• Lady Inez

Någon som har Joolz Day som vill ge sina åsikter?

Vi var BF i oktober och funderar som bäst på barnvagn. Valet står mellan Bugaboo Cameleo och Joolz Day. Någon med erfarenhet av Joolz som vill dela med sig? Man hittar många trådar om bugaboon men inte så mycket om Joolz ...

• Svar på tråden Någon som har Joolz Day som vill ge sina åsikter?
  • Duffyn

Letar oxå efter Joolz trådar! Jag har haft bugaboo cameleon och var grymt nöjd med den. Är dock sugen på en annan vagn till 3:an och har just tittat på Joolz för att den är likvärdig buggan. Nu ska ju inte jag ha förrän vid nyår så det är lite tid kvar. Den är ganska ny i Sverige så kanske vi får fler utlåtanden snart.

• Inna

Vi har köpt en Joolz men har inget att dela med mig av hittils, har BF först i augusti så den står ouppackad här hemma! Letade också efter info och hittaden den här tråden, den kanske ni redan sett: www.familjeliv.se/Forum-2-11/m52170373.html
    Annars hade vi också svårt att hitta info. 

Vi var och provkörde vagnen och det spontana jag märkte var att den kändes mer stabil än Bugaboon, nu väger den i och för sig några kg mer än den också. Jag har hört att den har en lite varukorg så har jag köpt till en "shopping-kasse". Kommer gärna med mer info i augusti när den är testad "live"! :)

• Lady Inez

Tack Inna, kom gärna med synpunkter om vagnen sen när du testat den live! :)
    Jag har oxå funderat om den känns stadigare än Bugaboon, iaf har den sett stadigare ut på bilderna..så roligt att höra att det oxå verkar stämma i verkligenheten.
    Sen funderar jag oxå på det att med Bugaboon kan man svänga själva handtaget så att man kör med de stora hjulen fram och de små bak, detta kan man inte med Joolz. Enda man kan med Joolz är att lyfta av och svänga på sittdelen, det går inte alls med liggdelen. Undrar om det är något man skulle sakna..?

Varifrån har ni köpt er?
    Just nu funderar jag på att köpa hem en från http://www.babyhuyswebshop.nl/ och testa den. Om den inte är som jag önskar då så skickar jag tillbaks den och byter till en bugaboo. Mannen har gett mej fria händer när det gäller barnvagn så det ä ju ett stort plus! :) Enda han motsätter sig är en rosa vagn ;)

• Inna
    Lady Inez skrev 2011-06-15 15:27:00 följande:
    Tack Inna, kom gärna med synpunkter om vagnen sen när du testat den live! :)
    Jag har oxå funderat om den känns stadigare än Bugaboon, iaf har den sett stadigare ut på bilderna..så roligt att höra att det oxå verkar stämma i verkligenheten.
    Sen funderar jag oxå på det att med Bugaboon kan man svänga själva handtaget så att man kör med de stora hjulen fram och de små bak, detta kan man inte med Joolz. Enda man kan med Joolz är att lyfta av och svänga på sittdelen, det går inte alls med liggdelen. Undrar om det är något man skulle sakna..?

Varifrån har ni köpt er?
    Just nu funderar jag på att köpa hem en från www.babyhuyswebshop.nl/ och testa den. Om den inte är som jag önskar då så skickar jag tillbaks den och byter till en bugaboo. Mannen har gett mej fria händer när det gäller barnvagn så det ä ju ett stort plus! :) Enda han motsätter sig är en rosa vagn ;)
    Har inte funderat på det med handtaget men det kan stämma! Har ingen aning om det är något jag kommer sakna, hade som sagt inte riktigt reflekterat över det...:)

Vi köpte vår från www.babytrader.eu, vi fick den till ett bra pris men när jag kollade andra siter senare insåg jag att frakten var lite hög, däremot supersnabb service - hade vagnen på en vecka! Haha, min sambo var VÄLDIGT delaktig, till och med hans vänner som har barn sa till honom att lämna vagnbeslutet (förutom färg då kanske...) till mig! Men icke..Flört 

Har ni ingen butik i närheten där ni kan testköra? Det var just det som övertygade oss faktiskt. 
  • Lady Inez

Nej tyvärr så har vi ingen butik i närheten (bor i Finland).
    Men är på väg till Sverige första veckan i juli så planerar in ett besök till nån butik för att testköra lite då :) Mailade just till Babyprofssen i Örebro och frågade om de har joolz vagnar i butik, så hoppas på det nu! Annars blir det väl att svänga in till nån butik i Sthlm.

Och färgen då sen, de är ju alla fina på sitt sätt.:)  Helst skulle jag vilja ha en vit med silverchassi, men den lär ju inte vara vit så länge då man har BF i oktober och det börjar slaska. (och där lägger sambon in sitt veto.. ;) )
    Tror det lutar mot den gråa nu,  den mörka. Antracite heter den väl. Med silverchassi. Den röda är ju hur fräsch som helst, så den är oxå ett alternativ.

• Inna

Bor inte i Stockholm själv men vet att Bonti har den, Babyproffsen Örebro ser ju ut att ha den enligt hemsidan i alla fall. 

Sambon ville ha röd med svart chassi men där la jag in mitt veto, jag ville ha den mörkgråa eller jeans med svart chassi.... så det blev en kompromiss med mörkgrå klädsel med silvrigt chassiGlad

Vi packade upp vagnen i helgen, den har stått i kartonger sedan vi fick den... så kul att se den på riktigt! Känns overkligt att ha en vagn stående hemma.

• wimbledon

Hej,

Har en Joolz och är galet nöjd med den. Hade Bugaboo tidigare men den är så låg att jag fick ont i ryggen när jag använde den. Min son sitter mycket högre i denna så det känns som han är med på ett annat sätt. Fungerar tom som barnstol när vi äter. Sedan är den så lätt att använda. Inga konstiga knappar och spakar. Tröttnade på min Bugaboo när jag varje dag mötte hundra mammor med samma vagn. Joolzen känns coolare och jag upplever den som bättre. Gillade verkligen min Bugaboo men denna är mer stabil som Inna skriver. Buggan känns rent av ranglig i jämförelse. Toppbetyg från mig med andra ordGlad

Jag kan verkligen rekommendera den. Köpte den på Bonti i Stockholm. 

• ciccile

Vi har en Joolz som används under en vecka nu. Både jag och sambon är väldigt nöjda med den. Lätt att köra och smidig att få in i bilen. Jag ahr aldrig gillat att promenera men med min son och joolzen känns det fantastiskt. Hade tänkte köpa en Bugaboo men när det stod en Joolz brevid i affären så va valet lätt, känns enligt mig mycket stabilare och dessutom roligt att inte så många har lika dan.

• thj

Jag gillar med Joolz och det är en riktig uppstickare!!

Väldigt genom tänkt med bra funktioner,de nya LTD designerna är ju hur läckra som helst!

Tror det kommer bli nästa "jag vill ha vagn"

Framgång är att få det man vill ha -Lycka är att vilja ha det man får!
  • Lady Inez

Hej alla och tusen tack till er som kommenterat. Vi besökte Bonti i Sthlm förra veckan och kollade på joolz vagnen. Och gissa om jag jag blev kär i den direkt. Den kändes så mycket stabilare än bugaboon, och den va så himla snygg.

MEN; då kom ju det som gjorde att vi inte kan beställa den vagnen: det går inte att byta ut de främre hjulen till terräng däck. Hade fått för mej detta då det fanns att beställa stora hjul som Accessories på Joolz hemsida. Detta va ju inte alls fallet, utan de är endast till ifall man valt de silvriga hjulen och vill ha de svarta isället.
    Så, då vi bor ganska långt norrut med mycket snö (inte några cm som smälter under dagen alltså...) och bebisen kommer till vintern så måste vi ha en vagn som går att köra med på vintern. Och jag är lite skeptisk till att Joolz små hjul ska klara av det...

så besvikelsen va stor kan jag lova.

Nu står valet mellan en Bugaboo Cameleon, Gesslein F6 och Teutonia Spirit S3.
    Dessa främst för att vi redan köpt babyskydd soom går att dcka med dessa vagnar. Gessleinen får man ju med både stora och små framhjul, men negativa e att den är ganska tung (15 kg).
    Teutonian tycker jag ser supersnygg ut, och den ser smidig ut. Dock är jag skeptisk om den klarar av snön. Någon här som vet?

• Inna
    Lady Inez skrev 2011-07-14 21:59:33 följande:
    Hej alla och tusen tack till er som kommenterat. Vi besökte Bonti i Sthlm förra veckan och kollade på joolz vagnen. Och gissa om jag jag blev kär i den direkt. Den kändes så mycket stabilare än bugaboon, och den va så himla snygg.

MEN; då kom ju det som gjorde att vi inte kan beställa den vagnen: det går inte att byta ut de främre hjulen till terräng däck. Hade fått för mej detta då det fanns att beställa stora hjul som Accessories på Joolz hemsida. Detta va ju inte alls fallet, utan de är endast till ifall man valt de silvriga hjulen och vill ha de svarta isället.
    Så, då vi bor ganska långt norrut med mycket snö (inte några cm som smälter under dagen alltså...) och bebisen kommer till vintern så måste vi ha en vagn som går att köra med på vintern. Och jag är lite skeptisk till att Joolz små hjul ska klara av det...

så besvikelsen va stor kan jag lova.

Nu står valet mellan en Bugaboo Cameleon, Gesslein F6 och Teutonia Spirit S3.
    Dessa främst för att vi redan köpt babyskydd soom går att dcka med dessa vagnar. Gessleinen får man ju med både stora och små framhjul, men negativa e att den är ganska tung (15 kg).
    Teutonian tycker jag ser supersnygg ut, och den ser smidig ut. Dock är jag skeptisk om den klarar av snön. Någon här som vet?
    Vad trist att ni fick välja något annat! 

Jag har inte själv erfarenhet av någon annan vagn men har en kompis som bor i ett snörikt område som har en Teutonia Spirit och det funkar bara bra! Min syster har en Bugaboo och köpte terränghjulen i vintras när det var mycket snö, de funkade mycket bättre än de små framhjulen då.
  • Lady Inez

Nu är äntligen vagnen beställd! Efter många funderingar så blev det sist å slutligen en Gesslein F2 Coccon.

http://www.gesslein.de/kinderwagen-f2.htm

den fanns inte att besällas på annat ställe än via tyska hemsidor, så hoppas det funkar bra nu då. Vagnen borde anlända om 4-6 veckor.

Föll för att den,liksom bugaboon, har utbytbara hjul framtill och att den, till skillnad från buggan, har att man kan ställa handtaget på både längden och höjden för vristerna. PLUS att den är mycket högre än buggan, så man slipper böja ryggen så långt ner för att komma åt bebis. Nackdelen är at den ju såklart inte är lika lätt som buggan, men valde att ha en lite tyngre vagn som förhoppningsvis ska gå bra i vårt snörika landskap :)

Den va dessutom rejält billigare än buggan, så vi tänkte att vi istället då kan satsa på en smidigare liggvagn nästa sommar då om vi tycker det behövs. Bugaboon va så himla dyr nu överallt, för ett halvår sen kostade den ca 800€, men nu blev den ca 1000€...Gesslein betalade vi 700€ för nu med en del extra tillbehör + frakt.

Så nu är det bara att vänta :)

• emm89

Vi var inne på storken i Göteborg igår och då sa expediten att terränghjul till Joolzen skall komma i september! Det där med att det ska finnas terränghjul var också en viktig fråga för mig, men då jag fick veta att det kommer innan denna vintern så blir det nog en Joolz för vår lilla bebbe som kommer till senhösten! :) 

Svar på tråden Någon som har Joolz Day som vill ge sina åsikter?