• Primrose

Fryst grönmögelost - hur göra?

Jaha, igår köpte vi två paket Castello, ekologisk, grönmögelost  och upptäckte nu att 2-åringen hade lagt dem i frysen....
    Går de att använda? Dvs. tål de upptining och ska man tina i kylskåp eller rumstempratur. Känner mig litet osäker eftersom det, trots allt, handlar om en produkt med mögelkultur i sig.

• Svar på tråden Fryst grönmögelost - hur göra?
  • Primrose

Puff! Den ena har nu legat i kylskåpet i drygt en timme och den andra är kvar i frysen. Irriterande om jag måste slänga dem - men självklart ingen katastrof.

• Ankmor

Googlade (naturligtvis )
    Du kan frysa in osten!  Bra va?!

Riktigt mogen mögelost kan frysas.
    Vira in den i plastfolie - dubbla "lager",
    sedan packar du in den i aluminiumfolie - dubbla "lager"
    och sist in i en fryspåse (inte plastpåse!), dra ut luften så att det blir vakum(stavning).

När du sedan skall ha osten igen så låt den tina långsamt i kylskåpet innan du packar upp den.

(hittade hit via Qizen)

Tomt här just nu...
  • VildVittra

Köper ofta gorgonzola tex. och använder bara hälften i ostsåsen den dagen, fryser resten till en annan gång.
    Ser till att det sluter helt tätt och använder inom en månad (ca).
    Har alltid funkat utmärkt.

=)

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • Kimona

Jadå, lägg den i kylen och låt den tina där, absolut inte på ett varmt ställe

• Primrose

Ankmor. Tack för svar. Nu var det ju så att jag la dem i frysen av misstag - så inslagningsprocessen du googlat fram är ju inte riktigt aktuell.

Och så var det några veckor sedan nu. Jag tog ut en av dem ganska omgående, lade den i kylskåpet och åt av den någon  dag senare, utan att må dåligt. Den andra ligger visst kvar i frysen ännu.Drömmer

• Ankmor
    Primrose skrev 2011-06-21 13:11:23 följande:
    Ankmor. Tack för svar. Nu var det ju så att jag la dem i frysen av misstag - så inslagningsprocessen du googlat fram är ju inte riktigt aktuell.

Och så var det några veckor sedan nu. Jag tog ut en av dem ganska omgående, lade den i kylskåpet och åt av den någon  dag senare, utan att må dåligt. Den andra ligger visst kvar i frysen ännu.Drömmer
    Det var nog mer ironi... men ändå lite fakta i äkta FL-anda, som jag skrev mitt svar.
    Kontenta: Du kan frysa in och ändå ha den kvar att äta! Olycka eller inte. 

Katt
    Tomt här just nu...
  • Primrose
    Kimona skrev 2011-06-21 13:09:47 följande:
    Jadå, lägg den i kylen och låt den tina där, absolut inte på ett varmt ställe
    Ja men vad bra - det så jag gjorde.
Svar på tråden Fryst grönmögelost - hur göra?