Celiaki Glutenintolernas, hur var symptomen innan ditt barn fick diagnos?
Ja, som frågan i rubriken lyder...?
Ja, som frågan i rubriken lyder...?
Hon magrade av, fick kronisk huvudvärk och eftersom järndepoerna tog slut så blev hon likblek.
Hon tappade muskelmassa, och orkade ingenting.
Inga egentliga symtom alls. Hon har alltid varit liten och smal, men när längden sackade för mycket testades hon.
Tack. Min dotter på 3 år växer dåligt och långsamt trots att hon äter mycket så då är det kanske bra att be BVC säga till läkaren att ta ett prov ändå.
92 cm och 13,7 kg.
Hur ställdes diagnosen? Räckte blodprovet eller var de tvungna att kolla tarmen också (gastroskopi?)?
Blodprov är ju första steget, men det görs alltid gastro/biopsi också innan diagnos ställs. Min dotter var liten i den åldern också, vet inte hur stor hon var vid 3 år, men vid 4 år var hon 99,5 cm och vägde 13 kg
Dom misstänker gluten på min 7 mån bebis. Då han stått still i vikt i 2 mån sen jag slutade amma.
Och nu går han bara ner i vikt + att han nu sondmatas, men ändå går vikten ner.
Hoppas få svar på provet imorn!
Vad ger man isf till en sån liten med gluten?
Finns de glutenfri välling & gröt ?
Polentagröt hade jag provat med då lik mannagrynsgröt i konsistensen men är majsgröt.
Williams mamma
Har för mig att majsvälling är glutenfritt. Sen finns det ju glutenfria alternativ till det mesta nuförtiden. Finns tom glutenfritt mjöl om man vill baka eget. :)
Ja det finns massor gluten friavaror.
Majsgröt, majsmjöl, rena havregryn det är sempers är gluten fria.
Det finns en lista du kan få av detisten som du kan ha i plånboken för att köpa rätt varor.
Icas och litellskorv är gluten fri. Även icas köttbullar men inte coops.
Dom flesta varor finns i frysen.
Okej men då vet jag lite. :)
Får se vad blodprovet visar imorn, om de visar pos, gör man en tarmbiopsi då?
Jag är ju själv glutenintollerant, men jag var 8 år när jag fick diagnosen, gör man en sån biopsi på en bebis också?
Vår son, 13 månader har en viktkurva som sakta men säkert dalat ner sen han var ca 4 månader. Han har haft förstoppning i stort sett hela tiden förutom när han haft sin magsjuka. Han har astma också.
För nån månad sen togs blodprov för glutenintolerans men det visade inte positivt för det.
Hans vikt är fortfarande äsch och han har nu haft diarrér i över 1 månad.
I augusti ska läkaren förmodligen ordinera blodprov för glutenintolerans igen.
Kan blodprov visa ingenting men att man ändå kan vara intolerant mot gluten?
Vår son, 13 månader har en viktkurva som sakta men säkert dalat ner sen han var ca 4 månader. Han har haft förstoppning i stort sett hela tiden förutom när han haft sin magsjuka. Han har astma också.
För nån månad sen togs blodprov för glutenintolerans men det visade inte positivt för det.
Hans vikt är fortfarande äsch och han har nu haft diarrér i över 1 månad.
I augusti ska läkaren förmodligen ordinera blodprov för glutenintolerans igen.
Blodprovet visade inget på våran son så nu har vi testat att utesluta mjölkprodukter ist
Hej! Det var ett tag sedan jag skrev här.
Min lille pojke som jag skrev om tidigare, gjorde ytterligare blodprover eftersom han magrade av och hade vattniga diarrer titt som tätt - och kräktes. Som vid magsjuka.
Detta prov visade att han hade förhöjd risk för att utveckla celiaki, DQ2 provet var alltså positivt.
Han ahde också ett lågt halt (eller tvärtom?) av transglutamina.
Så nog kan det vara glutenintolerans trots allt.
Han fortsätter växa dåligt och går knappt upp i vikt trots att vi infört glutenfritt. Första månaden gick han upp nästan 1 kilo men nu när han börjat på dagis har det blivit sämre igen.
Kanske det är normalt i den åldern (16 månader) att vikten går upp dåligt på grund av att de rör på sig mer + att han äter sämre numera.
Han hade också järnbrist och en förhöljd kalciumhalt nåt i tarmen (bajsprovet visade det) så ahn hade en inflammation i tarmen iallafall.
Vi får se....
Jag hoppas att det bara är celiaki och inget annat.