• Niveaa

200,000 i buffert innan du skaffar barn, annars är du ansvarslös.

Läste för ett tag sen om en kvinna som ansåg att man är totalt ansvarslös om man skaffar barn utan buffert.
    Att man bör ha minst 200.000 per barn på kontot innan man ens överväger skaffa barn.
    Och man läser dagligen här hur oansvarigt det är att skaffa barn utan inkomst.
    Så vad är rimligt? Hur stor ibuffert ska man ha innan man planerar barn?Hur ska livssituationen se ut innan man har rätt att skaffa barn enligt dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 09:45
    Rättelse: 100.000 per barn var det hon ansåg att man skulle ha.

• Svar på tråden 200,000 i buffert innan du skaffar barn, annars är du ansvarslös.
  • Helle333
    Niveaa skrev 2011-06-04 09:43:01 följande:
    Läste för ett tag sen om en kvinna som ansåg att man är totalt ansvarslös om man skaffar barn utan buffert.
    Att man bör ha minst 200.000 per barn på kontot innan man ens överväger skaffa barn.
    Och man läser dagligen här hur oansvarigt det är att skaffa barn utan inkomst.
    Så vad är rimligt? Hur stor ibuffert ska man ha innan man planerar barn?Hur ska livssituationen se ut innan man har rätt att skaffa barn enligt dig?
    Oj jaha då får vi väl adoptera bort pyret då. För så mycket pengar kommer ta oss minst tio år att spara ihop med de inkomster vi har nu. Nej 200 000 per barn det tror jag inte. Det är ju bra OM man har möjlighet att skaffa en liten buffert innan barn kommer men det är långt ifrån alla som kan bygga upp något sådant
  • snuttan1983

det e upp till en själv tycker jag.. sj blev jag grav med första barnet när jag precis slutat mitt jobb.sen fick jag ett tim jobb på städ.. men inget sparat å det har gått ganska bra ändå.. nu väntar jag m itt andra å det e likadnat denna gången.. å det går ändå.. men visst önskar man ju att man hade fixat några kr på ett spar konto innan..

• Lavish

Jag tycker att det låter bra, kanske inte PER barn men för att skaffa barn. Fast själv hade jag ju knappt hälften innan jag skaffade barn så jag är ju själv totalt ansvarslös .

Du måste göra skillnad på begreppet "ha rätt att skaffa barn" och att vara ansvarsfull med att skaffa barn. De är inte identiska. Man behöver ingen buffert för att "ha rätt att skaffa barn" i mina ögon. Men om man vill göra det på ett ansvarsfullt och genomtänkt sätt är det bra att ha en buffert man klarar några månader på åtminstone, ett tryggt boende och en inkomst som ger möjlighet till en trygg tillvaro. (Ingen risk för vräkning eller att pengarna inte räcker till mat och kläder)

• Lykka

Det här är ju, tillsammans med flera andra faktorer så som att man ska ha universitetsutbildning, jobbat flera år, rest och sett världen osv, ett reslutat av att kvinnor skaffar barn för sent! Är man universitetsutbildad, rest jorden runt, har 200000 på banken samt jobbat i x antal år är man ju över 35 när man skaffar barn! Det leder till färre barn och konceptet med morföräldrar kommer ju sakta dö ut eftersom folk är närmare 45 innan de ens kommer till skott... Inte bra!

• FruSen

Öööööh, ja då är jag nog väldigt ansvarslös.
    Jag hade inte en krona. Nu när dottern är 2 år har jag betydligt mer sparat!

• Lavish
    Lykka skrev 2011-06-04 09:55:01 följande:
    Det här är ju, tillsammans med flera andra faktorer så som att man ska ha universitetsutbildning, jobbat flera år, rest och sett världen osv, ett reslutat av att kvinnor skaffar barn för sent! Är man universitetsutbildad, rest jorden runt, har 200000 på banken samt jobbat i x antal år är man ju över 35 när man skaffar barn! Det leder till färre barn och konceptet med morföräldrar kommer ju sakta dö ut eftersom folk är närmare 45 innan de ens kommer till skott... Inte bra!
    Egentligen vill jag inte argumentera med din poäng, men jag har pluggat 4 år, sett alla kontinenter utom oceanien och hade iaf 100 k på banken när jag fick barn, hade jobbat några år. Jag hade nyss fyllt 26.

Fast jag håller ändå med om att höga krav och att skaffa barn sent är olyckligt både för samhället och individen, egentligen.
  • oOMayaOo

Det beror helt på vilket liv man lever. Bor man billigt och inte har t.ex bil och såna utgifter så tycker jag att man kanske borde ha en 50 000 iallafall. Men det är för sig egen skull, inte barnets.

Oavsett om man är förälder eller inte så anser jag att man bör ha en buffert som är stor som tre månadslöner åtminstone. För man vet aldrig vad som kan hända.

• jådåsåatt

Vad ska man ha den bufferten till?
    Jag hade/har mer än det tack vare arv och annat men tror knappast att kvinnan ifråga hade tyckt att jag var ansvarsfull som blev oplanerat ensamstående när jag var 23 och dessutom skaffat min utbildning EFTER jag fick barn.

• Furstinna

Jag kan väl tycka att man ska ha har gått ut gymnasiet, ha ett jobb och boende men alla lever i en unik situation. Jag anser inte att man ska behöva någon större buffert, vad ska du med den till om du redan har boende och jobb? Matt, kläder, leksaker osv har de flesta med en inkomst råd att köpa. Sen kan man ju spara till gemensamma nöjen, resor eller vad man tycker om att göra.

Men inte behöver man ha någon högre utbildning och mycket pengar för att skaffa barn.

• 7 michelingodingar

700.000 kr på ett konto skulle jag då med andra ord behöva ha......låt se... står 1800 kr på sparkontot ooops Drömmer
    jag tycker alla har rätt att skaffa barn precis när dom själva vill och känner för det med eller utan ett sparkapital på sitt konto!! huvudsaken att dom kan ge sitt barn tak över huvudet,mat på bordet och kläder.
    Jag var själv 17 är när första kom och hade inte en krona i sparande men det har gått hur bra som helst iaf!!

Svar på tråden 200,000 i buffert innan du skaffar barn, annars är du ansvarslös.