäkla massa solkräm.

Ngn som har tips på hur man botar den svidande känslan ? Att jag ser ut som en kräfta är skitsamma, vill bara bli av med svedan.

Ngn kräm lr nåt som verkligen funkar ???

• Svar på tråden Solbrännan svider, tips och råd ?
  • Lindreas

Det kan lindra med naturell yoghurt, men annars är det bra med kylbalsam eller after sun. För övrigt tycker jag absolut att du ska ha byxor i morgon, om du redan bränt dig kommer det kännas ännu värre i morgon, och det blir inte så snyggt sen när huden faller av.

• Fru Kwasthilda

Kortisonsalva. Lägg en våt urvriden duk/lakan i frysen nån timme och lägg sen på det brända. Och tunna byxor imorgon!!

• Lena

Kylbalsam. Täck det brnda området med kläder, kjol eller byxer spelar ingen roll men de ska gå ända ner.

• stockholmstjej86

Har varken kortisonsalva lr yoghurt hemma och skulle behöva lindra detta ikväll mer än jag kunnat med after sun.

Suck, har inga tunna brallor, bara mjukisar lr jeans =( +24 och sol lär värma rätt bra i jeans ...

• Lindreas
    stockholmstjej86 skrev 2011-06-03 22:33:44 följande:
    Har varken kortisonsalva lr yoghurt hemma och skulle behöva lindra detta ikväll mer än jag kunnat med after sun.

Suck, har inga tunna brallor, bara mjukisar lr jeans =( +24 och sol lär värma rätt bra i jeans ...
    Handdukar doppade i kallt vatten är en nödlösning, du får säkert byta flera gånger under natten, men det hjälper för stunden. Ta en alvedon också om det gör ont.
  • stockholmstjej86

Handdukar, absolut , såhär innan läggdags, lär dock inte ha några sömnsvårigheter pga solbrännan.
    Det är väl mest då jag vaknar imorn som jag lär känna samma.

Är det på ngt sätt skadligt att ha kjol och regelbundet smörja med faktor 30 (den jag använder), lr måste jag ha byxor ??

Vi har även tänkt bada i havet, där är de kallt, men de sägs att sol direkt på blöt hud brukar ge gott resultat om man vill ha en bränna. Så det känns kanske lite vågat då, at hoppa i vattnet, såvida jag inte noggrannt torkar av kroppen innan solen får värma igen...

• Lindreas
    stockholmstjej86 skrev 2011-06-03 22:42:41 följande:
    Handdukar, absolut , såhär innan läggdags, lär dock inte ha några sömnsvårigheter pga solbrännan.
    Det är väl mest då jag vaknar imorn som jag lär känna samma.

Är det på ngt sätt skadligt att ha kjol och regelbundet smörja med faktor 30 (den jag använder), lr måste jag ha byxor ??

Vi har även tänkt bada i havet, där är de kallt, men de sägs att sol direkt på blöt hud brukar ge gott resultat om man vill ha en bränna. Så det känns kanske lite vågat då, at hoppa i vattnet, såvida jag inte noggrannt torkar av kroppen innan solen får värma igen...
    Huden behöver vila från solen eftersom den är brännskadad, och solskyddsfaktor ger såklart inte ett tillräckligt bra skydd. Jeans till exempel har en solskyddsfaktor på 1500 har jag för mig, och det är nog vad din hud behöver... Bada tycker jag du kan göra, men badda torrt och klä på dig på en gång.
  • stockholmstjej86

Ja de var så jäkla klantigt att trotsa .... Suck... Men det hade ju kunnat svida värre än vad det gör, så att jag rent av hade jätteont. NU ser jag ju bara ut som en kräfta och de svider lite , men visst är det frustrerande iaf, med tanke på morrondagen.

Dagst att försöka trolla fram ett par lämpliga byxor då i guess.

Denna after sun som man talar om, är det ngn idé att smörja flera ggr lr blir det slöseri om man smörjer flera ggr / dag. Det står att den skyddar 24 tim, men.... reklam reklam...

• Lindreas
    stockholmstjej86 skrev 2011-06-03 22:54:34 följande:
    Ja de var så jäkla klantigt att trotsa .... Suck... Men det hade ju kunnat svida värre än vad det gör, så att jag rent av hade jätteont. NU ser jag ju bara ut som en kräfta och de svider lite , men visst är det frustrerande iaf, med tanke på morrondagen.

Dagst att försöka trolla fram ett par lämpliga byxor då i guess.

Denna after sun som man talar om, är det ngn idé att smörja flera ggr lr blir det slöseri om man smörjer flera ggr / dag. Det står att den skyddar 24 tim, men.... reklam reklam...
    After sun brukar jag smörja med ofta. Huden behöver massor med fukt, och det är det som after sun är till för. Smörj på, det kan inte bli värre.
  • Bibbidi

aloe vera.

om du har haft krämen i kylskået innan så blir det svalt och skönt

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Lindreas
    stockholmstjej86 skrev 2011-06-03 23:11:38 följande:
    funkar helosansalva ???  after sun : n är ju snart slut haha :)
    Ja, det borde det göra. Smörj med vad som helst som är någorlunda snällt mot huden (inte starkt parfymerat till exempel) så Helosan fungerar säkert.
  • stockholmstjej86

Ja det är helosan jag har hemma, inget annat ... Så då får det bli den...

Kanske man kan kasta in helosansalvan i kylen en stund innan man smörjer ??
    Lr förstörs den då måntro ??

• Lindreas

Kan inte tänka mig att den skulle bli förstörd av att du har den i kylen inte!

• stockholmstjej86

Då provar jag med det, lägger på ett ordentligt lager när den har fått kylas ner.

Hoppas hoppas hoppas att det hjälper.

Projekt " köpa byxor " börjar imornbitti ...

Tiger balsam läste jag nånstans att det skulle hjälpa, men mjaaa ? Ngn som har erfarenhet ?

• Lindreas

Tigerbalsam ger en känsla av värme, så det är nog inte att rekommendera.

• stockholmstjej86
    Lindreas skrev 2011-06-03 23:30:42 följande:
    Tigerbalsam ger en känsla av värme, så det är nog inte att rekommendera.
    nä jag tänkte det jag med. Men vissa kanske tycker att det hjälper :P
Svar på tråden Solbrännan svider, tips och råd ?