Allergivänliga hundraser- någon som har några förslag eller vet någon ras???
är lite allergisk men skulle gärna vilja ha en hund, snälla kom mä förslag
är lite allergisk men skulle gärna vilja ha en hund, snälla kom mä förslag
Vi har en yorkipoo.. En liten hund som är allergifri och fäller inte!! Otroligt skönt. Han älskar barn och är väldigt social, en liten knähund. Lycka till!!
Ja tyvärr är det omöjligt att komma med förslag. Det är den bistra sanningen i allergins värld.
Många vill påstå att trimraser är allergivänliga, eller nakenhundar. Vilket inte stämmer.
Det är inte hundens päls per say du reagerar på, utan ämnen I pälsen. Dvs fettet, hudavlagringar, saliv osv. Därför är det också ofta skillnad på valp, unghund och vuxen hund av samma ras. Likaså pälsen vid årstidernas skiftningar.
Mitt råd, som född pälsdjursallergiker (och hundägare), är att låna/träffa hundar av olika ras och olika åldrar och helt enkelt testa dig fram. Du måste dock ha i åtanke att det ligger en markant skillnad i att träffa en hund någon eller några timmar och att sedan leva med densamma dygnet runt, året runt.
Jag tål ex. inte släthåriga hundar eftersom dessa har fetare päls än en långhårig, dvs labbe, rottis, eller rasen jag själv äger Dobermann, går inte alls bra, medans Leonberger, Sheltie och raser med liknade päls går utmärkt, tills de slickar på mig eller river mig med klor/trampdynor. Då får jag klåda som ett brev på posten.
Jag tål inga katter alls utom EN skogkatt. Den första katt jag inte reagerat på alls, medans de övriga katterna i samma hem ger mig klåda, snuva och prickar inom minuter av pågående kel. Jag har ingen överkänslighet hos häst, ko, gris osv men tål inte höns eller andra fåglar.
Så som du ser kan det se väldigt olika ut :)
som sagt....finns INGA allergi fria hundraser....men det finns ju de som är lite bättre för oss allegiker.
Vi har själv två stycken Irish Soft Coated Wheaten Terrier. Underbara hundar.
Men krävs en hel del arbete för att de skall funka med min allergi.
De fäller inget hår. men måste duschas, klippas regelbundet och är väldigt mycket pälsvård-
Jag kan i dagens läge säga att jag hade INTE skaffat hund om jag var allegisk.
Nu har jag haft mina hundar i 7 och 6 år. Men periodvis är det tufft. Då är näsdropparna min bästa vän.
Så skulle absolut inte råda någon med allergi att skaffa hund eller för den delen andra pälsdjur om man är allergisk. Kela med kompisars djur och låna ibland istället.-...
men...det är ju min åsikt...
Finns som sagt inga raser som är 100% allergivänliga, men dom som sägs vara mer allergivänliga är
Pudel
Lagotto Romagnolo
Irish Softcoated Wheaten Terrier
Portugisisk Vattenhund
Bichon Frisé
Bichon Havanais
Yorkshireterrier
Kerry Blue Terrier
Bedlingtonterrier
men vi säger såhär, min lillebror har aldrig kunnat ens vara i närheten en hund i hela sitt liv tål min blandrastjej hur bra som helst (blandning mellan collie och engelsk setter).
Det är inte alltid pälsen man reagerar mot, utan t.ex salivet.
Mitt tips är att kolla upp en ras ni (eller den tråden handlar om) faller för, se till att träffa några utav rasen och testa och se!
Vet även allergiker som tål Bearded Collies, Old English Sheepdogs och Shetland Sheepdogs.. som sagt VÄLDIGT individuellt.
Jag är allergisk mot hundar jag med. Och det råd jag har fått är att man inte ska utmana att skaffa djur för man kan förvärra allergin och det kan ju leda till tråkigheter.
Så mitt råd är att skaffa något annat djur som inte har päls. En ödla eller något liknande... kanske inte lika gosig men du vet att du inte kommer bli allergisk mot den i allafall ;)
För som någon annan skrev det är inte pälsen i sig man reagerar på utan i huden och liknande...
Lycka till!
Det är som någon skrev här, och det beror ju helt på vad du är allergisk mot. För vissa är det "pälsen" för andra kan det var kvalster i pälsen. Det är ju olika beroende på ras och dej själv.
Jag har fött upp shihtzu och det är många allergiker som köpt hundar av mej som än idag kan ha kvar sina utan att bli sjuka. Dom fäller inte ifall du behöver veta det. Men man får ju kamma ur dom annars blir det knutor eller raka ner dom så dom inte har den långa pälsen.
Jag säger bara Shi-tzu! Bästa rasen!
min dotter är hundallergisk, än har vi inte träffat på en enda hund som hon tål.