Sömnstörd skrev 2011-06-04 14:28:45 följande:
Varför tror du att han fattar sambandet mellan det, är det så himla självklart?
Ett annat tydligt exempel för att spinna vidare på skor är att det blir kallt om händerna på vintern utan vantar.
Man har samma utgångsläge som skorna: lirka eller låta det vara.
Det som händer är att det blir kallt när man vägrar ha vantar och det blir varmt när man tar på sig vantarna men att kylan är en konsekvens av vägran är inte självklar förrän de blir... 25...
Samma med skeden, den försvinner och sen kommer den tillbaka. Han kan säkert koppla ihop sked-glas men fullt ut tror jag definiivt inte.
Nej, jag tror inte heller att han kan koppla ihop det fullt ut. Han är liksom två år. Han kan inte heller borsta tänderna själv, cykla utan stödhjul eller lösa andragradsekvationer.
Det handlar ju om att jag som förälder i en takt som passar honom läs honom att handlingar har konsekvenser. (För, som ts skrev ovan, förmågan att koppla handling till konsekvens dyker ju inte upp över natten när man fyller åtta.) Alltså pratar och förklarar och upprepar jag, och är konsekvent med att - till exempel - ta bort skeden om han slår den i glaset. Jag rycker den inte ur hans hand och förväntar mig att han skall koppla sambandet själv.
Så ja, jag tycker att det är ganska självklart att han så småningom kommer till insikt om hur det häger ihop, och det bra mycket tidigare än vid åtta års ålder.