• Anonym (vad gör vi nu?)

Går det att hitta tillbaka till varandra?

Jag och min sambo har  varit tillsammans i 4 år och det känns som att det bara går utför hela tiden. Jag tror egentligen inte att det beror på oss för vi passar nog egentligen bra ihop men de senaste åren har varit så påfrestande..

Vi köpte boende ihop ganska snabbt efter att vi träffats och det var efter det som allt började. Plötsligt kände jag mig "låst" här... insåg att jag inte bara var i Norge (ja, vi bor här) för att tjäna pengar längre utan plötsligt satt jag här med ett stort lån. Mina andra svenska vänner reste hem igen och fortsatte sina liv där medan jag satt här själv. Det blev för mycket för mig och jag blev mer och mer deppig.

Det tärde på mig och min sambo som försökte göra allt för att jag skulle trivas. Men jag längtade ändå hem. 

Sen blev jag gravid trots att vi skyddade oss men vi blev bägge glada och valde att behålla. Efter att våran son kom kände jag mig ännu mer "fast" här och insåg att jag aldrig skulle kunna flytta hem till Sverige.

Våran son hade sömnproblem och var vaken 7-15 ggr per natt det första 1,5 året. Vi höll på gå under av detta, Ingen hjälp från släkt eller vänner hade vi heller. Till slut fick vi hjälp hos fastläkaren och i samband med att det började ordna till sig valde min sambo att gå en oljeriggskurs i 6 månader samtidigt som han jobbade heltid. Han var borta på kurs jämt, jobbade eller pluggade all övrig tid. Så jag fick ta hand om sonen och allt här hemma samtidigt som jag jobbade heltid, hade extrem hemlängtan m.m

Han gjorde detta valet så att vi ska kunna flytta till Sverige framöver och det är ju oerhört tacksam för. Men det har slitit nåt enormt på oss! De senaste åren har varit katastof för oss och det enda vi orkat lägga energi  på är våran son.

Känns som att vi inte orkar se varandra länge, vi har helt tappat allt vi hade och vi blir less på varandra för ALLT.

Vi är helt slutkörda...förstår inte hur vi ska hitta tillbaka till varandra. Ibland känns det som att hans oljeriggskurs och planen om att flytta hem är helt bortkastat för nu vet jag inte om jag vill leva med honom längre och det känns så trist..

Har du några tips hur vi ska hitta tillbaka till varandra??

• Svar på tråden Går det att hitta tillbaka till varandra?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ni har båda kämpat så mycket för er relation och familjesituation. Nu är ni helt slutkörda och då är det inte läge att fatta några avgörande beslut om framtiden. Det kan vara möjligt för er att återfå glädje och känslor för varandra. Ni skulle verkligen behöva koppla av och ha tid tillsammans. Ta en paus från alla måsten och all stress. Försök ta hjälp av vänner och släktingar så att ni kan få lite tid tillsammans, på tu man hand och tillsammans med er son. Sen behöver ni sakta ner på tempot för att få tid att umgås mer i vardagen, intressera er för varandra och hinna prata och visa varandra omsorg och uppskattning. Relationer kräver mycket tid så ni behöver prioritera på ett annat sätt annars riskerat ni att förlora kärleken.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (vad gör vi nu?)
    Gerd parterapeuten skrev 2011-06-21 21:58:51 följande:
    Hej!
    Ni har båda kämpat så mycket för er relation och familjesituation. Nu är ni helt slutkörda och då är det inte läge att fatta några avgörande beslut om framtiden. Det kan vara möjligt för er att återfå glädje och känslor för varandra. Ni skulle verkligen behöva koppla av och ha tid tillsammans. Ta en paus från alla måsten och all stress. Försök ta hjälp av vänner och släktingar så att ni kan få lite tid tillsammans, på tu man hand och tillsammans med er son. Sen behöver ni sakta ner på tempot för att få tid att umgås mer i vardagen, intressera er för varandra och hinna prata och visa varandra omsorg och uppskattning. Relationer kräver mycket tid så ni behöver prioritera på ett annat sätt annars riskerat ni att förlora kärleken.
    Hälsningar
    Gerd
    Tack för svaret Gerd. Ska försöka göra det du skrev även om det är svårt utan släkt och vänner i närheten. Men vi ska nog klara det på något sätt. Förhoppningsvis får min sambo nytt jobb snart och allt kanske ser ljusare ut!
Svar på tråden Går det att hitta tillbaka till varandra?